Verktyg för CAN

Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Verktyg för CAN

Inlägg av Dingrot »

Jag söker et verktyg för att se om CAN-bussar innehåller många errors. Tips ?
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av Castor »

https://www.lawicel-shop.se/ har en del CAN-prylar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det för professionellt bruk så kolla på Kvaser eller möjligen Ixxat. Väldigt bra grejer.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av bearing »

En vanlig Peak PCAN-USB kan se ifall det blir busfel. Man kan använda deras hårdvara med programmet Busmaster som från början utvecklades av Bosch, men sen blev gratis och open source.
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av Dingrot »

Tack för bra förslag, verkar fungera.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av bearing »

Vad skaffade du för grejer?
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av Dingrot »

Har bara läst andra användares recensioner.
Men hårdvara till tex USB verkar kosta.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av bearing »

Ja det beror ju på vad man har att röra sig med =)

Ifall du vill ha det billigt finns SavvyCAN, som använder en Arduino med CAN-interface som "dongel". Men jag har dock inte kollat upp om den kan känna av bus-fel. Med PCAN och Busmaster kan jag säga med säkerhet att den kan det.

Vad får det kosta?
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av Dingrot »

Ett par tusen max men det ser ut som det blir svårt.
Men så hittade jag denna (bild) sniffer från Squarell i min skrotlåda:
Jag har nog tagit reda på den från en buss om jag minns .
Vet bara inte vad som mer krävs.'
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av Klas-Kenny »

Med en snabb googling så hittade jag denna bild:
cancliq-click-system.png
Det var ju en smidig grej. :)
Verkar som att den läser av kontaktlöst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av bearing »

Här är en länk. Den ansluts inte elektriskt, utan "sniffar" på ledningarna, antagligen via transformatorteknik.
https://squarell.com/products/cancliq/

Vad menar du blir svårt för 2000kr?
En PCAN kostar 180 EUR, och mjukvaran är gratis, både den från PEAK och Busmaster.
https://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av Dingrot »

Vad menar du blir svårt för 2000kr?
En PCAN kostar 180 EUR, och mjukvaran är gratis, både den från PEAK och Busmaster.
https://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1


Den hade jag missat. Ska kolla upp det.
Jag ska använda den så klart för att se om det förekommer "errors" på CAN-länkar.

Köpte ett oscilloskop som bättre skulle analysera CAN-länkar och t o m läsa med ett extra mjukvarupaket , men kom på att det behövs en dyr differential-prob då, så jag tappade sugen och tänker att det väl finns enklare sätt, som i tipsen här.

https://www.elfa.se/sv/oscilloskop-2x-1 ... p/30101683

https://www.elfa.se/sv/tillvalspaket-fo ... p/30101681


Jag jobbar med bussar. Förutom rena fel förekommer, enligt rykten, alltför intensiv trafik ibland. Någon enhet ligger och sänder så att trafiken störs. Verkar i så fall vara vanligt hos Volvo men när man kollar ser signalen normal ut, samt mätvärden. Även Scania har ofta hänvisning i diagnosen till CAN-fel. Numera jobbar jag dock med MAN, där jag tycker det jämförelsevis är sällsynt med CAN-fel. MAN har ju också programmet Kibes i DOS-miljö som jag tror ska kunna rapportera status : error . Men det syns ju också diagnosprogrammet Mancats. Men som sagt ibland går det inte att mäta några fel.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av bearing »

Det första att kolla är väl "bus-load" (som låter lite roligt i det här sammanhanget). Om det normalt är mer än 80% trafik kan det nog dyka upp tillfällen då det blir ännu högre. Speciellt om det blir störningar och trasiga frames, så att en massa enheter behöver skicka igen.
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av Dingrot »

Klas-Kenny skrev:Med en snabb googling så hittade jag denna bild:
cancliq-click-system.png
Det var ju en smidig grej. :)
Verkar som att den läser av kontaktlöst.

Ja fast jag minns att den entreprenör som skulle använda den i de fordon jag jobbar med inte fick fart på arrangemanget. Den skulle läsa av FMS-data.
Dingrot
Inlägg: 46
Blev medlem: 30 maj 2019, 11:37:48

Re: Verktyg för CAN

Inlägg av Dingrot »

bearing skrev:Det första att kolla är väl "bus-load" (som låter lite roligt i det här sammanhanget). Om det normalt är mer än 80% trafik kan det nog dyka upp tillfällen då det blir ännu högre. Speciellt om det blir störningar och trasiga frames, så att en massa enheter behöver skicka igen.
Ja jag vet att iaf Volvo kan sätta igång och katastrof-sända om bromsarna på J1939. Då blir det helt blockerat tror jag.
Jag vet att vi hade såna fel. Och som sagt Scania har förhållandevis många CAN-fel. Men på mAN är det sällsynt. Refererande till byggkvalité stämmer det dåligt - precis tvärtom ...

Klart är det dålig kontakt som förekommer på äldre fordon kan den tappa några frames som måste sändas om.
Svårigheten är att veta om det beror dålig signal eller överbelastning. Jag brukar koppla ur vissa enheter för att se om felen försvinner lite. Diagnos säger så klart att urkopplade enheter är borta. Ja det är lite så man får felsöka.

Men jag kanske behåller oscilloskopet och verkligen köper en differential-prob för att titta p skräpiga signaler och att avkoda.
Jag vet inte om det finns nån kod "Rensent" som man kan se i avkodningen. Men troligen inte. Den bara sänder till timeout.
Skriv svar