Alternativ till VTVM?

staccato
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 oktober 2018, 21:28:10

Alternativ till VTVM?

Inlägg av staccato »

Hej!

Jag ska ställa in tomgångsströmmen på en stereoförstärkare, och i servicemanualen står specificerat att VTVM (rörvoltmeter) ska anslutas till högtalarterminalen, se bifogad bild.
Då jag inte äger någon sådan, men ett antal andra instrument, undrar jag vilken jag kan använda istället.
Jag har tillgång till:
DMM Fluke 77
DMM Fluke 37
AMM Unigor 3p
Oscilloskop Velleman HPS5

Jag antar att det är TRMS man är ute efter då VTVM specificeras.
Mäter Unigor 3p TRMS så jag kan använda den?
Eller är oscilloskopet ett bättre alternativ och då räkna om RMS till Vpp?
Eller kan någon av DMM:erna användas?

Tack för svar,
Henrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Alternativ till VTVM?

Inlägg av kimmen »

Eftersom det är sinusvåg bör det inte spela någon roll om du använder ett TRMS-instrument eller ett som använder likriktat medelvärde kalibrerat för att visa RMS för en sinus.

Det viktiga är att instrumentet kan mäta frekvensen 1 kHz inom spec, och om det är en Fluke Model 77 Series IV du har så verkar den kunna det om man kollar tabellerna i manualen. De andra instrumenten har jag inte kollat. Även oscilloskopet borde kunna funka i den här applikationen.

En VTVM använder normalt likriktat-medelvärde-metoden och inte TRMS eftersom det senare var mycket svårt med den tidens teknik. De egenskaper man ofta är ute efter om man specar att det ska mätas med VTVM är att ha hög ingångsresistans och att kunna mäta audiofrekvenssignaler. Här är det främst den senare egenskapen som är viktig.
staccato
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 oktober 2018, 21:28:10

Re: Alternativ till VTVM?

Inlägg av staccato »

Tack för ditt svar.
Jag tror jag använder 37:an då, som ska kunna mäta upp till 2 kHz med 0,5% noggrannhet.
Skriv svar