Mikroskop, ytterligare en vända

malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Mikroskop, ytterligare en vända

Inlägg av malman »

Skall fixa ett nytt Stereomikroskop till jobbet, för SMD lödning..
Troligen av något av de gamla klassiska märkena. (Får kosta lite iaf.. även om budgeten inte är skyhög... men säger man Arbetsmiljöfråga, så brukar ekonomin lösa sig.. ;) )

För många herrans år sedan när man gick på lödkurs i Karlskoga hos 3ST så skrev jag ner vad skopen vi körde med där hette osv... Tyvärr är minnet skralt och anteckningarna borta...

En av finesserna med de skopen var relativt långt avstånd mellan nedre del och arbetsbänk, så man fick plats med lödkolv och annat.. ;)

Ytterligare en finess var en zoom/fokus lins som satt extra monterad under skopet, varvid man snabbt kunde slida linsen upp och ner för att justera Zoom eller om det var fokus...
(vill minnas att det predikades att skopet skulle ställas in en gång och sen inte röra rattarna utan nyttja dena extra lins för de behov som uppstod...)

Försöker nu hitta på vad det var för märke på dessa och vad tillbehöret hette....
Testade att maila nuvarande inkarnation av firman, men fick inga svar... :(

Testade att maila Olympus, men de kännde inte igen dessa.

Någon som stött på liknande och kommer ihåg några detaljer?
Annars får ni gärna komma med lite tips på kvalitetsskop testade för lödarbeten. (Jo jag tittar på tidigare trådar också.. ;) )
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mikroskop, ytterligare en vända

Inlägg av mrfrenzy »

Om jag har en bra budget blir det Mantis alla dagar i veckan.
Det kan tar någon timme att vänja sig sen vill man inte återgå till gammaldags stereomikroskop.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Mikroskop, ytterligare en vända

Inlägg av malman »

Hmm... Försökte använda ett Manits tidigare (10 år sedan), men såvitt jag förstår var det avseddt för avsyning...
Jag hade himla svårt att jobba under det....

Eller har det kommit något nytt revolutionerande på marknaden...?

Edit: Har man fullt stereoseende under ett dylikt?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mikroskop, ytterligare en vända

Inlägg av Klas-Kenny »

Mantis-mikroskopen är utomordentligt bra både för avsyning och att jobba under.
Nya som gamla.

Första gången jag använde ett så tog det väl sådär två minuter att justera in för mitt avstånd mellan ögonen och att vänja mig, sen var jag frälst. :)
Går inte jämföra med vanligt stereomikroskop.

Ja, man har fullt stereoseende under ett Mantis. Samt att man kan kolla ifrån olika vinklar på ett väldigt unikt sätt.
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Mikroskop, ytterligare en vända

Inlägg av vaxfan »

Jag har testat både Mantis, vanligt stereomikroskop och elektroniskt mikroskop med 24" skärm.
Utan tvivel att jag väljer att använda Mantis oavsett vad jag ska göra. :tumupp:
2x lins för lödning och 4x lins för avsyning tycker jag fungerar bra. Snabbt och enkelt att växla mellan.
Dessutom fungerar det superbra när man har glasögon.
Skriv svar