Köpråd: Förstoringslampa

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag behöver egentligen nya glasögon, men har även kommit på att det vore trevligt med en förstoringslampa.
Dvs en arm med stort förstoringsglas och belysning. :)

Främst när jag renoverar små detaljer till gitarrer (fila "band" dvs 2-3mm tjocka metallstänger, pilla med mikrofoner mm).
Men det vore även trevligt till t.ex spolar och ytmonterade komponenter.

Men hur väljer man rätt? Främst när det gäller förstoring.
Det är ju en kompromiss mellan förstoringsgrad och skärpedjup.. :)


Jag tänkte beställa från Kjell&Co. De har dessa:

Art-nr: Kjell&Company: 22029
570 lumen och 1,75x förstoring. (Dvs ett föremål på 1mm blir 2,75mm.)

Art-nr: Kjell&Company: 22027
410 lumen och 1,75x förstoring.

Art-nr: Kjell&Company: 22335
Lysrör på 22W (står inte lumen) och 1,75x förstoring.

Art-nr: Kjell&Company: 22320
Står bara "48st kallvita LED" och 2,25x förstoring.

Art-nr: Kjell&Company: 22305
288 lumen ("Effekt 4W") och 2,25x förstoring.

Art-nr: Kjell&Company: 22313
460 lumen och 3x förstoring.
Senast redigerad av JimmyAndersson 7 februari 2020, 01:16:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av Hobbyisten »

Hej Jimmy, taget ur minnet så köpte jag en kombinerad lampa och förstoringsglas från Clas Ohlson, kan tyvärr inte ge dig nån länk då jag surfar från en klen mobil nu, men sök och du ska finna. Enda nackdelen med den är att den är framtung så att man måste skruva åt låsskruven stenhårt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av Glenn »

Det finns en tråd om detta, minns att jag läste den innan jag köpte min första billiga (på kjell) och den andra dyrare (som jag har kvar) på en lampaffär.

Allra helst skulle man hitta en såndär gammal med trafo nere vid fästet och cirkulärt lysrör, hade en sån på ett tidigare jobb och optiken var mycket bättre än de "moderna" lampor jag testat, finns säkert dyra proffslampor som är bra nu med men..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av JimmyAndersson »

Hobbyisten:
Hej!
Hittar du någon mer info så får du jättegärna skriva en rad eller ta en bild.


Glenn:
Du gav mig en massa bra idéer.
Hittade en del trådar om det här (även om ingen från början handlade om förstoringslampor) och det gav också många uppslag.
Bl.a skrev Teknikern om att använda en app. Ah, så klart! Att jag inte tänkt på det! :idea:

Eftersom jag har en riktig smartphone (dvs en iPhone hehe) så finns där en förstorings-app "inbyggt".
Med den upptäckte jag att jag gärna vill ha kring 2x förstoring (dvs 3 gånger större) eller aningen mer.

Jag var även i en lampaffär där de hade en liten modell (typ 30cm hög, lik den här (22320)) som enligt dem inte var så bra.
Men jag fick komma bakom disken och testa. Hittade ett gem som jag använde som testobjekt. :)
Den var inte alls tokig, tyckte jag. Men som sagt, lite mer förstoring vore bra.
(De hittade ingen info om förstoringsgraden.)
De tipsade mig även om Hjälpmedelcentralen, men jag vet i 17... där kan man väl inte få hjälp bara sådär?


Förresten: Har de gamla, med trafo och lysrör, bättre optik alltså? Hur märker man det rent praktiskt?


Längre än så här har jag inte kommit. Men det lutar faktiskt lite åt den sista i mitt förra inlägg, den med 3x.
Som ens första förstoringslampa så behöver det ju inte vara en superbra variant, även om det vore kul, men det är lite av en djungel.

Jag återkommer med vad det blir.
(Även om jag ibland inte hinner svara på sekunden så glömmer jag aldrig trådar.)


edit: Tog bort ett "inte" från "lite mer förstoring vore inte bra". :oops:
Senast redigerad av JimmyAndersson 13 mars 2020, 03:29:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av Glenn »

På ett tidigare jobb hade jag en såndär klassisk med cirkulärt lysrör, den fungerade väldigt väl men det var ju öh.. 19 år sen nu så mitt minne är väl inte helt korrekt.

Men min känsla är att den dels hade större "fokusområde" och dels en "jämnare" förstoring om man säger så. Alltså att förstoringsgraden inte diffar så mycket på olika ställen på linsen.

