Hävarm på våg för bättre precision

thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av thomasa88 »

Försöker väga upp små mängder silikon (B-komponenten < 1g) och har en köksvåg som har 1g precision.

Min spontana tanke är att det borde gå att lösa med en hävarm, enligt bilden.

Minns jag fysiken rätt så tänker jag:

utslag på vågen = (vikt av olastad hävarm med vågskål) + (B/A)*(vikt av det i vågskålen)

Tänker jag rätt?
hävarm.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av svanted »

du tänker rätt men ekvationen?...
ledtråd:
om A och B är lika långa,
då ger din ekvation
1/1*vikten i vågskålen = avläst vikt.
vikten i vågskålen = avläst vikt.
det verkar ju inte rimligt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av TomasL »

Om A och B är lika långa, så blir väl vågens indikation dubbla den verkliga vikten
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av sodjan »

(A+B)/A, eller liknande... Om A och B = 1, så blir det 2. Om B = 9, så blir det 10 (gångers "förstärkning"). Osv...
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av hummel »

Enkel lösning är en våg med högre upplösning. Kostar 300:-.

Liten bit papper med och utan blyerts på bilderna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av thomasa88 »

Jag var ju helt ute och snurrade. :shock: Inte så intuitiv med mekanik.

Grävde fram tegelstenen från plugget och fick Fx = F* (A+B)/A, vilket ju ser ut som det sodjan föreslog, så jag tror det är rätt nu! :mrgreen:

Hmm, liknar ju formeln för spänningsdelare!

Köpa: Tack för tipset, men behöver ju ursäkter för att köra 3d-skrivaren. :)
20200522_201046.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av thomasa88 »

Funderade lite mer och kom fram till att det vore smidigare med en konstruktion med en skål på armen (2) istället för att hänga den i armen (1), då allt kan bli lite mindre. Tänker också att man vill hålla A kort, för att minimera den totala längden (som jag nu döpt till L. L = A+B).

Däremot började jag då fundera på om hävarmens längd ändras (L’ -> L’’) beroende på placeringen av tyngden, då vågskålen inte längre kan rotera fritt runt den svarta armens yttersta punkt. Min tanke är att den faktiska hävarmen då blir den gröna streckade linjen. (Då både F och Fx har samma vinkel mot hävarmen i respektive bild, så tänker jag att förhållandet G=L/A fortfarande gäller)

Min lösning på problemet blev en "dubbel hävarm" (3). Men jag funderar då på om hävarmen ändå kan påverkas av en flyttad tyngdpunkt i skålen (röd prick), för till skillnad från (1) så centreras ju inte tyngdens tyngdpunkt på änden av hävarmen - däremot så trycker ju skålen på rätt ställe? Intuitivt känns det som att hävarmen inte kommer påverkas, om jag tänker på att trycka med en penna på ett dörrhandtag, för handtaget kan ju rotera fritt mot pennan och "tryckpunten" blir ju hela tiden på samma ställe.
Nu börjar det också bli lite mer komplext, och kanske lite mycket friktion (tänkte köra 3d-skriven plast rakt igenom). Hade eventuellt tänkt ha flera fästen på armen, så att man kan välja skalning, men blir ju bökigare med dubbla fästen.

Sen började jag också fundera på om foten mot vågen borde ha hjul, så att den kan röra sig fritt i de tidigare fallen (1, 2). Eventuellt är friktionen så låg att det inte gör något.

Känner att jag har väldigt dålig koll. Försökte hitta någon enkel simulator för mekanik, a la Falstads elektroniksimulator, men har inte hittat något. Någon som har tips? Behöver kunna krafter, och kanske friktion, tänker jag (vridmoment blir indirekt?). Web, Android, Linux eller Windows.

Kanske tips på något mekanikforum? :eh:
scales.png
edit.
Hittade Algodoo för att göra simuleringar (Windows, Mac, Ipad, men funkade även i Wine på Linux :) ). Verkar som att (1) och (3) funkar :).

Videon nedan visar utslag när jag flyttar vikten från vänster till höger, en efter en, för alternativ 1-3.


Länk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av sodjan »

Angående bilderna. En (elektronisk) våg rör sig normalt nästan ingenting, den är tryckkänslig. Så du behöver nog inte fundera på vinkelfel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av TomasL »

Nja, det beror på hur den är konstruerad, de påverkas olika mycket av snedbelastning, på samma sätt som att de påverkas om de inte står plant.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av Swech »

Det är väl också lite osäkert hur bra din köksvåg är från början. Kan du lita på 1 gram?
Hur skall du verifiera att det du kommer fram till stämmer?

Råd i all välmening, köp en bättre våg
Swech
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av Glattnos »

Om du väger A och B komponenter för att blanda skulle man väl kunna göra en jämnviktsvåg som är anpassad för blandningsförhållandet? Alltså med A på ena sidan och B på andra tills det väger jämnt och sen blanda dom.
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av thomasa88 »

Oj, hade inte tänkt på snedbelastning. Tänkte lägga "foten" i ena änden av vågens platta, för att hålla nere armens längd. Testar nog det först och ser hur det går.

Har lyckats blanda 20 + 2 g bra på vågen, men ja, måttet jag blandar i väger ibland 6g och ibland 7g x) . Det blev bättre än när jag försökte med ml-mått och densitet iaf (tog Specific Gravity för båda komponenterna för att gå till volym). Kanske helt enkelt går bra när jag får lite för mycket av härdaren.
Jag håller med om att köpa en noggrann våg är det bästa, men det här är roligare :) .

Jag tänkte att jag tar lite större vikter när jag testar hävarmen, så att de går att väga även utan den, för att kolla hur mätningarna blir. Ger ju ett hum iaf, även om tex friktion lär inverka mer när jag kör små vikter.

Intressant idé med den viktade balansvågen. Tyckte vanlig balansvåg kändes tråkig, men en viktad blir ju lite fiffig :). Gäller bara att den inte slår över för lätt också.

En sak med balansvåg och separata mått: Det gäller att lyckas skrapa ur bra när man ska blanda ihop komponenterna. Så det kan vara en anledning att hälla i dem i samma behållare direkt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av Glattnos »

Till epoxi finns det ju pumphandtag som passar på flaskorna/dunkarna. Dom är anpassade efter volymblandningsförhållandet så man pumpar lika många "pump" av både A och B ner i samma behållare och har då rätt blandning utan att väga :) Inget som funkar för dig kanske men intressant och mycket snygg lösning på ett liknande problem :)
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av persika »

Tänk på att hävarmens mått som man räknar med, ska alltid vara vinkelrät till kraftens riktning eller dess förlängning, se bild.
Dock kommer det inte göra någon skillnad i detta fall i denna tråd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hävarm på våg för bättre precision

Inlägg av rvl »

Inte såå viktigt, förhållandet mellan längderna blir ändå lika.
Skriv svar