Resistansdekad - prissättning?

GroundX
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 november 2015, 20:55:10

Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av GroundX »

Hejsan,
Jag har ärvt några nya resistansdekader/precisionsdekader. Jag har ingen aning om vad de kan vara värda, så skulle vilja ha lite vägledning här :)
Det framgår heller inte hur hög effekt de klarar, kan man lista ut det på något sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den där var riktigt läcker. Frågar du efter rimligt pris? Så mycket du bara kan, säger jag. Annars skulle jag nog säga att skjutomkopplarna i den är så unika de bara kan vara och det finns oändligt många skoj projekt man skulle kunna stoppa in dem i.

Ge inte bort eller sälj för underpris; behåll!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av rvl »

Värdet torde vara bundet till toleranserna på de ingående motstånden. Effekttåligheten tror jag inte är värst intressant och den beror på vilka motstånd som är inkopplade.

Är den ombyggd? 0-11 skalorna ser pålimmade ut och går tvärtemot high-low???
GroundX
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 november 2015, 20:55:10

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av GroundX »

Jag är osäker på vad "så mycket du bara kan" innebär. Har sett resistansdekader för allt från 700 till många tusenlappar.
Dessa har sålts i större partier till bland annat Panasonic. Har för mig att de gav typ 3500 + moms.
De är inte ombyggda, de är helt nya. Tror att de pålimmade är för att förtydliga vilket 'steg' man är på, och hi->low är resistansen.

Jag har ett tiotal av dessa, och i mitt liv så behöver jag bara en - så en kommer jag såklart behålla :)

Hittade en annan där det satt en lapp under som säger:
½ w/step, 0,5%, 25ppm
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

En bild inuti säger mer än 1000 ord.
GroundX
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 november 2015, 20:55:10

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av GroundX »

Yes sir! :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av GFEF »

Börja att titta på priset på 0,5% 1/4W motstånd i 10-pack........
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av PeterH »

Värdet är ju vad någon vill ge och bästa stället för detta är en auktion. Tradera kan vara ett lämpligt ställe men är lite lurigt för det kan vara perioder när många intresserade är där och ibland helt dött. Det går också att ha en auktion eller försäljning här, men här håller gubbarna hårt i sina pengar och allt är "guld" (som man själv äger) medans det som skall handlas helst skall skänkas :D

Prova vettja, lägg ut dom för 3500:- så får du ju se om någon bjuder... (jag gissar på att du inte får det, snarare runt en hundring eller två). För min del är det ointressant då jag gör mina enkla labbar i simulator och om jag labbar "live" använder jag trimpottar (flervarviga) när så krävs för att testa olika värden.

Lycka till! :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

eBay då?
GroundX
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 november 2015, 20:55:10

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av GroundX »

Ja, tradera är nog inte stället. Hade föredragit att bara sätta ett rimligt pris, lägga ut en annons också får de försvinna lite pö om pö.
Räknar definitivt inte med några 3500, men det är väldigt gedigna, välbyggda grejer - så trodde att det kunde handla om mer än 200:- i alla fall. Då får det nog bli soptunnan, inte värt att rodda med helt enkelt :(
HUGGBÄVERN skrev:eBay då?
Om tradera är bökigt så är ebay det tiodubbla. Bara att skapa annonsen är en arbetsdag :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av PeterH »

Tvåhundra är ju bara vad *jag* tror... Huggis tror ju på "Så mycket du bara kan" (hur mycket det är kan vi bara gissa i nuläget) men lägg upp en säljes annons med det lägsta du kan tänka dig för att packa och skicka, vänta sedan och kanske får du sälja någon eller några... Viktigast är att inte ge upp, du har ju startat den här tråden för 10 timmar sedan, även om du önskar det så tar det betydligt längre tid än så innan tillräckligt många hunnit se din annons...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av Glenn »

Jag har sålt flera dekadresistanser på tradera, dock med rattar istället. Tror den billigaste gick för 200:- (utropspris) och den dyraste typ 370:-

Men jag vet inte vad folk använder dom till, prydnad eller som det dom är avsedda för ? Den dyraste var också den äldsta och rent estetiskt vacker med bakelit och guldplätering.
GroundX
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 november 2015, 20:55:10

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av GroundX »

Tack för inputen =) sätter ut dom för 500 så finns det möjlighet att gå ner lite om det skulle vara så.
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Re: Resistansdekad - prissättning?

Inlägg av ChrioN »

Skulle tippa på 300-500kr. Gillar de orginella reglagen! Men driftspecen var ju inget att hurra över kanske.
Skriv svar