PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

anders_bzn skrev:-Finns alla remsor på nätet eller måste jag använda de jag har?
Alla remsor vet jag inte, men några är här:

http://bitsavers.trailing-edge.com/bits ... d/maindec/
(med några manualer här: http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/dec/pdp8/diag/)

och här:

http://www.bernhard-baehr.de/pdp8e/MAINDECs.html

Specifikt för 8/a:

http://bitsavers.informatik.uni-stuttga ... ges/pdp8a/

Det kan nog finnas mer på bitsavers om man letar lite, det är lite rörigt tycker jag. Det finns ju vissa olikheter mellan PDP-8:orna, men jag tror att 8/e och 8/a är helt kompatibla, åtminstone CPU:n
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

pbgp skrev: Det kan nog finnas mer på bitsavers om man letar lite, det är lite rörigt tycker jag. Det finns ju vissa olikheter mellan PDP-8:orna, men jag tror att 8/e och 8/a är helt kompatibla, åtminstone CPU:n
Mnja. 8/A kan ju vara både en KK8E och en KK8A. Dessa två CPUer är i mångt och mycket lika, men riktigt exakt lika beter dom sig inte alltid. Bortsett från att KK8E kan ha en EAE, så är det åtminstine en odokumenterad instruktion som beter sig olika. Om jag kommer ihåg rätt så är det om man tar en OPR1, och bara sätter bitten för att rotera två steg, men säger inte i vilken riktningn rotationen ska ske, så på en KK8E får man PC till AC, men med dom sju låga bittarna satta till ett fixerat värde, men i KK8A så får man hela PC till AC.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

I users manual finns det en del testprogram att knappa in. Jag har plöjt lite dokumentation och inser att det finns på DEC vis fint beskrivet hur man installerar och testar alla kort och optioner. Jag började också fundera på hur konsolkablarna skulle kopplas. Jag fotograferade två tänkbara kandidater och läste i users manual och lyckades reda ut hur det hängde ihop.

Jag tänkte börja med att få igång serieporten på DKC8A eftersom den motsvarar serieporten på min 8L (har samma IO device) och används av en del enklare tester. Det är också genom denna serieporten man laddar remsor med standard RIM bootloadern. Nu är den i och för sig inte svår att modifiera för att använda en annan port. Men det är bäst att hålla det enkelt i början.

Detta måste vara en seriekabel för RS232, bygeln i kontakten gör att man kopplar ihop utgången från RS232 mottagarkretsen med UART:en.
Bild

Detta är en kabel för att ansluta teletype med strömslinga. Bygeln gör att man kopplar ihop strömslingemottagaren Med UART:ens ingång. Kabeln har sex trådar, två för TX, två för RX och två för "reader run" dvs. att starta remsläsaren på teletypen. Den vita kontakten är väl DEC standard för att ansluta teletype? Jag har tyvärr ingen sådan på varken min teletype eller 8L. Det verkar vara denna kabel som heter "BC05M-0-0"
Bild
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Ja, den vita kontakten är DEC standardkontakt för 20mA strömslinga.
Användarvisningsbild
6502
Inlägg: 174
Blev medlem: 2 mars 2007, 23:04:17
Ort: Tomelillla
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av 6502 »

Kul att se att Du börjat göra någonting vettigt igen.
Hejaheja :D
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Hej och välkommen! Kul att du ser det så!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Idag fick jag min julklapp i efterskott.

Bild

Från en säljare i USA, superemballerat i dubbla kartonger med bubbelplast i mellan. Överst "Programmers console", nederst 16K kärnminne. Med tanke på frakten och tull/moms så var det knapp värt det. Fronten är superfin och minnet är köpt som fungerande. Det blir med andra ord ingen kärnminnes cliff hanger i denna tråden...

Nu väntar jag bara på ett DKC8AA/M8316 för att kunna komma igång och testa!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag hittade dessa båda fästen i lådan med delar till 8/L. Jag är säker på att de är för att hålla fronten på plats på 8a (se undre bilden, detaljen med nummer 21). Tyvärr är den ena trasig. Dessutom behöver jag fyra. Jag funderar på om detta är DEC standard och att det kanske är samma på till exempel 11/34? Kollade lite på ritningarna för 11/34 och tycker det inte riktigt ser ut så. Möjligen att de övre täckbrickan sitter fast så men ritningen är inte så tydlig. Tyvärr står mina 11/34:or långt bort så jag kan inte kolla.

Bild

Bild
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Nja. Själva 11/34 har en front som jag har för mig är skruvad på plats. Men dom där plastfästena (som tyvärr väldigt ofta är sönder såsom dina) användes på alla äldre 19" DEC-kab. Så en 11/34 hade normalt flera sådana på alla andra platser än själva CPU-lådan.
Brukar sitta svarta plastpaneler med en vit ram på framsidan av kabinettet, och dom sitter normalt med fyra sådana där fästen.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Precis så såg det ut på ritningen, att fronten var skruvad men att även täcklocket på själva CPU:n hade dessa plastbitar. Men då verkar det vara lungt, jag vet att jag har fler i de två racken som jag har. Bara de inte går sönder när jag ska demontera dem.

