Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

Samtliga dessa kompressorer ska vara helt fria från olja. Det står oftast i titeln till och med :P

Drift-Air Kompressor JWS15 tystgående oljefri 1-fas
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5862&category=1087

Airbrushkompressor Cocraft
http://www.clasohlson.com/se/Airbrushkompressor-Cocraft/40-9444

850W Silent Flüsterkompressor Druckluftkompressor nur 55dB leise ölfrei
https://www.implotex.de/silent-air-compressor/850w-silent-air-kompressor-druckluftkompressor-implotex/a-665/

En av de som jag började titta på, varför jag idag nu letar febrilt efter en kompressor är denna;

480W Silent Flüsterkompressor Druckluftkompressor nur 48dB leise ölfrei
https://www.implotex.de/silent-air-compressor/480w-silent-air-kompressor-druckluftkompressor-nur-48db-oelfrei-implotex/a-664/
480W, 9 liter tank, ~89 liter/min, rätt så liten med 50x19x55cm och max ca ~48dB i ljudnivå.

Denna video är den som, för snart 3 år sen, satte igång mitt "behov" av kompressor :P


Kompressorn från Clas Ohlson är ju dessutom en specifik "airbrushkompressor", likt iwata mfl. De är ju gjorda oljefria just för att slippa extra filter för att få bort oljan. Sen vet inte jag hur mycket eller om det ens kommer med någon olja i luften på oljesmorda kompressorer, därav att jag frågar.

Att det kommer vatten det förstår jag, därför man ska ha vattenavskiljare som man ska tömma emellanåt och blåsa ur tanken periodvis, extra vattenavskiljare kanske precis vid verktyget är förmodligen bra då också? Att köra med kyltork, ja.. varför inte - om man har plats och pengar :P hehe

Nej men som du säger, för hobbybruk på låg nivå bör man inte behöva bekymra sig så mycket - åtminstone för vatten, blir det fel, ja då får man enkelt göra om. Ska man lackera bilar och det blir fel i lacken pga vatten eller olja, ja då blir det långt mer kostsamt förstås.

Men det finns ju som sagt airbrushkompressorer med kylskåpskompressor också, som då givetvis är oljesmorda, som Sil-Air 15D exempelvis. På dessa kompressorer sitter ju ett oljenivåglas. Man kan även plocka av toppen på kompressorn, något som verkar omöjligt på Duab-Huset R12 Silent - kanske är R12:an underhållsfri då? Väntar fortfarande svar från Duab-Huset.
SILAIR15EXPORTA.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av xxargs »

Dessa tysta kompressorer är i grunden kyl och frys-kompressorer som massproduceras och är tänkta att kunna ha väldigt långa gångtider, och det är inte förväntat att man behöver komma in i dessa under dess livslängd - eller om man säger så, behöver man det så är den troligen ohjälpligt trasig...

Det man kan jobba för längre livslängd är en välfiltrerad luftinsug - brukar inte vara någon bättre arrangemang av detta på dessa kompressorer trots prislappen.

sedan att ha koll på oljan - dessa avger alltid en smula oljedimma vid gång och det är mer än vad man tror, ja om inte kompressorn redan invändigt har en oljefälla...
Baroon
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2016, 23:00:09
Ort: Linköping

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av Baroon »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av grym »

ett vettigt allternativ är dom mindre vanliga kompressornerna som annvänds till dycker och mindre spikpistoler
dom är med fyrpoliga motorer ca 1400rpm och låter inte lika illa som som dom med 2800 rpm
sätt den i annat rum och lite ljudisolering så är det ok
inget man ska köra nattetid i ett hyreshus men det är normla kompressorer

om det är olja i kompressorn så kommer det ut lite oljedimma, oftast mycket litet, det mesta stannar i tanken, och sedan ett vattenfilter efter så är det inga bekymmer
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

Baroon skrev:Tyst(are) variant I rimligt pris
https://www.bauhaus.se/kompressor-aeg-s ... a-24l.html
Då är ju denna billigare, då den redan har vattenfilter installerat och lite större tank. Visserligen lite varmare, men AEGn är dessvärre för hög storleksmässigt för där jag kan ha den. AEGn låter ju mer enligt spec, men jag tror ju inte egentligen Drift-Air kompressorn låter exakt 55dB heller - de låter säkerligen mer eller mindre lika :P Men se där, även Bauhaus har "tysta" kompressorer, de verkar ju finnas överallt :D Tack för tipset!
Drift-Air Kompressor JWS30 tystgående oljefri 1-fas
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5301&category=1087

grym
Båda Drift-Air kompressorerna är ju på 1400rpm, så det borde väl vara ok? 52-55dB ska ju vara ok i lägenhet utan problem - om värdet nu stämmer förstås. Dammsugare låter mer och enligt decibel skala så ska ju en vanlig tal konversation ligger på cirkus 55dB. Nu är ju inte tal ett störande brummande på samma sätt förstås, men som sagt - inte tänkt att köras på nätterna oavsett :P :D

