Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Micke_s »

En till fråga.

Står och väljer mellan två stegmotorer
http://www.omc-stepperonline.com/3d-pri ... -p-18.html
och
http://www.omc-stepperonline.com/3d-pri ... -p-17.html

Ena har 59ncm och andra har 45ncm, kommer driva dessa med SD8825. Antar att båda funkar eller?
59ncm klarar 2.0 ampere och 45ncm klarar 1.65ampere.

Edit: drivaren SD8825 borde ta båda motorerna...
Senast redigerad av Micke_s 8 januari 2014, 22:06:11, redigerad totalt 1 gång.
RoXa

Inlägg av RoXa »

Snyggt scoutat hawkan, angående displayen! Jag kör också med den grafiska displayen och det verkar ju som att det bara är vi med den hårdvaran som har problem med blobbar under Marlin.

Jag har inte märkt av de problem du beskrev med Repetier ovan (använder inte autolevelingen). Men jag satte iof ner max hastighet till 130 mm/s i samband med FW-bytet.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Lite bilder på de senaste printerna. Jag har gått över till kisslicer med Johann Rocholl:s inställningar. Får kanonfina utskrifter hela tiden. Kommer fler bilder senare.
Den skriver mycket bra nu!
Puttiplatt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Var hittade du hans inställningar?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

puttiplatt skrev:Lite bilder på de senaste printerna. Jag har gått över till kisslicer med Johann Rocholl:s inställningar. Får kanonfina utskrifter hela tiden. Kommer fler bilder senare.
Puttiplatt
:tumupp: :tumupp:
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Micke_s skrev:Var hittade du hans inställningar?
De finns med när man laddar ner stl filerna på github. annars har jag bifogat dem nedan.
Det man måste göra är att gå igenom gcode inställningarna under prefix och avkommentera med ett " ; "de rader man ej använder, samt lägga till raden " M109 S<TEMP> " i Select Extruder så att den väntar på att hotenden blir varm innan den extruderar.
Ja, man får ju ställa in vilken temp man vill ha under materialfliken också!
Puttiplatt

Edit: Man ställer INTE in nozzle storleken någonstans, utan man väljer vilken bredd man vill ha på den extruderade strängen.( är förinställt under " style " fliken)
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Angående blobbar och grafisk display. Jag kör med en sådan hela tiden men sedan jag gick över till kisslicer och kör med hastighets slidern i kisslicer på "precise" får jag utskrifter enligt ovan.
Jag gjorde en hastighetsjämförelse där jag printade 3 endstops i högsta,mittemellan och lägsta hastighet.
Snabbast längst till vänster och långsammast längst till höger.
Printtider: Snabb=11 minuter, medium=12 minuter, långsam=18 minuter.
Jag har också upplevt tidigare nämnda småstopp vid utskrift och ska prova om det ändras med min xxl display.
Ha det bra
Puttiplatt
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jättefina utskrifter! Helt klart värt att kolla upp dina inställningar.Riktigt riktigt bra.

Fast den displayen du har, som du länkar till i din byggtråd, är en "vanlig" 20x4 display om jag ser rätt på bilderna på ebay.com.
Den ska inte ge knottrarna, inte pga uppdatering av LCDn.
Shunt

Inlägg av Shunt »

hawkan skrev:Har du fått till automatisk nedsläpp och upptag av Z-proben? Koordinaterna för det finns från rad 826 i Marlin_main.cpp.

12V, ja sätt dit dioden D1 så visst går den utan 5V från datorn. Och då är det bra om G29 finns i G-koden.

Knottrorna var det som fick mej att testa Repetier. Men får jag nu till en lösning med Marlin så kör jag med Marlin för autolevelling är suverän.
Har inte tittat på nedsläpp / upptag av proben än, men det ska ju gå fixa utan problem. Annars så går det lätt att göra manuellt. Skulle jag skriva ut från SD så har man ändå bra med tid att låsa proben, jag lär ju hur som helst vilja se att första 3-5 lagren sitter innan man går därifrån.

Jo, ska kolla om dioden sitter där, men tänker nu mest som en temporär lösning.
Vet inte hur jag kommer köra i framtiden, och jag har allt som behövs för att få 9v-12v till DC-kontakten liggande, antingen via en nätadapter eller från PSU:n. Och Arduinon klarar ju 5v via USB och 7-20v via DC-kontakten. Även om mer än 12V inte rekommenderas.

