Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av EPG »

Jag har lånat hem en funktionsgenerator från jobbet som jag ska använda att testa en uppsättning bränslespridare med tänkte jag.

Nu är det ju dock så att jag inte har någon aning om vilken signal som bränslespridare ska ha mer än att det det är fyrkantspuls då. Jag har aldrig analyserat signalen med oscilloskop eller liknande.

En kvalificerad gissning är att spänningen ska vara 10 - 14V peak to peak i alla fall, eller?

Sen är det väl så att en bränslespridare står öppen (alltså flödesmässigt öppen) när den får spänning?
I så fall så borde det inte spela någon roll vilken frekvens man driver den med utan det är snarare pulsbredden som har betydelse eller?
Tänker man då vidare så borde det alltså finnas någon typ av standardiserad basfrekvens som man normalt sett alltid driver bränslespridare på. Är det någon som känner till denna?

På funktionsgeneratorn finns det två utgångar, den ena har 50 ohms impedans och den andra är på 600 ohm. Vilken av dessa BNC-kontakter ska jag använda mig av?

Det var nog alla frågor jag hade för stunden, så hur ska jag nu ställa in "min" funktionsgenerator?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av Janson1 »

Jag tror inte frekvensen är jättekritisk men däremot strömmen. Signalgeneratorn orkar inte öppna spridaren (nu vet vi inte om det är bensin eller diesel men får nästan förutsätta bensin?) Så börja med 1000 hz fyrkantsvåg och pulsbreddsmodulera den över en tex N-mos effekttransistor med en skyddsdiod över. Om det är spridare för bensinmotor så är det med stor trolighet 12 voltsgrejer.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av EPG »

Ja bensin eller i mitt fall E85 men det är ju samma grejer.

Ja 12V och 12ohm vilket innebär att de drar ungefär 1A så det kanske är dumt att försöka att driva dem direkt med funktionsgeneratorn.
Jag får försöka tänka ut något annat.

Montera mosfetar på en breadboard går ju men jag tänkte mig någon mer permanent lösning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av Glenn »

Finns speciella kretsar avsedda för att driva spridare också om man vill det.

I praktiken är det ju bara en elektriskt styrd kran, om du driver den så är den öppen och om du inte gör det är den stängd.

Frekvensen är ju i praktiken hur ofta du vill spruta in (lämpligen vartannat varv per cylinder på en ottomotor) och sen reglerar pulsbredden hur mycket bränsle som sprutas in (i och med att bränsletrycket och spridarens kapacitet är känd)

Om jag minns anges spridarens kapacitet vid 80% dutyrate, alltså öppen 80% och stängd 20%.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av EPG »

Va fasen hur många forum är du med på egentligen? :D

Jag tycker det låter konstigt (onödigt) att man ökar frekvensen med varvtalet. Varför inte välja en tillräckligt hög frekvens redan från början som räcker till i alla varvtal?
Det står förvisso klart och tydligt i Trionic 5 pärmen att frekvensen följer motorvarvtalet men jag förstår inte varför?

Det kommer väl att sluta med att jag köper en spridartestare från Kina på Ebay. Men det är kul att testa att bygga något själv med.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av svanted »

Jag tycker det låter konstigt (onödigt) att man ökar frekvensen med varvtalet
men alltså inspruningen ska ju ske vid cylinderns insugstakt då måste frekvensen ändras med varvtalet.
typ frekvensen = halva varvtalet.

men det är ju inget måste vissa bilar har alla spridare paralellkopplade..
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av Gimbal »

"men det är ju inget måste vissa bilar har alla spridare paralellkopplade.."

Vissa har tändningen parallellkopplad, men insprutningen? :humm:
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av Janson1 »

Förr när insprutningen var mekanisk så var alla spridarna igång samtidigt (Bosch K-jetronic K= konstant insprutning) Sen när dom blev eldrivna så pulsades dom med PWM fast frekvens men olika tider kontinuerligt. Nu i jakten på vidare optimering så är dom PWM styrda men i intervall som motsvarar insugningsfasen. Så tex 1000 hz kort tid on på tomgång, längre tid on plus högre pulsbredd på effektvarv och i fas med insugningstakten. Dom flesta system har olika bränsletryck för att dels mängden skall räcka till i alla förekommande fall och dels för en kompensering av insugsrörets tryck. När man har parallell tändning så har man det bara två och två, bägge stiften gnistrar men det är bara ett som ligger i tändläge...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av Nerre »

Jag som alltid trott att de bara är öppna när cylindern går in insugningsfasen? Menar du att spridarna är öppna även när insugsventilen är stängd?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av Janson1 »

Ja, alla gamla system var sådana. Egentligen gör det inte jättemycket skillnad. När ventilen är stängd så förgasas och bereds blandningen så den är "färdig" när ventilen öppnar, samtidigt sänks trycket ytterligare och den suger ur spridaren samtidigt. Flygplan har detta system fortfarande, mekanisk insprutning med kontinuerligt flöde som styrs delvis av gasspjället och dels via sk. "impakttubes" som sitter i luftströmmen och reglerar efter luftens fart = luftens mängd.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av Xoffis »

Volvo 740/940 använde parallell styrning på spridarna in på 90 talet (Jetronic LH2.4) trotts att det va elektronisk insprutning, nu va ju dessa givetvis inte kända för att vara snåla! ;)
Även 850 så sent som -97 har kabelscheman som visar på parallell insprutning (Jetronic LH 3.2) ;)

Hur vill du testa spridarna? bara att de funkar eller mäta upp flödet?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av Glenn »

Precis som antytts innan så var mekaniska insprutningsssytsem inte snåla, tvärt om, dom var oftast mycket törstigare än förgasare, däremot medgav dom högre effekt.
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av petercab »

Jag har en bränslespridartestbänk, viktigt att testa vid olika pulsbredder då en spridaruppsättning ibland flödar bra på vid låg/hög pulsbredd och tvärtom.

Hojta om du behöver hjälp.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Testa bränslespridare med hjälp av funktionsgenerator.

Inlägg av Andy »

Har byggt ett par "testbänkar" och kan rekommendera IPS0151 som är smidiga och tåliga.
Skriv svar