JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Inlägg av JimmyAndersson »

H.O:
”Jimmy, du som sett dom, vet du om de har justerbara fötter?”

Lite sent svar:
Tyvärr har jag inte kikat på fötterna.
Det jag köpte (en mindre variant) har inga fötter.
Jag köpte det förresten för att förvara vanliga målarpenslar mm. :)


X-IL:
”Så himla mycket bättre än de gamla röda vet jag inte om jag håller med om att de är.”

Inte? :)
De nya har:
Lådinlägg, skenor förr lådorna, tjockare plåt, rejäla handtag, lås, faller inte isär, avfasade kanter (på de röda skär man sig), seriöst lackade, osv.
Dessa saker saknar de gamla röda alltså.

Men vi får vänta på fler utlåtanden. :)

Jag tror att de sålde urdåligt av de röda, så de designade om och bytte fabrik.


Men rent allmänt så är HardHead ett ”ojämnt” märke.
Vissa produkter är bra och andra blir man bara putt på.
T.ex så har jag en rörtång som gick av(!) Köpt när jag inte hittade någon annan.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Inlägg av X-IL »

Jimmy, du är uppenbarligen mer påläst än mig, jag har pillat på de röda nån gång och släppt tanken snabbt, här släppte jag inte tanken lika snabbt. Och som sagt, Bahco-skåpet kändes ungefär lika, så det är inte alls osannolikt att det är jag som har "för höga" krav. Egentligen borde man bara punga ut och köpa Lista eller motsvarande, men den där säcken med guldmynt är väldigt frånvarande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Inlägg av tecno »

men den där säcken med guldmynt är väldigt frånvarande
You don´t say ;)

Köpte för flera år sedan en verktygsvagn från Clas, märket nåt i stil med Coo?????
Ja inte är det Lista (har ju ett att jämföra med) men för den slanten då ca 1500 är den helt OK.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Inlägg av H.O »

Nu har jag fått hem de två hurtsar jag beställt, bägge av modellen med 9 lådor. Jag har fortfarande inte fyllt de med prylar så det här är mina initiala intryck.

Plåten är lite tunnare än i skåp av dyrare fabrikat (men hurtsen väger ändå nästan 60kg), lådorna går nog inte att belasta lika mycket och känslan i utdragskenorna är inte lika tillfredställande men priset är typ 1/5 till 1/10 så jag förväntar mig inte kvalitet i paritet med de dyrare fabrikaten. Visst kan man leta begagnat men de är oftast slitna och så får man liksom ta vad som finns (eller leta/vänta i evigheter).

Det finns inga justerbara fötter, de har en påskruvad sockel (de är alltså inte helt släta i botten).
Sockeln går att ta bort och jag kan tänka mig att det skulle gå bra, lite beroende på hur mycket man tänker lasta i lådorna, att använda de då tillgängliga hålen för fötter om man vill.
Det finns gängade (M6) pressmuttrar (eller om de möjligen är svetsade) i bakstycket tänkta för infästning av andra detaljer i sortimentet, jag använder de nog till att skruva ihop två hurtsar rygg mot rygg.
Lådorna går att dra ut i sitt fulla djup vilket är bra.
Det finns någon typ av "snäpplås" i lådans stängda läge.
Det finns ingen spärr som hindrar att man öppnar flera lådor samtidigt. För en fast monterad hurts som den här ser jag det som en fördel.
Lådorna har inga som helst spår, hål eller liknande för att montera avdelare etc.

För den som förväntar sig kvalitet typ Lista/Garant etc för 1/5-1/10 av priset så uppfyller nog inte dessa de förväntningarna, men för den som har något rimligare förväntningar så tror jag detta är en av de mer prisvärda kompromisser jag stött på. Jag får återkomma när arbetsbänken är färdigbyggd och det hamnat lite "bråte" i lådorna.

Exempel: Lista-hurts med 9 lådor (inklusive inredning om jag läser rätt), $2043
https://www.listacabinets.com/series-ca ... p-288.html
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Inlägg av SMV »

Har en av de röda vagnarna sen drygt ett år tillbaka. Köpte det på nedsatt pris (vilket det är på nu också) tillsammans med överdelen. Har handhavt listahurtsar och det är inte samma sak men jag måste säga att jag är helnöjd ändå. Lite rangligt kanske och detaljkvaliten är inte alltid fantastisk men Bang for the buck är väldigt bra i min mening.
Jag tycker att möjligheten att hålla ordning i ett sådant här skåp jämfört med alla andra alternativ är ljusår bättre och när man som jag har det trångt så är det värt varenda spänn jämfört med alternativet. Kommer antagligen köpa ytterligare ett av de nya utan hjul när budgeten tillåter.

Med det sagt så kollade jag även på classes skåp när jag köpte och det kändes lite stabilare. Det är också nedsatt till typ samma pris just nu.
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Re: JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Inlägg av Nickedemuz »

H.O Jag är lite sen på bollen här :D men jag kikar på ett likadant med 9 lådor och undrar hur de har hållit upp nu efter några år :lol:
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Inlägg av H.O »

De har hållit ihop, inga problem alls så här långt, har fyra hurtsar totalt.
Som jag skrev tidigare, om man förväntar sig Lista-kvalitet så ska man titta på annat men för hemmaverkstan/garaget tycker jag de är helt OK för vad de kostar.
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Re: JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Inlägg av Nickedemuz »

Toppen, tack för återkopplingen! Jodå, jag är helt med på ManFårVadManBetalarFör-principen :)
Men som med allt annat så svider det lite extra när det är privata hobbypengar som ska pungas ut. Är helsåld på att köpa begagnade finfina maskiner men som ni vet så är ju väntetiden mellan fynden ganska lång och nu hamnade jag i kritiskt köptvång :D
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Re: JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Inlägg av Nickedemuz »

H.O, får jag besvära dig med att fråga om hur höga lådorna är? Jag kontaktade Julas kundtjänst men de hade inte någon information och de finns inte i några varuhus heller :shock: :D
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Inlägg av H.O »

De låga lådorna är 65mm invändigt, sen är det några mm mellanrum mellan lådorna så 68mm höga saker går i, KANSKE 70mm om man plockar ur skumplasten i botten.

EDIT: 70mm höga saker går i om man tar ut skumplasten, lådorna är 650x400mm invändigt.
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Re: JULAs verktygsförvaring (Hard Head)

Inlägg av Nickedemuz »

Toppen! Tack så jättemycket :tumupp: En sådan får det bli
Skriv svar