Vem tillverkar kretskort?

Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av PeterH »

Fråga i ämnet, hur brukar era BOM:ar se ut när ni skickar för både tillverkning av PCB och montering av dessa? Jag brukar ta mina kort från PCB Way och det svar jag fått angående BOM är att det skall vara Excel-format, men vad skall/bör/brukar vara med? Har nu lagt in "Refdes", "Value", "Name" och "Quantity", räcker det eller skall info om stolek och paddar också vara med? :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av tecno »

Får du inga direktiv från PCBWay vad som 'bör' finnas med i BOM?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av Borre »

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av Klas-Kenny »

PeterH skrev:Fråga i ämnet, hur brukar era BOM:ar se ut när ni skickar för både tillverkning av PCB och montering av dessa? Jag brukar ta mina kort från PCB Way och det svar jag fått angående BOM är att det skall vara Excel-format, men vad skall/bör/brukar vara med? Har nu lagt in "Refdes", "Value", "Name" och "Quantity", räcker det eller skall info om stolek och paddar också vara med? :humm:
Du måste lämna så mycket information som krävs för att inhandla komponenter till kortet, helt enkelt.
Passiva komponenter brukar jag variera lite hur jag gör beroende på hur kritiskt det är. Okritiska saker brukar jag speca tex. "100nF 25V X5R 0402" så får tillverkaren välja vad de har mest lättillgängligt, medan mer kritiska saker så specar jag en specifik modell på komponenten tex. "Murata xxxyyy104zz" eller vad den kan tänkas heta.

Motstånd brukar jag speca bara med motståndsvärde och storlek (om det inte är något specifikt), och sen skriva en generell notis typ "All resistors 1% thick film unless otherwise noted".

Specar man exakt modell är det ju inte absolut nödvändigt att ange kapselstorlek, men jag gör det ändå alltid. Såväl enkla passiva komponenter (0402, 0603 osv) som IC'er (SO-16, QFN-24 etc). Man får ju det ändå gratis ur CAD-programmet.

Så sammanfattningsvis, fälten jag brukar ha med i BOM är ungefär:
POS (löpnummer för att enklare kunna referera till en specifik komponent, 1,2,3,4...)
Quantity
RefDes
Value
Size
Manufacturer
Part Number
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av Findecanor »

Finns det någon prisvärd mönsterkortstillverkare som inte ligger i Kina?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av swesysmgr »

https://aisler.net/

Jag tycker dessa har rimliga priser eftersom frakten (Deutsche Post Brev) ingår. Tvålagers kostar inte mycket, från 80:- ungefär inklusive allt för 3st kort. Tycker de är konkurrenskraftiga med Kina om man tar med 75:- avgiften i ekvationen.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av Micke_s »

Aisler har jag använt några gånger, fungerar bra. Däremot så har du inte så mycket val på kort-tjocklek mm.
Eller du kan få vilken tjocklek du vill så länge du alltid väljer 1.6mm.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av swesysmgr »

Jo de är väl mer hobbyist-inriktade men när t.ex. PCB Way tar $5 för korten och $7 för frakt med China Post + 75:- i Postnord-avgift då blir det 135:- + 75:- = 210:-

Behöver man max 3st 2-lagers kort tycker jag Aisler är konkurrenskraftiga även med priset.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14868
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vi kan väl anta att Aisler är lite mera miljövänliga än de kinesiska, vi har ingen kontroll över varken arbetsmiljö eller yttre miljö. bra tips, tack.
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av vaxfan »

Att Aisler har stenciler för €13 är också intressant, gäller även dubbelsidiga kort. :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av Henry »

Och en lednings och mellanrumsgräns på 4 mil är ju inte fel, som man inte behöver betala mer för?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av TomasL »

det skall du nog ta med en nypa salt
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av Henry »

Nja 4 mil klarar tom OSHPark av så det hakar jag inte upp mig på, men inte sällan vill företag ha mer för det och vissa accepterar det bara om man gör 4-lagers kort eller mer. Har dock lyckats pressa ut 3 mil från OSHPark med en liten testbit men det var verkligen på håret och inget garanterat kan jag säga.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av Hobbyisten »

c-c-c-c-c skrev:Hur är det med att etsa egna kretskort nuförtiden?

Är det någon som ids 2019?

Jag försökte hitta ett paket med alla grejerna inom sverige med syra borr osv men kom upp tomhändt.
Man får ljuva minnen av lukten på brorsans etsningsvätska på 70-talet (men det var en rätt frän lukt), månne kan det vara så att man har lite mer "råd" att göra trial-and-error i layouten på kortet om man etsar själv ?! Jag har inte beställt nåt mönsterkort/kretskort än, men som jag förstår det kör etsningsfirman bara rakt av på det man skapat, vilket i inledningen som oerfaren kan vara en helt tokig design ?!
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Vem tillverkar kretskort?

Inlägg av Castor »

De som kanske beställer kort för första gången brukar ofta lägga ut sin design här får att få åsikter om hur "bra" den är.
Då kan man få tips om hur man undviker uppenbara missar eller mindre bra layouter, (onödigt smala ledare, onödigt små avstånd mellan ledare osv).
Skriv svar