Skruvutdragare ?

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Skruvutdragare ?

Inlägg av 4kTRB »

Behöver lossa några fastrostade och sönderrostade bultar och ska köpa skruvutdragare.
Någon som vet vilken modell av dessa som fungerar bäst?
Antar att jag måste ha lite udda borr till den sorten som ska knackas i.

Bild

Bild
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Skruvutdragare ?

Inlägg av Palle500 »

Ingen av dessa är bra då dom expanderar den skruv som du skall dra ut.
Bäst är dessa special stift man slår in i förborrade hål.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000040658

Men berätta vad det är för skruvar som du vill få loss, fastrostade, storlek etc...? Värme runt skruven kan hjälpa ibland.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av 4kTRB »

Skallen har rostat sönder. Finns ingen hylsa som passar.
Ja de ska slås i lite lätt, de där som det står DRILL på.
Säljs av Swedol.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av säter »

Svetsa på en mutter istället.
Då får du värme samtidigt.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av E Kafeman »

Placering storlek och hur mycket som finns kvar av skallen samt vilka verktyg man har påverkar vad som är bäst. Som andra säjer, bra värmekälla underlättar mycket.
Jag skulle nog också satsa på Biltemas lösning. Har sådana pinnar men de har aldrig blivit använda. Glömmer att jag har dom.
Grispittar har nog aldrig fungerat bra, de är bara sista strimman av hopp, som släcks när de släpper och man har då fördärvat material i toppen av bulten som försvårar vidare operation.

Om man har svets så kan man svetsa på en mutter men om det är något grövre problem tar jag hellre en kort bult, eller kapar den kort, en hals på kanske 10 mm, och svetsar fast ovanpå resterna av den runda bultskallen. Mutter är svårare att svetsa präktigt på resterna av bultskallen och med bult riskerar man inte smälta egna greppytor.
MIG-svetsar med god ström runt om. Bultskallen som ska lossas är kanske halvrutten och det kan bli svårare om svetsen släpper så mycket värme och djup penetrering av bultskallen är bra.
Känner sedan med fast nyckel på den nya bulten om det går dra loss utan att det sviktar i svetsen, vilket oftast går men verkar det fortfarande sitta så hellre än att knäcka svetsen genom att ta i för mycket så blir det värmning med acetylen-brännare.
Nu har man förhoppningsvis den svetsade extra-bulten som sticker ut lite och blir lätt att värma på så att man därmed värmer ner i bulten man vill lossa utan att elda upp hela omgivningen.
Rödglödga och håll den temperaturen en stund vid svåra fall.
Knacka snärtigt med hammare, försök lossa utan att ta i allt för mycket. Värm och repetera ett par gånger vid behov.

Lossnar den fortfarande inte? Kolla om den är vänstergängad. Det har hänt förr. :eek2:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av Glenn »

På mindre skruvar brukar det funka med att borra och knacka i torxbits, brukar fungera bättre än svinpittar iaf.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av 4kTRB »

Svetsa är inte aktuell. Då måste jag köpa en svets. Jag tror kanske mer på de där man knackar in från Swedol nu efter att ha läst här. 117 kr för ett kit.
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av Per S »

Jag tror det var kitet i Palle500 s länk (399kr) som avsågs, inte grispittarna. Och jag häller med.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av Klas-Kenny »

I regel så fungerar inte skruvutdragare på fastrostade skruvar. Det enda de är riktigt användbara till är i princip om man dragit av en skruv vid åtdragning så de inte längre är i hårt spänn. Är den så fastrostad att man förstörde skallen då man försökte skruva ur den, kommer man sannolikt att dra av utdragaren också.

Och efter att ha dragit av den, så är det väldigt trist att borra ur skruven då där sitter rester av en härdad utdragare.

Konsensus, borra ut skruven direkt istället, om du inte kan svetsa på en mutter.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av GastonDeVille »

Har lyckats med lösa samma problem genom att platta till det som är kvar av skruven och så noggrant det bara går göra ett märke med körnslagaren. Sedan är det bara att borra med ett mindre borr först och öka borrstorlek tills den inte är så mycket kvar, utan att sabba gängorna, och pilla ut resterna med något lämpligt verktyg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av 4kTRB »

Jag tror inte det är mer än skallen som rostat fast. Och jag har inte dragit skallarna runda, de har liksom rostat bort i hörnen på sina ställen. Jag ska testa först med att pensla på sån där rostätare kanske och sedan värma och sedan borra hål och slå i en sån där utdraget.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av Palle500 »

Har du en bild på skruvarna. Ofta kan man knacka fast en mindre 6-kants hylsa/blocknyckel. Finns även speciella hylsor för runddragna skruvskallar.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000020870

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000016672
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av jihe »

Har du alltså skallar kvar? Börja med huggmejsel och hammare, bara knacka skallen i rätt riktning funkar ofta, även för skruvar som sitter rejält. Det ger ju samma typ av chockmoment som en mutterdragare. Finns det tillräckligt med skalle kan man också slipa till den för underdimensionsnyckel.

Sen finns det massor av andra metoder att gå vidare med om det inte funkar. Har man inget huvud och ingen svets är det lika bra att gå på GastonDeVilles borrning direkt.

Är de inte fastrostade och det finns plats är det ju bara att vrida loss med en svetstång. Men har skallarna rostat bort lär nog gängorna sitta också.

Svinpitt är typ på plats 99 av 100, det är bara att gräva en djupare grop till sig om det sitter hårt. Och kemiska preparat är meningslöst innan den rört på sig.

Bilder som sagt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Skruvutdragare ?

Inlägg av 4kTRB »

Testade med 1 hylsa på en skalle och den liksom greppade men alldeles för dåligt.
Det är 2 till och där passade inte hylsan och nästa mindre var för liten.
Skruvarna håller en ganska tunn plåt som är helt murknad i rost så det kan ju betyda att
det går att lösa upp plåten mellan skruvskallen och underlaget.

Hittade den här snubben vars skruv ser betydligt mindre rostig ut än mina...

Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Skruvutdragare ?

Inlägg av Palle500 »

En riktigt klantskalle i den videon. Man kör med riktig borr monterat i chucken. Det är svårt nog att borra hål i skruvar utan att ha en borr som vobblar.
Hur är gängan bakom plåten ? Är det en svetsmutter, insatsmutter? Kan du komma åt baksidan av muttern?
Om det är lite gods som muttern sitter i så är det bara att värma tills det glöder och lossa med muttertång, inte den kraftpolygrip som används i videon.
Edit
Såg att han var rädd för att värma så nära bensinfiltret, kanske men lite blöta trasor runt brandfarligt brukar hjälpa. Sen måste man ha en kolsyresläckare till hands och vara utomhus om det värsta händer!
Skriv svar