Jo, det säljs ju säkerligen en hel del av de här kompressorerna med kylskåpskompressor som är oljesmorda för just ändamålet airbrush så det borde ju förstås inte vara ett problem.


Någon som vet ifall man på Bauhaus kan testa kompressorerna? Nu är det visserligen en helt annan miljö så man får ju ta det i beaktning om man testar för ljudnivån. Men jag tänkte på AEGn, som är snarlik i ljudnivå mot Drift-Air kompressorerna så man kan få ett hum om hur de låter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av grym »

du kan inte riktigt jämföra olika sorters kompressorer
men om man tar dom billigaste kolvmodellerna så är dom högljudda, det är ganska ilsket ljud i dom att köra på halva varvtalet hjälper även genom att dom blir lägre i frekvens på ljudet, mer än vad man tror
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

Ah det förstås! Fick en tankevurpa där :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av grym »

nix, bara frånvaron av en erfarenhet man bör lyssnat på

du har olika saker som behöver göras, har du funderat mera på att verkligen kunna köra bläster?
det är dammigt, skitigt högljutt och man bör göra det ute, om det inte är riktigt små saker och då måste man ha blästersskåp och fläkt med filter från den
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

Dammigt, skitigt och högljutt - absolut :) Tanken är ett ganska litet blästerskåp med fläkt och filter - slang ut genom fönstret alt. till en cyklonuppsamlare. Inget jag skulle göra annat än dagtid givetvis :)

Men jag skippar sandblästring som jag sa i något tidigare inlägg, jag skulle behöva en långt mer kraftfull kompressor om jag inte bara skulle hålla på (väldigt) korta stunder innan luften var slut i tanken.

Det jag har kvar är airbrush och renblåsning :)
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av gkar »

Är det småsaker som skall renblåsas typ datorsaker etc och inte blåsning vid kontinuerlig fräsning eller dyl, finns det luft på burk.
Enkelt, tar ingen plats, slanglös!, ingen laddtid av kompressor mm, men dyrt i längden. Jag hade en burk förut, den använde jag flera år.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

gkar
Givetvis finns det luft på burk, men jag är less på att behöva betala 120+kr varje gång jag behöver köpa en ny burk - köper alltid burk utan brännbar gas. En burk räcker ibland endast till en rengöring :) och då är det oftast en spelkonsol, men för en dator krävs många gånger mer än så.

Du kan ju aldrig behövt luft på burk om den räckte i flera år :P hehe

Jag kommer förmodligen ha en luft på burk hemma ändå, i de fall man behöver ta ut till bilen eller inte vill ladda upp kompressorn om det är så. Men för rengöringsprojekt så behöver jag definitivt en kompressor.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av säter »

Om man ska använda det enbart för renblåsning, borde det inte gå att bygga någon apparat som drivs av vattenledningstrycket?
Det kanske finns redan?
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

säter
Hehe, tänker du på en vattenkvarn kanske? :P
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av säter »

Snarare likt ett expansionskärl, fast omvänt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

Uppdatering! Köpte en JWS15 och fick hem den igår, vart rätt sent, Posten hade ett spann mellan 18.00 och 21.00, men kom närmre 22, plus att jag går upp tidigt varje morgon så jag var alldeles för trött för att testa den igår.

Sen märkte jag när jag flyttade runt kompressorn att det lät som små kulor i tanken som rullade runt.

Något ni känner igen?


Ringde till Duab-Huset tidigare idag och de kände inte till det, de visste inte alls vad det kunde vara men rekommenderade att jag testade kompressorn för att se om den fungerar, gör den det så är det lugnt.

Min tanke är att det kanske är silica gel kulor som ligger i fram tills kunden använder kompressorn första gången? Just för att suga upp fukt om det skulle vara så, det trodde inte de på Duab-Huset.

En annan tanke är om det kanske är flagor eller liknande, kanske någon skada på insidan av tanken? Att den har ett försämrat skal och riskerar att spräckas vid uppladdning?

Vad tror ni? :shock:
Skriv svar