Tryckregulator för svets som beter sig konstigt.

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Tryckregulator för svets som beter sig konstigt.

Inlägg av Glattnos »

Jag har två såna här tryckregulatorer: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... 061/#tab04

Den första har jag haft ganska länge och den har så länge jag minns krånglat. När man vrider på kranen så går tub-mätaren upp till tubens tryck och den andra mätaren till inställt tryck, men sen smyger lixom inställda trycket upp under några sekunder tills den visar max och det börjar pysa gas nånstans. Om man då svetsar lite så går trycket ner men smyger upp igen när man släpper svets-knappen. Det underliga är att efter kanske 20 sekunders svetsning så har den rättat till sig och funkar sen utan att trycket ökar, tills nästa gång man ska svetsa några dagar/veckor senare, då är det likadant.
Det jag har gjort är att vrida upp kranen och sen börja svetsa på en gång. Det är irriterande så jag köpte i fjol en ny regulator(likadan) som fungerade ett tag men sen blev likadan som den första.
Jag har nu tröttnat på detta för andra gången och undrar om detta är något som andra varit med om eller om jag gör nått fel? Jag har dock både gått svetsutbildning och jobbat som svetsare tidigare och aldrig stött på problemet med någon annan regulator(har dock varit dyrare regulatorer då), därav tror jag inte att det är handhavandefel.
Det enda jag kan komma på som jag inte trodde var ett problem, men som kanske är det, är att jag använt regulatorerna till Mison Ar. Det står ju dock inte uttryckligen vilken gas regulatorn är till för mer än skyddsgas.

Jag har nog garanti på den senaste men vill inte ha en till likadan. Vad kan man köpa som fungerar till ett lagomt pris?
Jag har kollat lite på denna: https://svetsochtillbehor.e-line.nu/Huv ... id=G334082
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tryckregulator för svets som beter sig konstigt.

Inlägg av Icecap »

Hade exakt samma problem o det var packningen inne i tryckregleringsventilen som gav upp efter futtiga 25 år.

Hade svårt att hitta reservdel så jag bytte reglator.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Tryckregulator för svets som beter sig konstigt.

Inlägg av Glattnos »

Aha, den första regulatorn plockade jag isär en gång för att kolla membranet mm men hittade inga fel men det kan ju ändå var dåligt förstås :humm:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tryckregulator för svets som beter sig konstigt.

Inlägg av Icecap »

På min var det en "nål" som reglerade, den lade an mot en o-ring som alltså efter 25 år blev trött.
Det var en speciell o-ring i något plastaktigt gummi eller vad det nu var...
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Tryckregulator för svets som beter sig konstigt.

Inlägg av Glattnos »

Här är den gamla regulatorn, det ser ju ganska okej ut och jag misstänker att det är nått med själva nålen så det är där det inte tätar emot sätet, nålen är ju väldigt glapp och kan nog gå in ganska snett. En konisk nål tätar ju inte jättebra emot ett varken ett runt eller koniskt hål, om den inte kommer tillräckligt rakt.
För i övrigt kan jag inte komma på vart det skulle kunna fela. När det pyser vid övertryck är ganska säkert övertrycksventilen :)

Det är kanske bara att köpa en dyrare för att vara säker på att det funkar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tryckregulator för svets som beter sig konstigt.

Inlägg av Icecap »

Finns det en packning nere i hålet där nålen går?
Den packning var trasig på min.

Fast på min satt packningen på nålen typ - men samma funktionssätt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Tryckregulator för svets som beter sig konstigt.

Inlägg av Glattnos »

Nä ingen packning utan det är mässig emot mässing, kanske är det är det som är problemet :humm:
Den blir ju dock tät efter att man svetsat ett tag så jag tänkte om den "kom i läge" då.

Jag har beställt en ny nu, den jag länkade till sist i första inlägget.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Tryckregulator för svets som beter sig konstigt.

Inlägg av Repen »

En grej kan vara att montera 2 regulatorer efter varandra då får den andra mkt lättare att arbeta den första inställd på ca 50% större flöde än den andra så unviker man "puffar vid start av svetsning.
Dyrare regulatorer har 2stegsreglering i sig.
Skriv svar