Jag hade tänkt låta bli att röra RAMPS-delen innan jag fått hem mina steppers så jag har har en i reserv igen. :)
Jag har en extra Arduino Mega liggande, och de är lätta att få tag på.

Jag trodde att dess beteende (reset on connect/disconnect) låg i firmwaren, men det är tydligen hårdtrådat. Så det gäller att man inte har en utskrift igång när man pluggar i/ur USB:n.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

hawkan skrev:Jättefina utskrifter! Helt klart värt att kolla upp dina inställningar.Riktigt riktigt bra.

Fast den displayen du har, som du länkar till i din byggtråd, är en "vanlig" 20x4 display om jag ser rätt på bilderna på ebay.com.
Den ska inte ge knottrarna, inte pga uppdatering av LCDn.
Jag har bägge modellerna, både grafisk och xxl. Har bara kört med grafisk. Ska prova xxl ikväll.
Puttiplatt
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

puttiplatt skrev:Lite bilder på de senaste printerna. Jag har gått över till kisslicer med Johann Rocholl:s inställningar. Får kanonfina utskrifter hela tiden. Kommer fler bilder senare.
Puttiplatt
Ser bra ut :)
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

janbjorn skrev:Bifogar min Configuration.h (för Marlin-mjukvara från jcrocholl)

Det verkar som det skruvas en hel del på Kosslarna runt om i sverige nu då. Min har precis printat ut en ny hotendhållare för jag råkade klicka på köp på en E3D v5 All metal hotend häromdagen. Det jag gillar med denna är att alla delar är maskinbearbetade för at passa en viss filametstorlek och det behövs inga mellanlägg, inserts etc. Köpte 2st, en för 1.75mm filament och en för 3mm filament. Planen är att så småningom ha 2 printrar, en för respektive filamenttjocklek men nu kommer jag ha två kompletta hotends att byta mellan.

Återkommer med rapport om hur den funkar...
Några testresultat ännu? Är på jakt efter en ny hotend för min J-Head kopia har en förmåga att clogga igen ganska regelbundet.
Puttiplatt
Shunt

Inlägg av Shunt »

Fick ut ett par mycket bra utskrifter igår. Tyvärr inga bilder. Ett par små knottror, men mest de man bara riktigt ser på kort, de känns knappt.

Var och handlade på ClasO och köpte limstift (http://www.clasohlson.com/se/Limstift-Tesa-Eco/31-1120) och deras blåtejp. Hann bara testa limstiftet igår, men det fungerade riktigt bra, och betydligt mindre kladd än med hårspray. Lätt att kladda på ett lager just innan varje utskrift och sen bara tvätta glaset när man känner för det. Blir lite limrester på de utskrivna delarna men det försvinner direkt i ljummet vatten.

Jag har ändrat lite mer i mina Slic3r-inställningar och är nog riktigt nära nu. Utskriften har fortfarande en tendens att släppa lite i de hörnen på de två första långsidorna om jag skriver ut lite längre saker. Man hör efter 5-6 lager att det knäpper till lite i glaset nån gång då och då när plasten svalnar. Funderar på att prova skriva ut varmare.
Jag kör helt fläktlöst än så länge, men vid 185° svalnar plasten fort ändå.

Provade också ändra infill pattern från Honeycomb till Rectilinear. Snabbade upp utskriften rätt rejält, men kanske inte bästa infill om det är en del som ska tåla lite.
http://manual.slic3r.org/InfillPatternsAndDensity.html

Det börjar vara läge att prova dra upp hastigheten lite också, jag kör nog betydligt långsammare än vad jag behöver.

Sen funderade jag på en sak angående LCD och klump-bildning... minns inte vart jag läste det, men nån rekommenderade att dra ner på baudraten mellan dator och RAMPS, att 115200 är bättre än 250000. Det är ju enkelt att prova.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Micke_s skrev:skiljer bara 70kr att ta längre.
Tänkte att man kan använda dom till en större 3D printer om inte annat.
Har du nån länk! Jag hittar bara med MGN12C vagnar!
Puttiplatt
littos

Inlägg av littos »

Posta gärna länken till railsen här, jag råkade bygga en maskin med 670mm pelare och jag skulle behöva längre rails för att utnyttja höjden (och bredden som visst blev 330mm istf 240mm...)
Skriv svar