Cable tracer (foxhound?) Kabelavbrottshittare DIY sökes

Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Cable tracer (foxhound?) Kabelavbrottshittare DIY sökes

Inlägg av Xoffis »

Har försökt söka på forumet, men hittar inget alls vilket verkar märkligt!

Jag söker efter kretsschema på en "kabel-avbrotts-hittare" Hittar en del på nätet men alla är antingen luddiga eller verkar väldigt avancerade och få skriver vilket avstånd de funkar på!

Syftet med bygget är att hjälpa svärfar hitta avbrott på sin robotgräsklippar-slinga som är nergrävd c:a 10cm under jord

jag vill hälst bygga mig en själv, gärna enkel (555 timer eller liknande) med de komponenter man har hemma, alternativt kan jag bygga en AVR (arduino) baserad historia då sånt också finns hemma ifall det är enklare...

Men ifall nån hundralapp hjälper mig bygga en bättre som funkar på längre avstånd så är det också intresant (såg någon design med trafo för att öka Spänningen p-p)

Så det jag söker är ju kretsschema på en sändare och mottagare.

Någon vänlig själ som vill hjälpa mig hitta det jag behöver? eller peka mig i rätt riktning?

MVH
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Cable tracer (foxhound?) Kabelavbrottshittare DIY sökes

Inlägg av bit96 »

Jag har "hört" att man med en vanlig gammal AM-radio kan finna avbrottet.
Radion plockar upp slingans signal som en störning, följ slingan, där störningen upphör finns avbrottet.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Cable tracer (foxhound?) Kabelavbrottshittare DIY sökes

Inlägg av E Kafeman »

Ja det fungerar bra med en AM-radio som täcker långvåg. Jag köpte på Claesisjön deras billigaste radio, 70-80 kr. Riktigt billig radio på alla sätt men tillräckligt bra för ändamålet.
Detekteringskänsligheten justeras genom att avstämma till lagom hög frekvens. Beroende på signal-system på slingan, men det man lyssnar på är förmodligen övertoner.
Kan man inte justera känsligheten kan det bli svårt att följa om detektorn överstyrs. Husqvarna-slinga kunde jag ratta in på radion på 100 meters avstånd utan problem vid bästa frekvensen men för att kunna söka avbrott på nära avstånd måste man ställa radion på en sämre frekvens.
Den inbyggda ferrit-antennen är riktningskänslig och gör det enkelt att följa kabeln.
Tyvärr så har det blivit tunt med billiga radio-apparater av den typen i svenska butiker.
En något dyrare variant: https://www.conrad.se/p/muse-m-068-r-va ... rt-1268404
Förmodar att den fungera för ändamålet.
Går givetvis att bygga enkel mottagare själv. Allt som behövs är en någorlunda avstämd detektorspole och en AM-detektor. Utsignalen kan evt förstärkas innan det skickas till ett par hörlurar.
Det som sänds ut från klipparens bas är förmodligen mycket bredbandig AM-signal men man vill ändå avstämma detektor-spolen för att få justerbar känslighet och man detekterar lite mindre av allmänna störningar om man inte detekterar allt från 50Hz och uppåt.

Vill man kan man naturligtvis själv bygga en enkel oscillator, som ersättning till basstationens utsändning.
Bör am-modulerars så att det blir enkelt att söka akustiskt. Lagom frekvens är typ 300 kHz som moduleras med 1 kHz onoff och kan byggas av en ttl typ 74AC14. Lägg en konding på 10 nF i serie med utgången till slingan och jorda lokalt. Det blir ingen stark sändare men fullt tillräckligt för att söka sling-avbrott.

Enklaste tänkbara detektorn, addera möjligen aktiv hörlursförstärkare:
det_radio.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Cable tracer (foxhound?) Kabelavbrottshittare DIY sökes

Inlägg av Xoffis »

Tackar för svaren!

Kanske skall börja prova med vanlig radio då!

MVH
Skriv svar