Varmluft lödstation

archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Varmluft lödstation

Inlägg av archen »

Hej,
Har nyligen börjat göra egna kretskort i kicad och har hittills beställt dom från jlcpcb I Kina med mycket gott resultat till ett om du frågar mig sjukt bra pris.

Hittills har jag bara kört med Tht komponenter med nya projekt är på ingång och jag vill börja använda smd komponenter i viss utsträckning.

Framförallt Kondensator, motstånd, leds samt lite IC kretsar jag vill börja med.

Har kollat lite på denna station, någon som vet något om den?

https://www.elfa.se/sv/loed-och-avloedn ... cWEALw_wcB

Andra tips? Jag betalar gärna lite extra för att få en som håller ett tag, dock är Wellers stationer för 10k lite överdrivet.

Tips på andra saker som är bra o ha när man ska börja med smd?

Brukar ni beställa stensil från pcb tillverkaren eller hur gör ni?

Vilken lödpasta ska man köpa?

Många frågor Bild

Anders

.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av Klas-Kenny »

99% av allt ytmonterat jag löder, löder jag med lödkolven, inte varmluft.
Tar i princip bara till varmluften när jag måste, på jobbiga kapslingar som har ben under kretsen (typ en kylpad på mitten, eller DFN/QFN och liknande).

Motstånd, kondensatorer, SOIC etc. är mycket enklare att löda med lödkolven.

En varmluftsstation kan fortfarande vara bra att ha, men definitivt inget måste för att börja med ytmonterat.
Jag och många andra på forumet har en sån här:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=599

Har fungerat bra i många år.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av archen »

Intressant! Trodde de va lättare med varmluft.

Använder du någon speciell spets för smd?

Har en Weller WSD81. Ska kika på den på swech, kanske duger med en sån rackare i kombination med min Weller.



.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av mankan »

Varmluft är grymt smidigt att använda vid avlödning av mångbenta SMD-komponenter.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av E Kafeman »

Att använda varmluft är i princip ett måste om man ska löda/avlöda SMD. Många komponenter har inte åtkomliga lödytor för en lödpenna. typ Muratas 0402 induktanser eller många IC-kretsar.
När jag vet att det kommer bli flera av-lödningar av just induktanser så gör jag PCB-paddarna lite längre för att då kan man komma åt att avlöda med två lödpennor (eller lödpincett).

Ellfas varmlufts-station är en dålig kopia av en äldre modell av medioker varmluftstation. Både original och kopia är Kines-tillverkat.
Originalet i nuvarande design: https://www.hakkousa.com/852-smd-hot-ai ... -6293.html
Elfas kopia från Xytronic: http://www.soldering-station.com/hot-air-station.html

Det är en pirat eller möjligen licens av Hakko 852 som ELFA vill ha drygt 3300 kr för. En viktig egenskap för varmlufts-stationer är dess värmekapacitet. En hygglig fingervisning är uppgiven effekt, vilket för piraten anges lite olika av piraten själv, någonstans mellan 600-1000W men letar man lite visar det sej att de använder ett värmeelement som är specat 400W.
En annan viktig bit är att den snabbt kommer upp i stabil temperatur och stadigt flöde som helst ska vara lite laminärt genom många små kanaler i utblåset. Det ger snabbare lödning utan att man blåser bort komponenterna.

Tycker Elfas pris är väl magstarkt för en kopia och där ändå frakt och expedition tillkommer. Man kan köpa den betydligt billigare via Kina, men om man vill köpa i Europa så kan man lika gärna köpa en modernare varianten, 852+, som pirat. Man får då en lödpenna på köpet.
Här finns den i England för för 650 kr inkl frakt: https://www.ebay.com/itm/2-in1-852D-SMD ... 3070138075

Fördelen med dessa Hakko eller dess kopior är att det är gott om billiga reservdelar och tillbehör. Skulle lödpennan eller dess element vara kass kostar det nästan inget att köpa alternativ kvalitet.
Det går byta värmeelementet om det skulle brännas, vilket det gör, men det är för billigt så man byter hellre hela handtaget för 100 kr: https://www.ebay.com/itm/Replacement-To ... 2613770916
Det man ofta får se upp med är att kabeln kan vara ordinär plastkabel vilket gör den styvare än silikon-varianter.

Min åsikt är dock att denna typ av varmluftsstation och även lödpennan är av ålderdomlig modell med för låg uteffekt och dålig reglering. Fungerar bra till att värma krympslang men är mindre effektiv för ytlödning och avlödning.
Duger om man inte har för bråttom och vill begränsa kostnaden för ett verktyg som kanske inte används så ofta.

En betydligt bättre och modernare varmluftspenna från Hakko är 861D Finns att köpa som original eller i en mängd piratversioner. Gissar att chansen till bästa kvalitet är om det står Hakko på apparatlådan. Denna varianten har bättre flöde och bättre reglering samt i praktiken minst dubbla värmeeffekten (1000W) jämfört med 852.
Här en variant: https://www.ebay.com/itm/PPD-861D-Plus- ... 4510144978
Det är betydligt dyrare varmblås men billigt jämfört med den betydligt sämre variant Elfa säljer.

Har en handhållen varmblåspistol, typ Jula/400kr med kass reglering av effekten men som maxar 2000W. Är bra när man snabbt behöver hetta upp något utan att värma ett större jordplan t.ex.
Med en för svag varmluft och det tar oändlig tid att få upp smält-temperatur på en yta och då hinner jordplanet sprida värmen till hela kretskortet. Det kanske spelar mindre roll om det ändå är hela kretskortet som sak lödas, men om man behöver byta en IC så kan det ge onödiga problem att värma för stora ytor.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av mankan »

Varmluft är grymt smidigt att använda vid avlödning av mångbenta SMD-komponenter. Så om man grillar en krets pga lite klumpighet med multimeterprobarna eller råkar vända en krets åt fel ja då är man glad att ha varmluft att tillgå. Jag har också nåt liknande Swechmodellen fast med kontroll och uttag för lödpenna i samma enhet (https://www.aliexpress.com/item/32692205277.html).
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av E Kafeman »

Rossmann visar massor av lödarbeten på sin Youtube-videos. Hans lödteknik är diskutabel men får jobbet gjort.
Han löder och avlöder allt med varmluft, aldrig lödpenna.
Här testar han några av ovan varianter:
Notera tidsskillnaden för olika värmeeffekter och trots att uppvärmningsmålet är samma temperatur när han löder av några BGA-chip.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av Klas-Kenny »

archen skrev:Intressant! Trodde de va lättare med varmluft.

Använder du någon speciell spets för smd?
Löder det mesta (smd som hålmonterat med 2mm mejselspets.
Bra att ha en riktigt tunn spets också för vissa gånger man behöver fixa till enstaka ben, modda småsaker och liknande. Men inte mycket att ha till lödning överlag. Bättre med lite större spets som ger bra värmeöverföring.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av archen »

E Kafeman skrev:Att använda varmluft är i princip ett måste om man ska löda/avlöda SMD. Många komponenter har inte åtkomliga lödytor för en lödpenna. typ Muratas 0402 induktanser eller många IC-kretsar.
När jag vet att det kommer bli flera av-lödningar av just induktanser så gör jag PCB-paddarna lite längre för att då kan man komma åt att avlöda med två lödpennor (eller lödpincett).

Ellfas varmlufts-station är en dålig kopia av en äldre modell av medioker varmluftstation. Både original och kopia är Kines-tillverkat.
Originalet i nuvarande design: https://www.hakkousa.com/852-smd-hot-ai ... -6293.html
Elfas kopia från Xytronic: http://www.soldering-station.com/hot-air-station.html

Det är en pirat eller möjligen licens av Hakko 852 som ELFA vill ha drygt 3300 kr för. En viktig egenskap för varmlufts-stationer är dess värmekapacitet. En hygglig fingervisning är uppgiven effekt, vilket för piraten anges lite olika av piraten själv, någonstans mellan 600-1000W men letar man lite visar det sej att de använder ett värmeelement som är specat 400W.
En annan viktig bit är att den snabbt kommer upp i stabil temperatur och stadigt flöde som helst ska vara lite laminärt genom många små kanaler i utblåset. Det ger snabbare lödning utan att man blåser bort komponenterna.

Tycker Elfas pris är väl magstarkt för en kopia och där ändå frakt och expedition tillkommer. Man kan köpa den betydligt billigare via Kina, men om man vill köpa i Europa så kan man lika gärna köpa en modernare varianten, 852+, som pirat. Man får då en lödpenna på köpet.
Här finns den i England för för 650 kr inkl frakt: https://www.ebay.com/itm/2-in1-852D-SMD ... 3070138075

Fördelen med dessa Hakko eller dess kopior är att det är gott om billiga reservdelar och tillbehör. Skulle lödpennan eller dess element vara kass kostar det nästan inget att köpa alternativ kvalitet.
Det går byta värmeelementet om det skulle brännas, vilket det gör, men det är för billigt så man byter hellre hela handtaget för 100 kr: https://www.ebay.com/itm/Replacement-To ... 2613770916
Det man ofta får se upp med är att kabeln kan vara ordinär plastkabel vilket gör den styvare än silikon-varianter.

Min åsikt är dock att denna typ av varmluftsstation och även lödpennan är av ålderdomlig modell med för låg uteffekt och dålig reglering. Fungerar bra till att värma krympslang men är mindre effektiv för ytlödning och avlödning.
Duger om man inte har för bråttom och vill begränsa kostnaden för ett verktyg som kanske inte används så ofta.

En betydligt bättre och modernare varmluftspenna från Hakko är 861D Finns att köpa som original eller i en mängd piratversioner. Gissar att chansen till bästa kvalitet är om det står Hakko på apparatlådan. Denna varianten har bättre flöde och bättre reglering samt i praktiken minst dubbla värmeeffekten (1000W) jämfört med 852.
Här en variant: https://www.ebay.com/itm/PPD-861D-Plus- ... 4510144978
Det är betydligt dyrare varmblås men billigt jämfört med den betydligt sämre variant Elfa säljer.

Har en handhållen varmblåspistol, typ Jula/400kr med kass reglering av effekten men som maxar 2000W. Är bra när man snabbt behöver hetta upp något utan att värma ett större jordplan t.ex.
Med en för svag varmluft och det tar oändlig tid att få upp smält-temperatur på en yta och då hinner jordplanet sprida värmen till hela kretskortet. Det kanske spelar mindre roll om det ändå är hela kretskortet som sak lödas, men om man behöver byta en IC så kan det ge onödiga problem att värma för stora ytor.
Holy moly, snacka om utförligt svar Bild

Tusen tack för ditt långa inlägg med många goda tips.

Ska ta en närmare kik på ebaylänken. Gör en sån maskin jobbet eller har du någon annan o tipsa om? Har som sagt en bra lödpenna redan så behöver inte ha någon maskin som har både luft o penna.

Kan lägga upp mot 3-4000 om så krävs men gör inget om den är billigare Bild

Är som sagt nybörjare på detta så behöver inga proffsgrejer men ju heller inte lägga 3000 på något som man kan få en bättre för halva priset, så stort tack för din input

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av archen »

Klas-Kenny skrev:
archen skrev:Intressant! Trodde de va lättare med varmluft.

Använder du någon speciell spets för smd?
Löder det mesta (smd som hålmonterat med 2mm mejselspets.
Bra att ha en riktigt tunn spets också för vissa gånger man behöver fixa till enstaka ben, modda småsaker och liknande. Men inte mycket att ha till lödning överlag. Bättre med lite större spets som ger bra värmeöverföring.
Tackar! Ska ta en kik vad som finns till min kolv

.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av lond »

Ju mindre saker man skall löda, ju svårare kan det vara med varmluft...
Att ta bort ett 0402 eller ett 0201 motstånd med blås kan vara omöjligt, men med 2 lödkolvar är det inga problem.
Löder jag med pasta och stencil, så föredrar jag min ombyggda grillugn för lödprocessen än blås, jämnare temperatur och man riskerar inte att blåsa bort något..
Till "hardback"-kort använder jag en PID-regulerad spisplatta för att förvärma kortet till ca 100°C, för annars är det nästan omöjligt att löda utan att skada pcb:et.. (Hardback = ett pcb som har en sida som är massiv aluminium eller mässing. Typ kretskort med COD-led på.)

