Konstig skruv

codehacker
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 augusti 2012, 14:55:46

Konstig skruv

Inlägg av codehacker »

Är det nån som vet vad denna typ av skruv heter. Den har tre skåror och en tapp i mitten. Sitter ofta i elektronikhöljen. Det är inte en tri-wing men möjligen en Y-type.
Var hittar men en bit som passar i så fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Konstig skruv

Inlägg av grym »

finns olika typer av skruv för att inte gemene man ska få ut dom för lätt

men ex biltema har bitssater med olika udda typer av bits med, kolla om det finns som passar den
codehacker
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 augusti 2012, 14:55:46

Re: Konstig skruv

Inlägg av codehacker »

Troligen är detta en sorts säkerhetsskruv avsedd för att hindra gemene man att öppna höljet. Jag har googlat på bilder av bitsatser och inte hittat denna typen av bit. Tänkte att nån fackkunnig har ett tips. :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6878
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Konstig skruv

Inlägg av Marta »

Den avbildade skruven är kanske väldigt liten så litenheten förvränger det vanliga utseendet lite? I så fall kan det vara en tri-groove.
codehacker
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 augusti 2012, 14:55:46

Re: Konstig skruv

Inlägg av codehacker »

Japp - det ser ut att stämma! :D Ett sånt verktyg skulle lösa problemet.
Var får man tag i ett sånt set i olika storlekar mån tro? Troligen inte Biltema? :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Konstig skruv

Inlägg av Nerre »

https://www.clasohlson.com/se/Bitssats- ... r408922000

Det setet har dock inte exakt den där, det finns trevingade men ingen med hål i mitten, så man får kanske slipa lite själv.
codehacker
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 augusti 2012, 14:55:46

Re: Konstig skruv

Inlägg av codehacker »

OK, vanliga tri-wing. Ja, jag har såna i fyra storlekar. Hade tänkt slippa plocka fram min Dremel, men kanske enda snabba lösningen. :|
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Konstig skruv

Inlägg av E Kafeman »

Svårt att avgöra baserat på fotot men tri-wing är det inte och en sådan kommer antagligen inte passa då "vingarna" är felvinklade på två olika sätt. Gissar på tri-point eller tri-bit.
Dels så pekar vingarna inte mot centrum på en tri-wing och dels är det fel lutning på bladen.
Din version ser ut att ha släta blad som en vanlig flat-skruv. Tri-wing har blad med lite lutning ungefär som en philips-skruv.
Din version förekommer även med blad som lutar åt motsatt håll, utåt. Det finns givetvis med olika typer av säkerhetspinnar, en variant med en uttalat tydlig fristående pinne i mitten är vanlig och om jag skulle gissa har din skruv ingen pinne, ytan i mitten är vad som blev kvar när man pressade mejsel-spåren utikring.
Den raka tri-wingen i mindre format är lätt att köpa på nätet då den används i en del Apple-produkter. Bara söka på apple screwdriver. Behöver man sedan slipa bort i mitten så har man åtminstone vingarna färdiggjord.
tri_bits.png
En tri-groove av rätt storlek skulle nog också fungera.

Det är relativt lätt att tillverka mejslar så pass bra att de kan loss skruvar gängade i plasthöljen och sedan kan man ersätta dessa med något mer skruvvänligt men det kan också vara typ av skruv som inte behöver någon mejsel för att sättas fast.
Detta då gängorna kan vara så utformade att det räcker med att pressa ner skruven så roterar den på egen hand. Det är vanligt på enklare plast-höljen. Förenklar monteringen. Exempelvis många grendosor för 240 Volt är monterade på detta sätt.

För att göra egen mejsel får man försöka studera hur vingarna är lutade. Är det svårt att se kan man trycka ner en bit modelllera uppfäst på en liten spik-skalle. Skallen för att leran ska följa med upp igen. Fastnar lera, använd kylspray så går den ta loss utan att kleta.

Eftersom skruven i ditt fall är högst på mitten är det svårt att på fri hand borra ut den. De är annars oftast av närmast ohärdad kvalite och lätta att borra.
För att borra ut dessa, som ofta även är djupt försänkta brukar jag ta ett tunt mässingsrör som precis passar i försänkningshålet-hålet och sedan tar jag ett borr som precis passar i röret. Då styrs borret till mitten av skruven och sedan kan man borra bort skallen genom att byta till grövre borr eller pressa ner en sexkant som man kan skruva med.

Tycker din skruv ser rätt lik ut denna:

Använder aldrig insex-nycklar som material. Visst är det kanske behändigt att få lite förriktning på vinklarna men jag föredrar att utgå från kasserade borr eller skruvhals på en grövre bult. Då får man en större skruvskalle att sedan skruva med och jag är för snål för att offra bra insex-nycklar.
Jag hade valt att förborra ett hål i mitten på borret/insexnyckeln innan någon slipning av vingar påbörjats. Det är relativt lätt att borra rätt om man bygger upp en liten jigg och man kan avhärda änden för att lättare kunna borra. "Jigg" är i mitt fall att klämma dremeln mot arbetsbänken mha två skruvtvingar och använda PCB-bitar att bygga upp lagom slip-höjd.
Använder gärna en stor självlåsande tång att hålla tänkta mejseln med för att slippa hugg och lättare se vinklar. Tången kan även spara fingertoppar och det kan bli väl varmt att hålla direkt i prylen man slipar på.

Det är lättare att vrida och se tångens vinkel mer exakt än att se vinkeln på ett borr. Om osäker så ta mått med gradskiva för att hitta 60 grader.
Om det är många vinkar man vill skapa är ett av knepen att skriva ut en gradskiva på papper. Klipp ut den och trä på den över verktyget och tejpa mot tången så den inte kan vrida sej.

Vill man att vingarna inte ska vika sej när man tar i lite så måste man omhärda då vingarna tappar härdningen när man slipar. Gasbrännare och motorolja duger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
codehacker
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 augusti 2012, 14:55:46

Re: Konstig skruv

Inlägg av codehacker »

Tack den utförliga informationen - toppen :) ! :bravo: :bravo:
Skriv svar