Min gissning är att den gamla lampan hade dubbla linser som kompenserade på nåt sätt, men jag är inte så bra på optikteori :)

Den billiga jag köpte på kjell var nästan oanvändbar för den var ännu sämre på det sättet.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av Klickmans »

iPad, tänk dig storleken på en vanlig iPad, med en arm som håller den framför dig.
Vinklad så du tittar ner genom den, men ändå får plats med händerna vid varje sida.
Som ett jättestort rektangulärt glas från ett par glasögon, med bra optisk kvalité.

Ställbart ledljus uppe i ramen som lyser jämnt ner över objektet.
Som en kuvös ungefär.png
Gärna en svängbar arm som monteras i bordet. Så hade det ultimata sett ut för mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av Hobbyisten »

Här är den jag har Jimmy Clas Ohlson: 36-1116
Dess belysning är så stark att jag nästan uteslutande använder den som vanlig lampa eftersom jag är närsynt och ser bra på nära håll, men den ger tydlig förstoring tycker jag. Som jag skrev förut så är enda aberet att den är framtung så att spärrskruven måste skruvas åt ordentligt hårt.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av gkar »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av grym »

tycker inte riktigt om dom, kör hellre med glasögon med +3 extra linser framför, allt funkar bättre och man slipper fokusbekymren
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av hummel »

JimmyAndersson skrev: <SNIP>

Jag tänkte beställa från Kjell&Co. De har dessa:

Art-nr: Kjell&Company: 22029
570 lumen och 1,75x förstoring. (Dvs ett föremål på 1mm blir 2,75mm.)

<SNIP>
Jag trodde 1,75x förstoring betyder att 1 mm på ett föremål blir 1,75 mm. Är det en tankevurpa av mig eller bara lite sladdat på tangentbordet med en 2:a i stället för en 1:a?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av JimmyAndersson »

Så vitt jag vet så är 1x förstoring = 100% större. Dvs dubbelt så stort. :)
1 diopter ökar förstoringen med 25%.
Men jag tänkte precis som du förut.


Grym:
Intressant!
Har ingen som helst erfarenhet av hur det känns, men förstår helt klart din tanke. Det vore inte dumt alls.
Dessutom är det en möjlighet att se ännu knasigare ut.


Gkar:
Tack för tipset! :tumupp:


Hobbyisten:
Tack för länken! Bra med lite extra input. Jag väldigt närsynt, men det blir i längden jobbigt att sitta med grejerna mitt framför näsan och t.ex fila.


Klickmans:
Mycket bra idé! Ska helt klart prova. :)


Glenn:
'Men min känsla är att den dels hade större "fokusområde" och dels en "jämnare" förstoring om man säger så. Alltså att förstoringsgraden inte diffar så mycket på olika ställen på linsen.'

Aha! Mjo… risken ökar ju med högre förstoring. Humm… nu blev det knepigt igen. :D
Grym var ju också inne på samma sak.

Äsch, jag som tänkte att jag skulle bestämma och beställa nu. Måste fundera lite till. Vel-putte-mig.... :oops:
Visst det går ju att testa. Ska titta lite efter förstoringsglasögon också. Vore iofs kul med lite olika grejer. :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av JimmyAndersson »

En vecka senare...

Nu har jag lagt en beställning på:

Kjell&Company: 22029 1,75x förstoring.
Kjell&Company: 40113 pannlupp med tre utbytbara förstoringar.

Ska bli intressant att utforska. :)
Återkommer med vad jag tyckte.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av Glenn »

Pannlupp är A och O när man löder smått tycker jag :)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av tompa74 »

JimmyAndersson skrev:En vecka senare...


Kjell&Company: 40113 pannlupp med tre utbytbara förstoringar.

Återkommer med vad jag tyckte.
Intressant, jag köpte något liknande från, hmm, ja vart det nu varifrån, kan ha varit kjell men det var många år sedan.

Den blev jag dock inte nöjd alls, det kändes konstigt och jag blev nästan yr vid användning.
Jag är fortfarande på jakt efter konceptet, ögonen blir ju inte skarpare med åren direkt och ytmonterat är ju smått ändå, utan försämrad syn. :)

Ska bli kul att få höra vad du tycker. 180:- är inte mkt att bråka om för att testa, jag skulle dock lätt kunna lägga en 500:- om jag visste att det var bra.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd: Förstoringslampa

Inlägg av Glenn »

Den jag köpte kostade 499:- om jag minns rätt, på rea, men jag är som sagt inte helt nöjd ändå.

Å andra sidan var det i en lampaffär så dom lägger säkert på rejäl marginal.
Skriv svar