Funderar på om dessa inte borde gå bra att 3D-printa. Nu har jag ingen skrivare, men det verkar ju finnas några här på EF...
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Inlägg: 332
Blev medlem: 7 januari 2008, 06:30:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av G_Axelsson »

Om det inte finns resurser på EF så finns ju alltid Shapeways, http://www.shapeways.com/

/Göran
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

anders_bzn skrev:Precis så såg det ut på ritningen, att fronten var skruvad men att även täcklocket på själva CPU:n hade dessa plastbitar. Men då verkar det vara lungt, jag vet att jag har fler i de två racken som jag har. Bara de inte går sönder när jag ska demontera dem.

Funderar på om dessa inte borde gå bra att 3D-printa. Nu har jag ingen skrivare, men det verkar ju finnas några här på EF...
Jag gissar att det är noga med storleken på knoppen då det är en sorts "snäppfäste". Om man får till det bra så finns det nog en hel del PDP-8 och -11 ägare som skulle köpa. Jag skulle ta en handfull :)

Läste ett mail på cctalk för länge sedan om någon som drömde om att hitta en påse "New Old Stock" med sånna där :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag tror inte på dessa bitas som NOS. Plast blir sprött och eländigt med stigande ålder. Nya hade varit fint, får se var det slutar. Jag tror att det skulle bli ett projekt i sig att bara 3D-modellera dessa bitarna.

Nåväl. Från Mattis kom ett kort, DKC8-AA M8316 etch D. Det sista som saknades i maskinen. Tack!
Till detta kortet ansluts serieterminalen (systemkonsolen) och programmers console. Det finns även ett parallellt I/O interface som jag inte bryr mig om för närvarande. Jag behöver också ordna med två kablar 40-poliga flatkabler som man ansluter programmers console till kortet med. Jag funderar på om inte de lite äldre hårddisk ATA kablarna skulle kunna fungera. De med bara 40 trådar i. Saken är att en av polerna brukar vara pluggad i dessa, antar att det finns en ledare ansluten i vilket fall. Annars har jag några rör kontakter som jag köpt på ETA. Någon 40 polig kabel har jag inte, men det går ju att pressa på tidigare nämna hårddisk kablar.
Bild
Bild

Sen kommer vi till minnet. Jag har två moduler på 16k*12bitar. De är dock inte lika, den ena är tillverkad av DEC och den andra av Dataram Corp.

Först DEC:
Bild
Bild
Sedan Dataram:
Bild
Bild

Nu till saken med minnet, jag vet inte hur det är konfigurerat. Man kan nämligen få dessa moduler på olika startadress i minnet. Som man snabbt inser så kan man inte med 12 bitar adressera 16k utan bara 4k. Därför är minnet uppdelat i fields (DEC's sätt att kalla en page). Man kan konfigurera dessa 16k's minnen att antingen vara field 0-3 eller 4-7 (0-16k eller 16k-32k). Dataram minnet kom med maskinen. DEC minnet kommer från Ebay.

På Dataram minnet sitter det en klisterlapp där det står 16-32k. Under det sitter det en svart plugg som är bylingar som man kan lyfta ur sin sockel. Det är rimligt att tro att detta har varit field 4-7 i maskinen då den faktiskt haft 32k från början (enligt loggboken, jag fick den med endast denna modulen). Tyvärr hittar jag inga schemor på detta minnet på nätet, gogglar man på det får man bara frågor om hur man byglar det, men inga svar. Minnet heter Dataram corp. DR-118A

DEC-minnet ser att vara skumt konfigurerat. Jag får inte ihop det med manualen. Jag tycker att de båda lödda trådarna ska sitta till vänster och då kommer minnet att vara byglat till field 0-3. Minnet ska vara fungerande enligt säljaren (med retur rätt och garanti) så jag kommer använda detta för att starta upp maskinen. Här kan man läsa i DEC's manual hur det ska vara byglat och ja, det är ett 16k's minne (MM8-AB). Det ser även ut som minnet varit annorlunda byglat. Jag ska nog ta och flytta tillbaks den. Hade datorn fungerat och minnena också så hade det varit lätt att testa hur de hade varit konfigurerade om man stoppat i dem ett och ett. Det ser faktisk ut som om minnet är byglat för field 4-5 på ett 8k's minne... Skumt.
Bild
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Rena rama porren! 8)
Skulle inte haft något emot att rama in ett av kretskorten och hänga upp i vardagsrummet! :P
Vad är det för storlek på kulan som håller frontpanelen?
Kan tipsa om fästen för gaskolvar på bilar finns i olika storlekar och är gängad i änden(m5,m6,m8)!
Vissa vitvaror har också haft nåt liknade för frontpanelen(kula i metall, gängad)!
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Inlägg: 332
Blev medlem: 7 januari 2008, 06:30:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av G_Axelsson »

Det tog ett tag innan jag insåg att det är dubbla kort och coreminnet sitter mellan korten. Lite synd eftersom det är riktig porr! :P
... fast det är ju klart, att skydda minnet rent fysiskt är ju ganska praktiskt eftersom dom här minnena är ett under av mekanisk miniatyrisation (är det ett ord?) och väldigt sköra. 16kx12bit = 196608 små ferritkärnor med tre ledare trädda genom varje ring. Inte konstigt att dom här minnena kostade en hel del på sin tid.

Jag har faktiskt ett kort över med coreminne som tyvärr är skadad, men som skulle kunna hängas på väggen. :D

/Göran
Skriv svar