Svarven "skorrar" och drar säkringen... Motor eller konding?

Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Svarven "skorrar" och drar säkringen... Motor eller konding?

Inlägg av PeterH »

*** Köpestråden slogs ihop med denna tråd // MadModder ***

Typiskt när man ska göra ett snabbjobb så rasar svarven :doh: Det "skorrar" ungefär som man tänker sig ett lagerfel, och för att utesluta olika delar så tar jag bort drivremmen från motorn och kan snabbt konstatera att det är något med motorn. Den drar säkringen efter en stund (10-30sek. uppskattningsvis). Kan det vara kondingen som gett upp eller tror ni att det är motorn? :humm: Den roterar lätt och inga tydliga "lagerfel" känns i axeln...

Någon som har en gissning på vad det kan vara, klämmer jag på kondingen så känns den mjuk och det krasar i den :vissla: (kan en konding skapa detta fenomen?)
motor_konding.png
konding.png
schema.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av PeterH »

Är det någon som har hemma till "rätt" pris och vill sälja en kondensator till motorn på min svarv? Finns naturligtvis på nätet men antingen så är det lång leveranstid eller så piskar dom upp frakten eller priset. Dom svenska leverantörer jag hittat med skapliga priser har dom inte i lager istället... Kollar här innan jag kryper till korset och beställer :vissla:
30uf-450vac-5-cbb60-continuous-duty-motor-run-faston-capacitor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av Skogen »

Tja, Electrokit har ju för 159:- och, vad brukar det vara, 29:- i frakt.
Ett par tior hit eller dit spelar väl ingen roll?
Köpte själv en till betongblandaren för någon vecka sedan.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av PeterH »

Tack för tipset, kollar upp detta...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av PeterH »

Har äntligen fått tid att titta närmare på detta, naturligtvis hjälpte det inte att byta kondensatorn, motor skorrade precis likadant ändå. Provade att koppla loss motorn för att se om felet låg i själva motorn eller i kontaktor/säkerhetsknapp, och naturligtvis är det motorn! När jag skruvar loss motorn hittar jag en andra konding på baksidan som inte syntes och som man inte hade kommit åt att byta framifrån...

Ska kolla kondingen på jobbet i morgon och se om den är kass, håller tummarna att man slipper köpa en hel motor! Den andra kondingen är på 150uF/260 VAC. Är ju typiskt när man beställer och betalar dyr frakt att man inte såg att det var två som kunde beställas samtidigt. :doh:
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av JohnGalt »

Lite frågor, vet att det är en köpestråd så inget krav att svara såklart:
Mätte du upp den du bytte, var den kass?
Står motorn still och skorrar?
Kan du snurra igång motorn (utan belastning), går den igång då? Utan skorr?
Sitter det någon centrifugalbrytare till startkondensatorn? Har den kontakt när motorn står still och bryter när den kommit upp i varv?

Ang. att köpa så brukar tme.eu ha bra priser på motorkondingar, vet inte hur det är med frakt dock.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av PeterH »

Liten update (tråden har svängt lite från köpes till att jag behöver tips och råd :vissla: )

Motorn snurrar en stund med högt skorrande ljud innan säkringen löser ut, som att axeln går trögt eller som ett typiskt lagerfel, men den går lätt att snurra för hand och man kan inte känna några som helst problem liknande lagerfel... Jag har inte mätt upp den utbytta kondingen (än) men den jag tog bort i går mäter 162uF och ett ESR på 0,08 ohm (känns lågt men enligt tabeller bör ESR ligga runt 0,2 ohm).

Ska jag tolka 0,08 ohm som kortis och att kondingen faktiskt är trasig trots att värdet hamnar ganska rätt? (mäter med ESR-Micro v4.0 från ryssen; www.radiodevices.ru)

Fråga nu när tråden bytt funktion (kanske den bör flyttas av mod?) Motorn har en märkplåt enligt bild, kan en sån här motor styras av en vanlig 230VAC motorstyrning? Hur byglar och kopplar man då :humm: Ser ut som att blecken sätter vilken riktning den ska ha... (detta görs via knapp idag)

Angående centrifugalbrytare är det inget jag regarat på att det finns...
svarvmotor.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av Borre »

0.08ohm är nog rätt om kapacitansen mäter bra, de där tabellerna är ganska generella och ska tas med en nypa salt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av PeterH »

Så då kan man anta att något är galet med själva motorn/lindningarna? Har lånat hem en "Megger" och ska se om jag kan hitta några konstigheter...
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av JohnGalt »

Är den röda och den blå kabeln under plinten OK? Det ser lite bränt ut där, om det inte är svart färg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av säter »

Kan du inte prova att "putta" igång motorn med kondensatorerna borttagna?
Fungerar inte det är motorn trasig.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av PeterH »

Inget ser bränt ut, ska se om jag kan koppla upp för test utan kondingarna...
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av JohnGalt »

Det är inte bränt här då? Svart är det väl i varje fall, men ser inte riktigt.
Motor.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av PeterH »

Det är svart färg... Kineserna har sprayat hela motorn efter att dom skruvat ihop den :D under kåpor och bakom skruvar är det omålat...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Köpes: Motorkondensator/Startkondensator 30uF/450VAC

Inlägg av PeterH »

Man lär sig nåt nytt varje dag och detta forum är till stor hjälp! Efter att ha sökt en del på nätet hittade jag denna video som på ett bra sätt visar denna "centrifugalkoppling". Jag har aldrig kommit i kontakt med denna typ av lösning förut, så det var bra och kul att få lära sig :tumupp: Efter att ha demonterat motorn hittade jag på kopplingen, men den sitter inte lätt till utan i botten under statorlindningarna (bakifrån sett), jag kan inte se att den främre delen av motorn går att ta loss :humm: Har mätt upp och kollat funktionen och inget ser konstigt ut, slungkopplingen löper lätt och själva kontakten växlar mellan oändligt vid bruten och 0,2 Ohm vid aktivering... Det är svårt (=omöjligt) att komma åt att se om det är sotigt på kontakterna, lika svårt att komma åt med sandpapper/smärgelduk :doh:

Har också mätt upp så gott jag kunnat utan att hitta några konstiga värden(?). Använder mina Paint-skills för att visa var jag mätt och vilka värden jag fått... Hittade också en ganska bra förklaring rent elektriskt här med ett lite mer lättläst schema, bild 2 (men det verkar inte stämma helt med hur min motor är kopplad). Nåja. lägger med infon utifall någon annan söker och får träff på denna tråd :wink:

Update: Jag kunde inte se något fel så jag skruvade ihop den och se på fan, nu går den igång igen utan problem! :doh: Eftersom jag inte hittade ett "riktigt" fel så antar jag att det kommer att dyka upp igen, men då har jag betydligt mer kuskap för vidare felsökning. Tack för all hjälp och ha en riktigt trevlig midsommar!
motor_svarv.png
motor_jeanB.png
motor_overview.png
motor_clutch.png
motor_stator1.png
motor_stator2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar