Mätsladd

glidan7
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 14:48:30

Mätsladd

Inlägg av glidan7 »

Vad är det för mått på de bananliknande anslutningarna till multimetern
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17126
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mätsladd

Inlägg av AndLi »

Det beror på märke och modell av multimeter.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Mätsladd

Inlägg av Klickmans »

4,5 och 4 mm är det jag har. 4,5 sitter bäst.

Så dom hade jag satsat på om jag skulle beställa fler, vilket ju händer.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mätsladd

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad menar du med "bananliknande"?
Jag har aldrig sett en respektabel multimeter med något annat än helt vanliga isolerade 4mm banankontakter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mätsladd

Inlägg av Glenn »

Jag har sett en del instrumet som har inverterad banan också, äldre simpson till exempel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mätsladd

Inlägg av TomasL »

Det enda annorlunda jag sett, var min gamla Normatest 2000, den hade fjäderbelastade klämmor, och tog allt från 0mm upp till 6-7mm (gissar jag), dvs även avskalad tråd osv.
glidan7
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 14:48:30

Re: Mätsladd

Inlägg av glidan7 »

Jag har ett 20-30tal olika instrument mest äldre.Nu håller jag på att städa och kanske blandar ihop sladdarna,Jag råkade ta en vanlig banan och stoppa i ett nyare instrument och tror jag knäckte något.Jag vill ibland ha flera instrument inkopplade för att kolla ett instrument mot ett annat då är bananerna lättjobbade.Ex på mina grejer Bio-rad,Gossen,Philips,Ersa,Heathkit,Oltronix,Weller,Toellner,Fluke,Goerz,Voltcraft,TR-Elektronik,Metroohm,Swema,Danterm,Cambridge ,Belco,Kamoden, Technoterm,ASEA,Metrawatt,Mastech,Uni-T,Newcason,General-radio,Norsteds,Siglent,Elenco,Skolelektro Duspol,welleman FG, o kanske 20 till. Det enklaste instrumentet att koppla är en megger från ASEA trycker man på en knapp öppnas ett hål släpp knappen klart.Jag har tittat lite jag har även multimeterbananer som är kortare,jag kan ha tagit en för lång.Säkerhetsbananerna komplicerar ytterligare.
Skriv svar