Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 23.16 2019-11-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Verktyg för CAN
InläggPostat: 16.00 2019-10-17 

Blev medlem: 10.37 2019-05-30
Inlägg: 23
Jag söker et verktyg för att se om CAN-bussar innehåller många errors. Tips ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 17.47 2019-10-17 

Blev medlem: 13.03 2012-03-24
Inlägg: 751
Ort: Utanför Nyköping
https://www.lawicel-shop.se/ har en del CAN-prylar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 21.52 2019-10-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.06 2010-05-17
Inlägg: 9011
Ort: Växjö/Alvesta
Är det för professionellt bruk så kolla på Kvaser eller möjligen Ixxat. Väldigt bra grejer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 22.02 2019-10-17 

Blev medlem: 01.01 2006-03-02
Inlägg: 7877
Ort: Vänersborg
En vanlig Peak PCAN-USB kan se ifall det blir busfel. Man kan använda deras hårdvara med programmet Busmaster som från början utvecklades av Bosch, men sen blev gratis och open source.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 19.58 2019-10-26 

Blev medlem: 10.37 2019-05-30
Inlägg: 23
Tack för bra förslag, verkar fungera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 20.48 2019-10-26 

Blev medlem: 01.01 2006-03-02
Inlägg: 7877
Ort: Vänersborg
Vad skaffade du för grejer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 20.54 2019-10-26 

Blev medlem: 10.37 2019-05-30
Inlägg: 23
Har bara läst andra användares recensioner.
Men hårdvara till tex USB verkar kosta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 21.47 2019-10-26 

Blev medlem: 01.01 2006-03-02
Inlägg: 7877
Ort: Vänersborg
Ja det beror ju på vad man har att röra sig med =)

Ifall du vill ha det billigt finns SavvyCAN, som använder en Arduino med CAN-interface som "dongel". Men jag har dock inte kollat upp om den kan känna av bus-fel. Med PCAN och Busmaster kan jag säga med säkerhet att den kan det.

Vad får det kosta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 11.16 2019-10-27 

Blev medlem: 10.37 2019-05-30
Inlägg: 23
Ett par tusen max men det ser ut som det blir svårt.
Men så hittade jag denna (bild) sniffer från Squarell i min skrotlåda:
Jag har nog tagit reda på den från en buss om jag minns .
Vet bara inte vad som mer krävs.'


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 12.17 2019-10-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.06 2010-05-17
Inlägg: 9011
Ort: Växjö/Alvesta
Med en snabb googling så hittade jag denna bild:
Bilaga:
cancliq-click-system.png


Det var ju en smidig grej. :)
Verkar som att den läser av kontaktlöst.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 12.20 2019-10-27 

Blev medlem: 01.01 2006-03-02
Inlägg: 7877
Ort: Vänersborg
Här är en länk. Den ansluts inte elektriskt, utan "sniffar" på ledningarna, antagligen via transformatorteknik.
https://squarell.com/products/cancliq/

Vad menar du blir svårt för 2000kr?
En PCAN kostar 180 EUR, och mjukvaran är gratis, både den från PEAK och Busmaster.
https://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 13.40 2019-10-29 

Blev medlem: 10.37 2019-05-30
Inlägg: 23
[size=50]Vad menar du blir svårt för 2000kr?
En PCAN kostar 180 EUR, och mjukvaran är gratis, både den från PEAK och Busmaster.
https://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1
[/size]


Den hade jag missat. Ska kolla upp det.
Jag ska använda den så klart för att se om det förekommer "errors" på CAN-länkar.

Köpte ett oscilloskop som bättre skulle analysera CAN-länkar och t o m läsa med ett extra mjukvarupaket , men kom på att det behövs en dyr differential-prob då, så jag tappade sugen och tänker att det väl finns enklare sätt, som i tipsen här.

https://www.elfa.se/sv/oscilloskop-2x-1 ... p/30101683

https://www.elfa.se/sv/tillvalspaket-fo ... p/30101681


Jag jobbar med bussar. Förutom rena fel förekommer, enligt rykten, alltför intensiv trafik ibland. Någon enhet ligger och sänder så att trafiken störs. Verkar i så fall vara vanligt hos Volvo men när man kollar ser signalen normal ut, samt mätvärden. Även Scania har ofta hänvisning i diagnosen till CAN-fel. Numera jobbar jag dock med MAN, där jag tycker det jämförelsevis är sällsynt med CAN-fel. MAN har ju också programmet Kibes i DOS-miljö som jag tror ska kunna rapportera status : error . Men det syns ju också diagnosprogrammet Mancats. Men som sagt ibland går det inte att mäta några fel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 13.46 2019-10-29 

Blev medlem: 01.01 2006-03-02
Inlägg: 7877
Ort: Vänersborg
Det första att kolla är väl "bus-load" (som låter lite roligt i det här sammanhanget). Om det normalt är mer än 80% trafik kan det nog dyka upp tillfällen då det blir ännu högre. Speciellt om det blir störningar och trasiga frames, så att en massa enheter behöver skicka igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 13.47 2019-10-29 

Blev medlem: 10.37 2019-05-30
Inlägg: 23
Klas-Kenny skrev:
Med en snabb googling så hittade jag denna bild:
Bilaga:
cancliq-click-system.png


Det var ju en smidig grej. :)
Verkar som att den läser av kontaktlöst.



Ja fast jag minns att den entreprenör som skulle använda den i de fordon jag jobbar med inte fick fart på arrangemanget. Den skulle läsa av FMS-data.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verktyg för CAN
InläggPostat: 19.07 2019-10-29 

Blev medlem: 10.37 2019-05-30
Inlägg: 23
bearing skrev:
Det första att kolla är väl "bus-load" (som låter lite roligt i det här sammanhanget). Om det normalt är mer än 80% trafik kan det nog dyka upp tillfällen då det blir ännu högre. Speciellt om det blir störningar och trasiga frames, så att en massa enheter behöver skicka igen.


Ja jag vet att iaf Volvo kan sätta igång och katastrof-sända om bromsarna på J1939. Då blir det helt blockerat tror jag.
Jag vet att vi hade såna fel. Och som sagt Scania har förhållandevis många CAN-fel. Men på mAN är det sällsynt. Refererande till byggkvalité stämmer det dåligt - precis tvärtom ...

Klart är det dålig kontakt som förekommer på äldre fordon kan den tappa några frames som måste sändas om.
Svårigheten är att veta om det beror dålig signal eller överbelastning. Jag brukar koppla ur vissa enheter för att se om felen försvinner lite. Diagnos säger så klart att urkopplade enheter är borta. Ja det är lite så man får felsöka.

Men jag kanske behåller oscilloskopet och verkligen köper en differential-prob för att titta p skräpiga signaler och att avkoda.
Jag vet inte om det finns nån kod "Rensent" som man kan se i avkodningen. Men troligen inte. Den bara sänder till timeout.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010