Tillräckligt bra crimpverktyg för bnc+rg58+rg316+rg400

Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Tillräckligt bra crimpverktyg för bnc+rg58+rg316+rg400

Inlägg av Hans3mmr »

...som inte kostar mer än 1000:-, finns det?

Conrad har ett Toolcraft 818645 med 7 mycket olika utbytbara käftar för ca 990-
Electrokit har ett verktyg med 5 koaxialspecifika utbyteskäftar, produkt nummer 41004279 för 995:-

Skulle dessa duga för att krimpa några hundra kontakter för labbruk, signaler alla under 600 MHz?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Tillräckligt bra crimpverktyg för bnc+rg58+rg316+rg400

Inlägg av hcb »

Det där är en djungel tycker jag. Det finns en uppsjö av verktyg som de som du nämner (som alla tar många olika dimensioner), sedan finns det märkesverktyg som kostar en njure och en hand. Jag har två tänger av det första slaget, och ja, de funkar, men hur _bra_ det blir jämfört med Rätt(tm) verktyg har jag ingen aning om. Det är ett pill att skala rätt också, och tänk på att mittstiftet i allmänhet löds.

Sedan är det ju också det där med kontakternas kvalitet :)

Jag blir litet nyfiken: några hundra kontakter för labbruk, du tänker alltså tillverka 100-200 kablar? Jag skulle gärna se det labbet! Om det inte är olika längd på allting så skulle jag nog fråga vad färdiga kablage i de volymerna kostar hos någon av de tidigare nämnda leverantörerna.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Tillräckligt bra crimpverktyg för bnc+rg58+rg316+rg400

Inlägg av Hans3mmr »

hcb skrev:Det där är en djungel tycker jag. Det finns en uppsjö av verktyg som de som du nämner (som alla tar många olika dimensioner), sedan finns det märkesverktyg som kostar en njure och en hand. Jag har två tänger av det första slaget, och ja, de funkar, men hur _bra_ det blir jämfört med Rätt(tm) verktyg har jag ingen aning om. Det är ett pill att skala rätt också, och tänk på att mittstiftet i allmänhet löds.

Sedan är det ju också det där med kontakternas kvalitet :)

Jag blir litet nyfiken: några hundra kontakter för labbruk, du tänker alltså tillverka 100-200 kablar? Jag skulle gärna se det labbet! Om det inte är olika längd på allting så skulle jag nog fråga vad färdiga kablage i de volymerna kostar hos någon av de tidigare nämnda leverantörerna.
Jag räknar med att en livslängd på några hundra krimpningar under 5-6 år är bra nog. Det är inte så att jag tror jag ska krimpa 200 kablar i närtid!

I närtid vet jag att jag ska krimpa 24 kontakter, totalt.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Tillräckligt bra crimpverktyg för bnc+rg58+rg316+rg400

Inlägg av gkar »

Jag är vädligt tveksam att den tånger krimpar don för RG223/RG400 från Suhner. Jag har något liknande verktyg och det går inte bra alls.

De andra RG kablarna går säkert bra. Krimpning är petigt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tillräckligt bra crimpverktyg för bnc+rg58+rg316+rg400

Inlägg av tecno »

Krimpverktyg och kontaktdon går hand i hand. Suhner om jag får välja alla dar i veckan.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Tillräckligt bra crimpverktyg för bnc+rg58+rg316+rg400

Inlägg av hcb »

Det där är nog det bästa tipset hittills. :tumupp:

Jag trodde att krimpning (med billig tång och no-name-kontaktdon) skulle vara vägen fram till snabbt kontakterade kablar men för min del blev det inte riktigt så. Beror säkerligen också på liten erfarenhet och allmän klantighet :)

Edit: lade till ett "på" som fallit bort.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Tillräckligt bra crimpverktyg för bnc+rg58+rg316+rg400

Inlägg av Hans3mmr »

hcb skrev:Det där är nog det bästa tipset hittills. :tumupp:

Jag trodde att krimpning (med billig tång och no-name-kontaktdon) skulle vara vägen fram till snabbt kontakterade kablar men för min del blev det inte riktigt så. Beror säkerligen också på liten erfarenhet och allmän klantighet :)

Edit: lade till ett "på" som fallit bort.
VAD är det som är "det bästa tipset hittills"?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Tillräckligt bra crimpverktyg för bnc+rg58+rg316+rg400

Inlägg av hcb »

tecno>Krimpverktyg och kontaktdon går hand i hand. Suhner om jag får välja alla dar i veckan.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Tillräckligt bra crimpverktyg för bnc+rg58+rg316+rg400

Inlägg av Hans3mmr »

hcb skrev:tecno>Krimpverktyg och kontaktdon går hand i hand. Suhner om jag får välja alla dar i veckan.
Priset är dock lite extremt.
Den krimptång man har råd med har ju det som en fördel framför de övriga.

Så länge måtten överensstämmer med kontakterna, och käftarna är hållbara nog och utväxlingen är tillräcklig för ens händer så borde resulterande förbindelser vara bra nog.

Jag har bnc-kablar som krimpats med ytterst billiga tänger på Sun Microsystems, kablar som kastades när ett labb las ner och som hållit bra i snart tjugo år av grov misshandel.
Mäter fortfarande som 75 resp 50 ohm och visar inga oväntade reflexknyckar vid tdr.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Tillräckligt bra crimpverktyg för bnc+rg58+rg316+rg400

Inlägg av gkar »

Jag provade med ett kit liknande det du länkade till med en uppsjö utbytbara käftar eftersom jag var snål. Ingen passade bra, den som var aningen för liten klämde sönder mittstiftet, men som var aningen för stor glappade. Alternativet är om du kan hitta kontakter från någon annan tillverkare som är kompatibel med tången du tänker köpa. Eller gå på annan kabel än 223/400 från suhner. Jag uppfattar det också såsom att Suhnertången har mycket högre precision och hög repeterbarhet.

Men köp och prova... Men det är möjligt att du först köper kitet för 1000 sek, och sedan köper du rätt tång iaf...
Eller som eljonas brukar säga, "buy right, cry once"...
Skriv svar