Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av eeedis »

Blir nog perfekt! :tumupp: :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Sänkte ramen efter en kontrollmätning av dörrhöjden inne på makerspace, och satte på en avtagbar topp som får husera lysrör osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av jihe »

Excentrar blir kanske mycket jobb om man vill ha färdiga grejer, men jag stör mig fortfarande lite på överdådet 8) :D

Kan du inte bara dra i en skruv mellan undre och övre röret? Det går ju nästan snabbare att hissa med ett spärrskaft då än med domkrafterna. Och definitivt snabbare än det skulle gjort med saxdomkrafterna. Och enklare att implementera. Man behöver ju som sagt knappast någon större slaglängd heller, väger vagnen 400 kilo+ så rullar man den ändå inte över trösklar utan någon backe upplagd framför dem.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Tja det skulle ju onekligen gå att svetsa fast typ en M20 gängstång i den nedre delen och ha en mutter på den övre och dra åt för att lyfta... Ska fundera på det :)
(även om 2st 89:- domkrafter inte är en så dyr lösning)
Användarvisningsbild
XYZanta
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 november 2013, 10:00:37

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av XYZanta »

Ojoj, läste ikapp tråden här och förstår att jag missat att kika in "bakom" maskinen i lokalen! Vacker kabeldragning och placering av komponenter!

/Micke
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 224
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av 3uba296 »

Var får man tag på en DB25 flatkabel som du använder mellan dator och breakoutkort? Är i behov av en till mitt elskåp till fräsen och det ser lite tråkigt ut med en ihoprullad, lång och rund. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Man klämmer en egen, det är vad jag gjort iaf :)

bara att köpa två kontakter för slitskontaktering och pressa ihop dom med ett litet skruvstycke på en bit flatkabel, total kostnad kanske 40kr.
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 224
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av 3uba296 »

Är det Ebay som gäller? :)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av NULL »

Jag skulle tänka mig att det räcker med en hävarm man låser i båda ändlägena, typ att hiva upp den på hjulen med ett fastmonterat rör/spett med en platta mot golvet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

3uba296: Tror ärligt sagt det var ELFA som jag körde på, men det finns säkert billigare på eBay ja :)

NULL: Jo det är möjligt... jag har inte riktigt bestämt mig ännu...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Något skåp har ju inte blivit byggt, men nu började jag tröttna på det sjukt långa utligget som verktygsväxlaren ger och bestämde mig för att prova om maskinen är stabilare om man kör den med en ER25-chuck direkt i MK2-konan, och då behöver man ju bara plocka bort växlaren... det var ju minst sagt lättare sagt än gjort.

Efter att ha försökt knacka loss konan med hjälp av dragstången förjäves, det gick inte ens efter att ha dränkt konan både ovanifrån och underifrån i WD40, så plockade vi loss hela spindeln för att se om det skulle gå bättre då, men det krävdes lite övertalning med ett par cykler värme/kyla innan den gick att få isär med hjälp av ett skruvstycke och ett par kilar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av ph »

Ska bli spännande att höra hur det funkar med chuck direkt i konan. Gött att höra någon annan som pillar med sin gamla Tercohäck. Satt precis och funderade på den där VF600:an på blocket för en femtusing men insåg att jag inte har plats och får hålla till godo med den lilla skolmaskinen...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Nu är nästa utmaning att tillverka en dragstång med M10-gänga för chuckens kona, nersvarvad till 8mm ovanför det och gängad M8 högst upp, och det i ett material som inte kommer ge sig av krafterna, provar nog till att börja med i rostfri gängstång... :)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av NULL »

Kollade lite på domkrafts-bilderna igen.
Du undrade lite om snedbelastning, kanske du skulle dra "glapp"-rören upp genom nästa omgång fyrkantsrör ovanför...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

I går kväll lyckades vi tillverka en dragstång och prova det hela, och första reaktionen är att den inte vibrerar hälften av vad den gjorde tidigare, och den frästa ytan blir också jämnare, även om vi inte tog några stora ingrepp sådär mitt i natten :)

En lite starkare och mer högvarvig motor på det här bara, sedan så skulle nog den här spindeln kunna fungera rätt bra!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar