Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av blueint »

En sådan där potentialdelare är också väldigt känslig för nätstörningar och då går saker sönder. Fråga Elektrolux avdelning för köksfläktar. Transformator är en väldigt bra sak.
idefix
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 januari 2014, 10:54:53

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av idefix »

Hejsan!

Jag har fått precis samma fel som beskrivs i denna tråd. Dock kan jag inte så mycket om elektronik, men jag skulle gärna vilja byta ut dessa fel eftersom jag har ett antal element. Jag har tagit isär termostaten och det är väldigt bränt där, men om man nu byter ut kondingen och IC:en, hur länge kommer det då att fungera? Kommer inte samma fel att hända igen efter en viss tid? Vilken konding är det och går det att kolla vilken som är paj? Jag ser en grå på mitt kort som ligger en bit ovanför några motstånd och under den är det väldigt svart. Jag kan inte hitta någon beteckning på denna, kan det vara denna och i så fall, vad har den för beteckning?

Tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av PeterH »

Försök att ta en bild och lägg upp i forumet (det finns en funktion för att bifoga filer när du skriver nya meddelanden). Det kan ju vara något annat om det blivit bränt, ta bilder på både fram och baksidan av kortet...

PS. välkommen till forumet.
idefix
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 januari 2014, 10:54:53

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av idefix »

Bra idé. Har nu tagit några foton, hoppas de duger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Danny »

För att lösa värmeproblemet, så är nog enda lösningen
att bygga om den med kapacitiv spänningsdelare.
steffbor
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 oktober 2018, 07:42:56

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av steffbor »

Malawi skrev:Idag fick jag reparera radiator nr.2 som var inköpt samtidigt som den förra. Jag bytte IC och kondensator rakt av när jag ändå hade isär det. Bra att jag köpte några extra förra gången. Funkar OK efter rep.

/M
Vilken IC och kondensator köpte du på ELFA?
Jag har 2 element som har samma symtom som du och ett tredje som har ett annat.
Har du nån typ av ritning på vilka komponenter som är på kretskortet?

MVH Stefan
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Malawi »

Jag lagade ett annat element idag med samma fel, bytte konding och IC, nu funkar det igen.
IC:n heter UAA2016P, Elfa artikelnummer: 173-07-317. Kostar 12 kr.
Kondingen minns jag inte, men torde vara 470 uF 25 VDC 105 °C, Panasonic, Elfa artikelnummer: 167-23-912

Bifogar mitt handritade schema, inga garantier att det är 100% korrekt.

/M
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Glenn »

Väcker liv i denna tråd då jag lagade ett sånt element igår, jag behövde enabrt byta kondingen som var sopslut.

Had ejag köot en hade jag köpt en tåligare men nu hade jag hemma så det blev en likadan som satt där innan.

SKITKONSTRUKTION.
tomccc1
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 november 2023, 15:23:28

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av tomccc1 »

Mitt Gnosjö-element går 100% oavsett var man satt trimpoten på så tänkte byta kondensator men när jag öppnade till kretsen så ser det endast ut som triacen gått. Kan det vara den som ensam är boven i dramat?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Mindmapper »

Är det kortslutning i triacen släpper den ju igenom den ström som elementet vill ha hela tiden. Så visst kan det bara vara triacen som gått. Fast triacen kan också släppt igenom spänning bakvägen ut till IC'n och dragit med sig andra komponenter.
Jag skulle byta konding, IC och Triac. Vill du kan du byta triacen först och se om det bara är den.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av carpelux »

Om leden inte lyser men elementet går för fullt så är det troligt att triacen är kortsluten internt. Lyser däremot leden så triggas väl triacen från någon annan del av kretsen, troligen från styrkretsen om det inte finns mekaniska överledningar på kretskortet.

En fundering kring konstruktionen med ett motstånd som droppar spänningen. Är det inte bättre att byta ut 33K-motståndet mot en 100nF X2 kondensator? En snabb beräkning ger att reaktansen för en sådan blir ca 32K vid 50 Hz, vilket borde kunna ersätta motståndet på ett bra sätt utan att det behöver droppas så mycket effekt,
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Mindmapper »

Problemet med att byta ut motståndet mot en kondensator är vid transienter. T.ex. efter ett strömavbrott när spänningen är på max. Vid snabba förlopp som transienter har kondensatorn en väldigt låg reaktans. Strömstötarna till förbrukaren efter kondensatorn kommer då att bli väldigt stora.

Man brukar därför lägga en resistor i serie med kondensatorn, för att begränsa strömstötarna. Känns inte som att man skulle få en bra placering av komponenterna på kretskortet vid en sådan lösning.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av carpelux »

Det har du en poäng i. Den stora filterkondensatorn borde dock kunna hjälpa till att suga upp en spik, men om den redan är laddad och man får en transient så kan det ju bli fel. Maximal otur, men det är ju vad man får räkna med.

Alternativet skulle ju kunna vara att lägga till ett 1K motstånd i serie med en 100nF kondensator. Effektutvecklingen i motståndet skulle vid 400V matningsspänning bli ca 170mW, så ett kvartswatts eller med hängslen och livrem ett halvwatts motstånd skulle funka. Givetvis under förutsättning att man fysiskt kan få in det och att man är villig att modifiera konstruktionen med allt det innebär av ansvar, lagar och regler.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Icecap »

Problemet med kapacitiv strömbegränsare är att det matas in via en diod. Tanken om konding || motstånd är riktig bra - men då måste det till ytterligare en diod som ser till att urladda kondingen på den negativa halvvåg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Termostatfel på radiator från Gnosjö Klimatprodukter

Inlägg av Mindmapper »

Observant Icecap.
Tittade för snabbt på schemat och tänkte inte på dioden. Länge sedan man läste pulsteknik och lärde sig hur låskretsar fungerade. Något som jag tror får lite för lite utrymme i dagens utbildningar.
Skriv svar