Mitt tips att löda ytmonterat är:
Bra lödkolv med rätt spets för storleken
Lod som man känner sig bekvämt med. Dock, ju mindre sak man skall löda, ju tunnare lod...
Lödflätor i olika storlekar. Samma sak som med lodet, minskar risken att förstöra paddarna
Någon typ av flytande fluss att tillföra, när man behöver löda om en lödfog utan att tillföra nytt lod.. (Gäller både PTH & SMT)
Sprit och borste för att göra rent..

Om man behöver plocka bort något: 2 lödkolvar eller om komponenten har mer än 4/6-ben varmluftsblås.

/// Marcus
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av E Kafeman »

Tyvärr är lödpennor sällan lämpligt eller dugligt på moderna ytmonterade PCB. Det finns ingen åtkomlig yta att värma på vare sej komponent eller PCB-pad.
PCB-padden är mer eller mindre helt täckt av komponenten och värma på komponenten för att värma ett termiskt sugande jordplan är i stort omöjligt utan att riskera gå utanför komponentens tillåtna värmkurvor och för keramer är det dessutom ett stort problem pga termiska stressen som blir när det svalnar.
En BGA-kapsels lödpunkter kan inte alls ens göras ljummen med lödpenna men även SMD-chip med synliga ben är det nödvändigt med varmluft för att kunna flytta/byta en IC.

Att det skulle var problem att löda/avlöda en 0201 eller än mindre typ 01005 med varmblås förstår jag nog inte alls. I synnerhet om det är kretsar med paddar enbart på undersidan. Enkla motstånd kan oftast enkelt avlödas med två pennor men även om padd mot jordplan fått värmeisolering så blir det svårt att undvika termisk stress.
LQW_0402.png
Exempel termisk stress
0007_img0002.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av Castor »

Men hur många startar med 0402 på egenkonstruerade kort? Man kanske börjar med 0805 och 0603 för att få lite känsla för vad man behöver.
Kretsar har inte varit några problem för mig att löda men nu början synen ställa till problem. Jag har på kort med lite fler komponenter kört dispensering och lött i en mindre ugn, något som funkat för mig. 0402 har jag bara bytt enstaka för service så min erfarenhet av så smått är mycket begränsad. Bra belysning på lödplatsen och vid avsyning underlättar verkligen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av Klas-Kenny »

E Kafeman skrev:Att använda varmluft är i princip ett måste om man ska löda/avlöda SMD.
Detta är definitivt inte sant. Särskilt inte på hobby-nivå och än mindre när man bara just kommer igång.

Vid avlödning av mångbeningar så är varmluft tacksamt, absolut.
Men för lödning kommer man *väldigt* långt utan varmluft, bara man inte väljer komponenter i de allra mest olämpliga kapslingar.

Vanliga motstånd och kondensatorer ser jag ingen nytta av varmluft oavsett storlek. Ej heller några mångbeningar med "utstickande" ben, typ SOIC, TQFP, TSSOP osv.
QFN, DFN och liknande är svåra med lödkolv, fast inte omöjligt. Gör man bara paddarna lite längre så går det ofta fint.
BGA är såklart omöjligt, men är å andra sidan i de flesta fall nära omöjligt med bara en varmluftsstation också om man inte har specialutrustning just för att placera BGA'er.

Om man nödvändigtvis måste välja dina "Murata 0402 induktanser" så går även dessa att löda med lödkolv (ja, jag har lött sådana flera gånger), om man bara gör paddarna lite längre.
Och finns en stor kylpadd under kretsen kan den lösas med ett lite större genompläterat hål i mönsterkortet under kretsen, som man löder igenom.

Ritar jag ett kort som jag vet att jag måste handlöda, så gör jag alltid så mycket anpassningar som möjligt för att enklare kunna montera med lödkolv, det är smidigare än varmluft. Hade jag haft en ugn kanske det hade varit värt att lägga pengar på pastastencil och använda ugnen.



Jobbar man professionellt med service/reparationer är fallet såklart helt annat.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Varmluft lödstation

Inlägg av E Kafeman »

Det mesta är ok på amatör-nivå med låga funktionskrav men lödpenna är ofta inte ens i närheten av rätt redskap. Man inser det rätt lätt genom att läsa lite om felutfall och testa lite själv.
Se tidigare komponetbild. Du kan skaffa världens lödjärn utan att kunna löda den och du kommer ändå spoliera alla värmekurvor som inte finns där för skojs skull utan måste hållas om man ska få tillförlitlig funktion.
Visst, ett hemmasnickrat PCB med stora paddar men då har man inte alls förstått varför man ska undvika dessa i samband med induktanser.
Det är väldigt okunnigt på området att ens tänka tanken. Det är ju för att man ska undvika onödiga strökapacitanser och för den delen ströinduktanser som induktanserna är utformade på detta sätt.
Hela finessen punkteras effektivt genom att skapa onödigt stora lödpaddar.

>Vanliga motstånd och kondensatorer ser jag ingen nytta av varmluft oavsett storlek.
Det är ok som amatör och egna konstruktioner men jobbar man med elektronik som har funktionskrav på korrekt lödd komponent och ej överskriden temperaturkurva så blir det lätt problem.

Du får som amatör göra som du vill så länge det inte drabbar någon som du vill ta betalt av för jobbet, men säj inte att dåligt utförda jobb blir mer rätt för att en amatör gjort felen.

Har nog inte lött något större än 0402 på många år i mitt yrke. Det är i vart fall nog 15 år sedan man senaste hade 0603-komponenter i RF-kretsar (i mitt fall 100MHz till 10GHz, högre upp överger man diskreta komponenter).
Någon enstaka större elektrolyt kanske men det mesta är 0402 eller mindre.
Jag är darrhänt och ser inte så bra men hyggligt mikroskåp och bra mikroskåp-belysning fungerar bra. Träning och knåp och trix krävs om man handmonterar 01005 på PCB där det knappt finns utrymme mellan komponenterna.
Att hålla en 0201 eller mindre på plats med pincett i handen är bara att glömma. Dels blir gärna pincetten så stor att den stjäl mer värme än komponenten vid lödning och avlödning och även en smal pincett-spets döljer det mesta av komponenten.
Jag löder sällan kompletta kretskort utan det är mest prototyp-jobb där jag sysslar med RF och antenner och resten av kretskorten är halvfärdigt levererade till mig.
Då det rör sej om avstämning av förstärkarkretsar och antenner provar man ofta flera olika kretstopologier och komponentyper för att utvärdera olika för och nackdelar.
Därför så avlöder jag lika ofta som jag löder dit kretsar och det gäller att vårda foliebanor som kan vara tunna så man inte värmer loss dessa. En komponentplats kanske byter komponent och värde 10 ggr som många alternativ ska utvärderas.

Bara lite för hög värme, och FR4-PCB kanske ser ok ut men epoxyn har lyft PCB-mönstret så att dielektricitetskonstanten förändras vilket kan fördärva tuningsarbete.
Vid lödning av komponenter, det är lätt att få på för mycket lödtenn så att komponenten rider högre än vad den sedan kommer göra vid produktions-montering och med överflödigt lödtenn som bygger oavsiktliga kapacitansytor.
Ett problem som ökat är termiska stressen i keramiska kondensatorer. Små komponenter, höga kapacitansvärden i kombination med RF-mässiga jordplan och det är svårt nog att löda med varmluft och få stressfri avsvalning, och nära omöjligt med lödpenna.
För induktanserna är problemet motsvarande, man vill inte ha stora metallytor i änden på på en induktans, för det är direkt att inbjuda till en strökapacitans över induktansen. Därför har sådan av bättre kvalitet inga ytor som är möjliga att löda med lödpenna om man inte medveten gjort PCB-paddarna extra stora.
Här finns beskrivet helt korrekta och verkliga problem relaterat till detta: https://passive-components.eu/6-solderi ... nd-rework/
Skriv svar