Skruvutdragare ?
Re: Skruvutdragare ?
1st skruvskalle är nedslipad 5st är orörda.
800kr/h är cirkapriset på verkstad. Sköldarna kostade 240kr/st.
800kr/h är cirkapriset på verkstad. Sköldarna kostade 240kr/st.
Re: Skruvutdragare ?
Timpengen låter inte så modern, när jag jobbade med bilar på 90-talt tog vi 800:-/h mot kund.
Vi var iofs lite mer specialiserade än en vanlig verkstad men ändå, det var 25 år sen.
Vi var iofs lite mer specialiserade än en vanlig verkstad men ändå, det var 25 år sen.
Re: Skruvutdragare ?
2018 lät jag en bilelektriker byta kupéfläkten. (volvo 240)
Han höll på hela dagen. Fläkten kostade runt 1000kr
och jag fick betala runt 7500kr totalt, minus undersökningskostnad
och några turer med buss (utfördes i Umeå). Hade jag lämnat in den
hos Volvo hade det gått på 9500kr exklusive busstur. Lite modernare verkstad förmodligen.
Han höll på hela dagen. Fläkten kostade runt 1000kr
och jag fick betala runt 7500kr totalt, minus undersökningskostnad
och några turer med buss (utfördes i Umeå). Hade jag lämnat in den
hos Volvo hade det gått på 9500kr exklusive busstur. Lite modernare verkstad förmodligen.
Skruvutdragare ?
Eftersom vi pratar om skruvar som håller en bromssköld så är det inte så kritiskt vad som blir kvar att fästa skruven i.
Synd att du inte tog dig tid att visa en bild på eländet, en bild hade visat hur mycket man kan greppa skruven och hur mycket plats som fanns bakom hjulnavet etc...
Har du tur så går det bra att bara borra ur skruven och peta loss resterande gängryggar samt rensa gängan med en gängtapp. Ofta finns det material kvar så man kan gå upp till nästa gängdiameter, kanske även köra med mutter på baksidan?
Men som tidigare sagt, skruvskallen var vägen till snabb lösning av problemet.
Sen vet jag inte var Glenn jobbade med, men 800kr/tim+moms för 25 år sedan, måste varit reperation av F1 bilar eller likvärdigt.
Synd att du inte tog dig tid att visa en bild på eländet, en bild hade visat hur mycket man kan greppa skruven och hur mycket plats som fanns bakom hjulnavet etc...
Har du tur så går det bra att bara borra ur skruven och peta loss resterande gängryggar samt rensa gängan med en gängtapp. Ofta finns det material kvar så man kan gå upp till nästa gängdiameter, kanske även köra med mutter på baksidan?
Men som tidigare sagt, skruvskallen var vägen till snabb lösning av problemet.
Sen vet jag inte var Glenn jobbade med, men 800kr/tim+moms för 25 år sedan, måste varit reperation av F1 bilar eller likvärdigt.
Re: Skruvutdragare ?
Kanske skulle lägga pengarna på en hobbysvets i stället för verkstaden fast det är inga garantier att jag lyckas ändå.
2000kr
2000kr
Re: Skruvutdragare ?
Jag har skruvat lite bil till husbehov och tycker sällan saker sitter så ohjälpligt fast. Inte ens i hjulhusen, och det har i princip alltid varit bilar som varit i spannet 10-20 år gamla, mycket tid för rosten att bita. Iof har det oftast också varit VOLVO...svanted skrev:allt i hjulhusen är garanterat fastrostade,Skruvarna håller en ganska tunn plåt som är helt murknad i rost så det kan ju betyda att
det går att lösa upp plåten mellan skruvskallen och underlaget.
tror det är omöjligt utan rejält med värme från en svets, el eller gas,
gasol räcker inte, det är värmeskillnaden som gör det, bulten ska värmas mera än hålet den sitter i....
eller ja, gasol funkar men tillsamman med syrgas.
eller induktionsvärmare...
Re: Skruvutdragare ?
Jag har plockat ur mycket skruv i mina dagar, och alltid använt pinnsvets.
MIG/MAG tror jag inte på.
MIG/MAG tror jag inte på.
Skruvutdragare ?
Om du skall göra det själv så lägg inte pengarna på en svets det är bortkastade pengar. För att få en bra svets på dessa rostiga skruvskallar måste man vara lite van vid svetsande.
Börja med lite bra bilder på problemet så du får rätt råd i tråden och ev kunna låna en gassvets. Mekar du ofta så kanske en induktionsvärmare vore en bättre investering? Själv har jag ingen erfarenhet av dessa då jag är old school som har gassvets och mig/mag/mma. Jag är lite tveksam till att en induktionsvärmare fungerar bra för ditt problem?
Kanske en MAP svets från Jula kan värma det du behöver glödga?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-218530/
Edit
Säter kör du även pinne på sånt smått som M5 M6?
Där tycker jag MAG är enklast, jag kör alltid MAG upp till M10 större har jag aldrig behövt ta bort med denna teknik.
Börja med lite bra bilder på problemet så du får rätt råd i tråden och ev kunna låna en gassvets. Mekar du ofta så kanske en induktionsvärmare vore en bättre investering? Själv har jag ingen erfarenhet av dessa då jag är old school som har gassvets och mig/mag/mma. Jag är lite tveksam till att en induktionsvärmare fungerar bra för ditt problem?
Kanske en MAP svets från Jula kan värma det du behöver glödga?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-218530/
Edit
Säter kör du även pinne på sånt smått som M5 M6?
Där tycker jag MAG är enklast, jag kör alltid MAG upp till M10 större har jag aldrig behövt ta bort med denna teknik.
Re: Skruvutdragare ?
Jag slipade ner skallen tills den var jäms med plåten men jag såg aldrig skarven mellan plåt och skalle, de hade liksom förenats. Bröt loss den nu tunna plåten och då först fick jag med plåten mellan skallen och fästet. Då blev det några mm med skruv som stack ut. Försökte med att fila ett hach i skruven och slå med huggmejsel för att liksom vrida loss den på det viset.