10:1 adapter, BNC => 4mm...?

Polytron
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 december 2014, 08:36:23

10:1 adapter, BNC => 4mm...?

Inlägg av Polytron »

Någon som vet om det finns en BNC till 4mm labkabeladapter med 10:1 dämpning?
Typ sådan:
BNC-adapter1.JPG
BNC-adapter2.JPG
Jag har blivit med ett Fluke 190-062 som klarar max 300V på BNC-ingångarna och jag behöver mäta upp till 1kV AC & DC.
Medföljer visserligen 10:1-prober:
FlukeVPS200.JPG
men jag vill kunna använda mina vanliga krokodilklämmor, extra långa testpinnar, magnetiska pinnar mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 10:1 adapter, BNC => 4mm...?

Inlägg av H.O »

Eftersom du nämner krokodilklämmor och testpinnar antar jag att det handlar om relativt låga frekvenser.
För så höga spänningar skulle jag rekommendera en diff.prob, det finns numera hyffsat billiga sådana med OK prestanda: https://www.batronix.com/shop/measureme ... 10013.html t.ex och så kan du använda dina 4mm labbsladdar och liknande.
Polytron
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 december 2014, 08:36:23

Re: 10:1 adapter, BNC => 4mm...?

Inlägg av Polytron »

Tack för tipset!
...hade hoppats hitta en passiv adapter, mest för att spara plats i verktygsväskan men också med tanke på kostnad.
Inköpspris är ju en del men även kostnad för regelbunden kalibrering.

Jo, inga jättehöga frekvenser som mäts.
Jobbar med UPS-service så mest upp till 400VAC/50Hz (+THD...) samt batterimätning på upp till 8-900VDC.

Jag hittade detta på Conrad, "Isolerad BNC-termineringsmotstånd med 10:1 dämpare":
FlukeMA190.JPG
Sådana små BNC-klossar skulle kunna vara bra, men hittar ingen som har dessa eller liknande på lager...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 10:1 adapter, BNC => 4mm...?

Inlägg av H.O »

Adaptrarna har en max specificerad spänning på "ingången" på 300V respektive 400V vilket är lite för lite om man skall mäta 800-900VDC :-) BNC-kontakterna är också i metall vilket är en nackdel när man har ett skop vars ingångar är isolerade från jord och från varandra.

BNC-kabeln hittar jag ingen info om men en sådan tillsammans med en isolerad BNC till 4mm bananadapter kanske kan fungera - men KOLLA vad kabel klarar!

Det finns oscilloskop-probar med 100:1 som klarar lite högre spänning, man får dock passa sig då spänningståligheten är frekvensberoende.

Jag vidhåller att en högspännings diff.prob är "rätt" verktyg för den typen av mätningar som beskrivs - även om det såklart GÅR att göra på andra sätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 10:1 adapter, BNC => 4mm...?

Inlägg av Glenn »

Jag har ett helt gäng sådana där BNC -> banan adaptrar liggandes, men jag har inte reflekterat över om dom har dämpning eller ej.

Skulle ju kunna testa förvisso.
Polytron
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 december 2014, 08:36:23

Re: 10:1 adapter, BNC => 4mm...?

Inlägg av Polytron »

Nu har jag hunnit testa mitt nya instrument (Fluke Scopemeter 190-062) lite mer...
Visar sig att jag kan använda DMM-ingångarna för att mäta DC-spänning upp till 1000V.
Så med en adapter utan dämpning kan jag mäta L-N (230VAC) men inte L-L (400VAC) på oscilloscop-ingången, vilket är ganska OK ändå...
190062.JPG


Tidigare använde jag Fluke 43B, som kunde hantera upp till 1kV på oscilloscop-ingångarna.
Tyvärr har det utgått och det verkar inte finnas någon ersättare med samma spec som samtidigt stöds av den programvara jag måste använda (Schneider UPS-prg…).

Så, mitt problem är nog löst. Inte riktigt som jag skulle velat men det får duga. :?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar