Invalidvänlig virtrådskalare?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Invalidvänlig virtrådskalare?

Inlägg av Marta »

Det är lite snt påtänkt nu, den är redan skickad. Trådens diameter är inom spec och min tråd är Kynar-isolation. Det är hyfsat lättskalat. Du kanske har provat med Tefzel? Det är något satans elände som både är svårt att hålla emot och sträcks istället för att gå av.

Jag räknar med att det kan behövas någon mod. Kanske slippapper på greppytorna eller stoppklotsar för att skydda ledaren från att nypas av.

Visst kan jag få av isolationen med den primitiva skalaren, men att vira ungefär 5 trådar i timmen är för lite. Nästan all denna tid förbrukas på skalning.

Är van vid att det kostar att hitta lösningar som funkar till olika saker. Det är bara äta-sk*ta-sova (kallas ADL på vårdspråk) som är bidragsberättigat. Det klarar jag utan hjälpmedel än så länge. Sedan så !=
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Invalidvänlig virtrådskalare?

Inlägg av Palle500 »

Ok Marta då ser jag framemot en rapport när skalaren dykt upp.
5 i timmen med pennan. Jag provade med en hand och 20 i minuten skulle nog hinnas med
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Invalidvänlig virtrådskalare?

Inlägg av Marta »

Så är den testad och resultatet är: Halvt torsk...

Jag är alltså fortfarande intresserad av att köpa ett väl fungerande verktyg. Maxpris SEK10,000 (tiotusen svenska kronor) inklusive allt. Kravet är enkelt. Tråden hålls i läge, tångens skänklar kläms åt en gång och 25mm är helt skalade. Isolationsbiten fullständigt avlägsnad. Skalning i båda ändar möjlig med 15mm kvarvarande isolation däremellan utan extra mothåll.

Stoppet var lätt att avlägsna. Knipex greppar tråden fint och skalningen börjar bra. Efter en knapp centimeters rörelse öppnas käftarna... CRAP!!!

Givetvis är det omöjligt att dra i änden på isoleringen, den snörper åt som en "fingerstrut" och går av. Nytt grepp med tången på den redan skalade delen klipper ledaren. Mekanismen är beroende av att fasthållaren sätter hur djupt kniven skall gå ner.

Hållbarheten vågar jag inte säga varken bu äller bä om. Allt som inte skär, griper eller fjädrar är av plast och den känns därefter. Plastig.

Ett extra litet minus: Som allt annat nuförtiden är ena skänkeln täckt av kladdplast som får den att alltid kännas kletig och smutsig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Invalidvänlig virtrådskalare?

Inlägg av Synesthesia »

Skulle färdigskalad virtråd kunna fungera? Typ https://www.mouser.se/ProductDetail/Jon ... YIicGJ9Q==
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Invalidvänlig virtrådskalare?

Inlägg av Marta »

Det är värdelöst. Inga långa slingor och sådant krafs. Det får kosta, så enkelt är det. Jag är invalid och får betala priset för att kompensera för detta. Det bara är så.

Har letat och letat, hittar bara leksaker eller stora automatmaskiner. Det är mycket förvånande och frustrerande att ingen tillvekare tycks ha en tång som ger den skallängd som krävs i ett enda enkelt handgrepp. Även om det inte tillverkas längre borde det rimligtvis ha funnits och någon ha en liggande och kunna skiljas från den för några tusingar. Eller hyra ut den mot en stadig pant.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Invalidvänlig virtrådskalare?

Inlägg av ie »

Jag kanske är helt ute och cyklar men jag har för mig att man (på jobbet 80-talet Ericsson) använde tråd som inte behövde skalas. Tänk emaljerad tråd där isoleringen "spricker" runt virpunkterna. Vet inte om det fortfarande finns och kan vara ett alternativ.

Mvh
Ingvar
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Invalidvänlig virtrådskalare?

Inlägg av Marta »

Jo, den fanns förr. Satt som en rulle uppe på ett speciellt virverktyg villjag minnas och kunde löpa från pinne till pinne i en enda längd. Det var speciellt av värde till socklar med korta pinnar. Har inte sett det på mycket länge och har även lite dålig erfarenhet av detta. Sträcks den mot en pinne kan isoleringen brytas sönder och orsaka en oönskad förbindelse.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Invalidvänlig virtrådskalare?

Inlägg av Marta »

Då släpper vi den här diskussionen. Otroligt att ingen tillverkare har en vettig skaltång, men uppenbart så är det så.

Stort Tack till alla Er som försökt hjälpa till.

Jag ger upp. Det får räcka med det skräp jag hade från början. Det tar helt enkelt tio minuter att skala och vira på en tråd nu sedan jag blivit invalid. Det bara är så. Till slut blir det ju färdigt ändå.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Invalidvänlig virtrådskalare?

Inlägg av Maalobs »

Vad är det för något du har som du absolut måste vira?
Är det en retro-pjäs som måste behållas i originalskick?

Jag fick lära mig att göra virning i skolan för 30 år sedan, men jag har inte sett en enda virplint sedan dess.
Jag har dunkat slitsplintar med Kroneverktyg dock, samt med den större D-Impact Tool.
Finns det en möjlighet att byta till slitsplintar som du kan använda sådana enhandsverktyg på?

Kan du crimpa Dupont-kontakter på trådarna och trä kontakterna på virplintens pinnar, ifall de är 0.1" tjocka?

Kan du inte ghetto-löda trådarna på virpinnarna istället?

Hitta någon kompromiss som låter dig jobba på ett rimligt sätt, funktion över form. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Invalidvänlig virtrådskalare?

Inlägg av Glenn »

Då tappar man ju alla fördelarna med virning.

Det är ju inte vanligt idag, men det har ju sina fördelar, speciellt om man redan "kan konsten" som Marta.
Skriv svar