Köpa invetersvets?
Köpa invetersvets?
Funderar på att pensionera min Luna RS170, för att ge plats åt en invertersvets.
Har tittat lite på en 400voltare en kemppi master 2200, och en 230voltare en cemont blumaster s3200 som en på forumet säljer, kan tilläggas att vi bara har 3x16A in i huset och några stycken 16A cee uttag.
Har förståt att kemppi är ett kvalitetsmärke men hittar inget om cemont, den är iallafall inte made in china men är cemont ett bra märke?
Skulle gärna villja ha en svets som utnytjar iallafall tvåfaser om den kräver 16A.
Vad ska man välja?
Finns det några andra bra 400volts invetersvetsar?
Ska användas till hobbybruk och reparationer.
Har tittat lite på en 400voltare en kemppi master 2200, och en 230voltare en cemont blumaster s3200 som en på forumet säljer, kan tilläggas att vi bara har 3x16A in i huset och några stycken 16A cee uttag.
Har förståt att kemppi är ett kvalitetsmärke men hittar inget om cemont, den är iallafall inte made in china men är cemont ett bra märke?
Skulle gärna villja ha en svets som utnytjar iallafall tvåfaser om den kräver 16A.
Vad ska man välja?
Finns det några andra bra 400volts invetersvetsar?
Ska användas till hobbybruk och reparationer.
-
-
Re: Köpa invetersvets?
Hur tjockt ska du köra? 16A singel fas klararr man sig långt på för vanligt bruk. Men snackar vi reperation av grövre jordbruksutrustning. t ex svetsa i 10mm plåt och uppåt måste du ha 3 fas för att slippa lägga 10 rader på varandra
Farsan kör med en 160A kempi. 6000 tror jag den gick på. Mycke bra maskin och tänder de flesta pinnar. Funkar även bra på 1fas elverk!.
Han har även en 3fas 200kilos klump för de grövre. dock inte inverter. 160A svetsen smäller utan problem 16A säkringar. Innan han köpte kempin köpte han en kinamaskin för 4000. Men körde man inte lättantända OK48 eller nåt annat så ja...... Man fick hacka sig fram
Kempi i sig är riktigt fina sake. Men för att underlätta så ä frågan vad mer du ska svetsa och hur grova pinnar du vill trycka igenom.
Jag själv har en Benroyal som funkar helt ok med tanke på priset.

Farsan kör med en 160A kempi. 6000 tror jag den gick på. Mycke bra maskin och tänder de flesta pinnar. Funkar även bra på 1fas elverk!.
Han har även en 3fas 200kilos klump för de grövre. dock inte inverter. 160A svetsen smäller utan problem 16A säkringar. Innan han köpte kempin köpte han en kinamaskin för 4000. Men körde man inte lättantända OK48 eller nåt annat så ja...... Man fick hacka sig fram

Kempi i sig är riktigt fina sake. Men för att underlätta så ä frågan vad mer du ska svetsa och hur grova pinnar du vill trycka igenom.
Jag själv har en Benroyal som funkar helt ok med tanke på priset.
Hej Emil,
Det hela kokar ner till vilket material du ska svetsa, hur tjockt materialet är och vilken metod du vill använda.
Nu har jag en 1-fas TIG svets på 160A. Den klarar AC/DC och MMA (pinne). Det klarar jag mig mer än väl på, då den klarar av att svetsa 5-6 mm tjocka material och alla material.
jag köpte min svets från http://www.r-techwelding.co.uk/ och är mkt nöjd med den.
Ska du TIG svetsa en del så kan jag varmt rekomendera fotpedal.
Men jag har tidigare ägt en 3-fas "kina-svets" AC/DC TIG på 315A. Men den gick riktigt bra, nackdelen var storleken och att den saknade justerbar AC frekvens.
Den klarade av att svetsa upp till 15 mm på 315A!! Det är på tok för mycket för mina behov. vanligtvis kör jag på runt 100A om man svetsar material med 2 mm godstjocklek. så jag klarar mig perfekt med en 160A 1-fasare. plus att min nya svets har fler funktioner, bla justerbar AC frekvens vilket underlättar när man svetsar aluminium
Det hela kokar ner till vilket material du ska svetsa, hur tjockt materialet är och vilken metod du vill använda.

Nu har jag en 1-fas TIG svets på 160A. Den klarar AC/DC och MMA (pinne). Det klarar jag mig mer än väl på, då den klarar av att svetsa 5-6 mm tjocka material och alla material.

Ska du TIG svetsa en del så kan jag varmt rekomendera fotpedal.

Men jag har tidigare ägt en 3-fas "kina-svets" AC/DC TIG på 315A. Men den gick riktigt bra, nackdelen var storleken och att den saknade justerbar AC frekvens.
Den klarade av att svetsa upp till 15 mm på 315A!! Det är på tok för mycket för mina behov. vanligtvis kör jag på runt 100A om man svetsar material med 2 mm godstjocklek. så jag klarar mig perfekt med en 160A 1-fasare. plus att min nya svets har fler funktioner, bla justerbar AC frekvens vilket underlättar när man svetsar aluminium

vill ju kunna svets så grovt som möjligt med så liten säkring som möjligt förstås
kommer svetsa med 2.0mm och 2.5mm ok48:or kanske några 3.25or ibland men även lite 2,5mm rostfria 61.30 elektroder
har bara möjlighet att svetsa ute så allt med skyddsgas går nog bort

kommer svetsa med 2.0mm och 2.5mm ok48:or kanske några 3.25or ibland men även lite 2,5mm rostfria 61.30 elektroder
har bara möjlighet att svetsa ute så allt med skyddsgas går nog bort
Tror det var du och jag som hade kontakt om cemont. Den finns kvar och är väldigt lätttänd med elektroder. Har bla svetsat balkar med den med 3.25 elektroder. Dock är den bara dc och fixar en 10A säkring på 125A.
//stefan
//stefan
Jo det var det hade helt glömtbort det
Vad har den för inttermistet eller hur det nu stavas? Tex 60% vid 120A
Klara den långa skarvkablar eller elverk?
Vad har den för inttermistet eller hur det nu stavas? Tex 60% vid 120A
Klara den långa skarvkablar eller elverk?
Intermitens. Kommer inte ihåg faktiskt men jag har bara fått tempskyddet att slå av en gång och då körde jag konternuerligt i nästan 10 20 minuter med snabba elektrodbyten. Har för mig att det var 60% vid 125A (kan dock inte garantera detta). Har bara kört med originakablarna men har svårt att tro att 5 m paket skulle påverka.
Besvarar mig själv vid 80A var det 60% vid 125A 15%.
skicka mig ett pm med din mailadress så mailar jag dig manualen.
//Stefan
p.s.
intressant, går man ut på cemont´s hemsida ser loggan i adressfältet väldigt lika ut som airliquide loggan.
skicka mig ett pm med din mailadress så mailar jag dig manualen.
//Stefan
p.s.
intressant, går man ut på cemont´s hemsida ser loggan i adressfältet väldigt lika ut som airliquide loggan.