Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av grym »

du har flera anslutningar till tanken ex den för att dränera den, ta bort dräneringsventilen och skaka ut det som är i
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av xxargs »

Det kan klonka eller ge liknande ljud vid större plötsliga rörelse för att kompressorn är rätt mjukt upphängd svävande i fjädrar och vid plötsliga rörelser helt enkel slår i ändlägena mot kapslingen och det klonkar - lite av det man kan man ibland höra när enklare modeller av kyl och fryskompressorer startar/stoppar.

det är på detta sättet dessa byggs för att dom skall bli tysta i jämförelse med andra kompressorlösningar.

föga sannolikt att det sitter några torkmedel eller annat i dessa.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

grym
Kom på det innan jag läste ditt svar, fick ut en massa metallkulor, förmodligen från svetsningen. Men de är rostiga och sen finns det lite större bitar som definitivt är rostiga.

Hade jag kört igång ett verktyg och dessa kulor åkt iväg in i verktyget hade det ju gått sönder...

Fick ut det mesta, men allt går inte att få ur.. Har försiktigt stoppat in en magnetisk mejsel som fångat upp en del av det som syns på bild, lite av det har jag lyckats få ur bara genom att tippa tanken lite fram och tillbaka.. Men det är en hel del kvar i tanken...

xxargs
Inget klonkande, små kulor lät det som sa jag ju :P


Har inte startat kompressorn alls än så länge. Det blir en reklamation direkt imorgon.
bild_1.jpg
bild_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

Fick svar på mitt mail jag skickade igår kväll att så är det alltid tydligen.

Fick detta svar;
"Detta är helt normalt med en ny tank, det första du ska göra med kompressorn när du får den är att du skall köra den med helt borttagen dräneringsplugg för att få ut allt svetsslagg och eventuella rester ifrån stålblästern. Det du har i tanken är restmaterial från när de har svetsat gavlarna. Att det som kommer ut kan vara rost på är heller inget att hänga upp sig på utan det beror på att det är obehandlat stål."
Känns ju lite sådär, inget jag sett något om i några videos eller skrivet någonstans. Hittar inte heller någon info om detta på Internet, kan ju ha sökt fel förstås.

Plus att om jag hade köpt den snarlika från just Implotex så hade det inte varit ett problem, med största sannolikhet, då deras tankar är pulverlackerade även på insidan.

Jag tycker att det känns som en ganska dålig kvalité om det finns sånt här skit kvar i tanken när man säljer den till kund.


Ni får gärna kommentera med era erfarenheter och tankar! (no pun intended, vad det nu heter på Svenska ;))
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av säter »

Jag tycker att det ser ut som stålkulor från stålkuleblästring.
Kanske har de blästrat tanken utvändigt, utan att ha pluggar i?
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

Möjligen, kan det vara så att de blästrat inuti också av någon anledning? Eller möjligen bara att det blåst in lite kulor vid blästringen, just om de inte täckt för öppningarna - som du föreslår.

(Största "oron" om man ska säga så, är om tanken är försvagad inuti. Men det kanske inte är så troligt, eller vad tror ni?)
Senast redigerad av toffie 11 januari 2019, 10:30:49, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av grym »

håller med om att det ser ut som kulor från stålkuleblästring, vore mycket ossannolikt att dom skadat kompressorn, så rensa invändigt och annvänd den

ha kompressorn igång utan bottenpluggen så blåster dom ut av sig själv
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

Alright, ju fler som känner igen kulorna desto bättre :)

Då känns det som att det kan vara mindre farligt att starta igång den när jag kommer hem!
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av ASEA »

Hej!
Nyfiken fråga, hur funkar dessa kompressorer med typ kylskåpskompressor avseende smörjning/olja? Normalt när dom sitter i ett kylskåp så är väl dessa hermetiskt tillslutna(om jag fattat rätt?) och engångsfyllda med olja?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av GeekJoan »

Vill vi se en video så vi får se om den är tyst.
Kan jämföra med min:
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av malman »

Biltema hat ju nu tagit in en bunt nya kompressorer.. bla varianter med membranblock lilnande en del av de halvtysta sakerna som länkats till tidigare i tråden....

1.1kkr för den minsta.. kanske intressant....
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf ... 2000045123

Finns flera varianter med samma block...
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av toffie »

Haha.. "Extremt tystgående".. mmm.. definitivt..

Jämför man man med de som inte är "tystgående" så ja.. ok :P
bild.JPG
Kan säga att jag är väldigt nöjd med min, den är definitivt inte störande för mina ändamål - varken mot grannar eller mig själv. Har alltid musik på i bakgrunden, har en "dammsugare" för lödröksutsug som definitivt inte är högljudd på den nivå jag kör den på.. har dessutom en eller två fläktar igång eftersom jag allt som oftast är väldigt varm när jag sitter och löder. Kompressorn använder jag för att trycka ut lödpasta när jag är tvungen att löda kort utan stencil som inte blir alltför ofta heller. Men blir ju lite "rework" ibland och ibland blir det helt enkelt ingen stencil beställd.

Använder den inte så ofta för ren tryckluft som jag hade tänkt och airbrush sprutan som jag köpte i samband med kompressorn har knappt packats upp.

Ett bra köp? Ja, jag tycker det, har ju användning för den, även om jag inte använder den flera gånger i veckan. Tömmer alltid ur tanken och låter pluggen vara ur när jag inte använder den.

Jag är nöjd med den kompressor jag köpt iaf :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av Teknikern »

Jag har en likadan köpt på Jula som verkstadskompressor när jag bara behöver renblåsning eller ska lacka smådetaljer med "decilitersprutan" och den är kopplad till tryckluftstammen i verkstan så behöver jag inte mycket luft får den gå istället för stora enkubikskompressorn. Den funkar bra, gör sitt jobb och står just nu bakom revolversvarven inkopplad i tryckluftstammen. Tankarna är inte lackade invändigt på några av dom små kompressorerna så tids nog rostar det hål på dom men det tar väldigt många år.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Kompressor, tryckluft - frågor från en nybörjare

Inlägg av NULL »

En till sak på de tystgående, på den jag har, är tryckströmbrytaren extremt irriterande. På en vanlig tänker man inte på det, då det är på samma nivå.
Skriv svar