Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Här kommer nu en liten förhandstitt på nästa del av projektet ;)
2013-11-11 04_55_58-TercoCNC45.skp - SketchUp Pro.jpg
Materialet är tänkt att vara 50x50x5 fyrkantsrör med ett tråg i rostfri plåt och sidor i antingen 2k-målad vanlig galvad plåt, alternativt plywood, storleken är ~120cm bred, ~65cm djup och ~160cm hög, kommer att väga strax under 200kg innan jag monterar fräs, elektronik och skärvätskesystem.

Jag skruvar helt enkelt bara av styrskåpen från fräsen (4st skruvar/st) och flyttar ner dom under det fräsen i stället, fixar en bunt förlängningskablar för stegmotorer och brytare och leder ner dom med några lämpliga kabelskyddsslangar, så det är minimalt med arbete som måste göras om.

På sidorna blev jag inspirerad av denna tråd: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 13&t=69008 med arbetsbord med hjul på domkraft, så jag ritade in en sådan lösning, men med en saxdomkraft (julas för 129:-) i stället för hydraldomkraft pga den lägre bygghöjden och att den är lätt att svetsa fast direkt i fyrkantsrören.

Det ska monteras både flodkylning och dimkylning hade jag tänkt.

I taket sitter det 2st 2x18W IP65-klassade lysrörsarmaturer, drygt 5000 lumen vid rören borde väl ge vettig arbetsbelysning, men alternativt blir det LED-strips pga den lägre bygghöjden (men det kostar ju desto mer) ;)

Helt enkelt ska den förvandlas till att bli helinkapslad och väldigt mångsidig, anledningen till den relativt låga höjden är att dörren in till maskinrummet på Stockholm Makerspace inte är allt för hög... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av kankki »

Trevlig fräs :) Snyggt kopplat också!

Baljan under lär nog vara nödvändig när det börjar klottas med flood-kylning :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

En annan sak som hade varit fint är att sätta på ett centralsmörjsystem på den också (one-shot oiler), men det är en hel del jobb så det känns som att jag kan smörja den manuellt tillsvidare ;)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av PeterH »

Liten fundering, det ser ut att bli trång att komma åt saxlyften när du skall "veva" upp bordet... :humm: För du har väl inte tänkt att du ska vrida från sidan, det kommer ju att ta hela dagen :D
Senast redigerad av PeterH 11 november 2013, 18:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Jag tänkte att vinkeln man brukar kunna få med "skaftet" borde räcka, centrum på öglan är ju trots allt bara 2,5cm in och det är nog 100mm från ögla till kant, (öglan är lite överdriven i min modell), och en vinkel på <15 grader känns det som att det borde fungera med vanliga skaftet som hakar i öglan med en krok.

Har inte kommit på någon bättre placering för den, eftersom man vill ha kraften centrerat och fint...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av jihe »

Är det inte massiv overkill med domkrafter för det där? Jag skulle nog ha funderat på en spakmanövrerad excenter i fästöron mellan det fasta och rörliga fyrkantsröret.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Tja, säg att du ska lyfta 200kg per domkraft när du lyfter, det är ju onekligen låååångt från vad domkrafterna är ratade för, men å andra sidan är dom billiga, var hittar man en spakmanövrerad excenter för under 129kr, som dessutom har en rätt lång slaglängd (7-8cm kanske) och där man inte behöver göra något annat än att bulta/svetsa fast dom?
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av gotis »

Om du sätter remhjul på domkrafterna å en stegmotor så kan du ju köra de med en femte axel. 8)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Haha, nej så ofta tänker jag inte flytta på den så jag behöver styrda domkrafter, :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av gunne »

Snyggt!

Kan du inte bara fräsa ett ovalhål i det stående fyrkantsröret som är mot operatören? Så kan man sticka igenom lämplig nyckel och vrida framifrån.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Det vore onekligen ett alternativ om det visar sig vara trångt med vinkeln, bra idé gunne!
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av eeedis »

Snabba ryck med domkrafterna, blir ju grymt bra på ditt fina bygge! :D

Du behöver ju inte så lång slaglängd som du har gjort på ritningarna, så du borde få plats med en liten hydraulisk, det räcker ju att du kan hissa hjulen ett par centimeter. De minsta domkrafterna på Biltema är 184mm höga: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... aft-15221/
Jula 181mm: http://www.jula.se/hydraulisk-pelardomkraft-2t-229468
ClasOhlson 160mm: http://www.clasohlson.com/se/Hydraulisk ... on/40-8843

Dessa domkrafter brukar ha en gängad del högst upp, som man lätt kan svetsa fast i bordet, och i botten kan du göra en liten plåt med kanter så att inte den kan glida i sidled.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Du tänker alltså såhär:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av eeedis »

Japp, fast gapet mellan fyrkantsröret under domkraften och röret i bordet behöver inte vara så stort, fast å andra sidan kanske det är bra att ha lite marginal så man kan lyfta rätt högt och justera "maskinfötterna" en hel del, vissa golv lutar ju.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Misstänker att skalan luras lite, men det är totalt sett 8cm i glapp, och den mängden har jag gärna, speciellt eftersom att jag gärna har "högsta" positionen för hjulen någon cm ovanför maskinfötternas mest inskruvade position, med nerjusterade fötter på lite sluttande golv kommer den ändå bara kunna lyfta någon cm eller tre från fötternas normalposition.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar