Vart kan man köpa ett prisvärt oscilloskop

elektrofreak
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 februari 2011, 15:33:32
Ort: Norge

Re: Vart kan man köpa ett prisvärt oscilloskop

Inlägg av elektrofreak »

Jag kan faktiskt förstå hur fläktljud stör..

Jag monterade en fläkt i Android Bilstereon för att den kraschade hela tiden av värmen (GPU/CPU blev 80+ gr varm).. Efter att jag monterat fläkten blev jag så irriterad på ljudet att jag monterade motstånd för att sänka varvtalet, men även efter monteringen så stör jag mig fortfarande på det för›*xnde fläktljudet.

Jag hade faktiskt inte en tanke på att det är fläktar i oscilloskop, men köper gärna ett som inte har det.

Mina behov är väldigt enkla, men jag vill inte springa in i ett av mina hobbyprojekt bara för att upptäcka att jag köpt ett "för enkelt" schilloskop.

En sak jag också tänkt skaffa är en funktionsgenerator / tongenerator som kanske kan vara användbar i sammanhangen.

Huvudsakligt skall jag väl mäta på förstärkare i början (Hemmabio/stereo) men det kommer garanterat bli bilelektronik och kommunikationsradio och säkert även COM portar på datorer.

Hur ofta mäter man flera kanaler? Är det Ok med 2 eller behöver man ofta 4 kanaler?
Hur viktigt är frekvensomfånget? Är det frekvenserna man kan mäta eller är det upplösningen i bilden man mäter?
Hur många bitars upplösning på signalen?

Finns det möjlighet att logga mätresultaten och dumpa det i csv fil som man kan öppna och analysera i excel?

Många frågor.. sorry, men jag vill bara inte köpa fel pryl så att jag (som vanligt) måste sälja och köpa nytt flera gånger innan jag är nöjd.

Kanske är det så att alla oscilloskop, även de enklaste, duger för mig? Dessa finns ju på aliexpress för ett par tusingar helt nya.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vart kan man köpa ett prisvärt oscilloskop

Inlägg av TomasL »

Jag kan faktiskt förstå hur fläktljud stör..

Jag monterade en fläkt i Android Bilstereon för att den kraschade hela tiden av värmen (GPU/CPU blev 80+ gr varm).. Efter att jag monterat fläkten blev jag så irriterad på ljudet att jag monterade motstånd för att sänka varvtalet, men även efter monteringen så stör jag mig fortfarande på det för›*xnde fläktljudet.
Men det handlar ju då om att lyssna på musik, samtidigt, måste det vara en helsikes fläkt om den kan överösta väg, vind och motorbuller i en bil.
Jag hade faktiskt inte en tanke på att det är fläktar i oscilloskop, men köper gärna ett som inte har det.
Låt inte det styra, köp ett som tillfredställer dina behov, oavsett om det har fläkt eller inte
Mina behov är väldigt enkla, men jag vill inte springa in i ett av mina hobbyprojekt bara för att upptäcka att jag köpt ett "för enkelt" schilloskop.
Det är väl det som är problemet, helt plötsligt när man börjat så har behoven ökat markant.
En sak jag också tänkt skaffa är en funktionsgenerator / tongenerator som kanske kan vara användbar i sammanhangen.
Huvudsakligt skall jag väl mäta på förstärkare i början (Hemmabio/stereo) men det kommer garanterat bli bilelektronik och kommunikationsradio och säkert även COM portar på datorer.
Skall du använda den till audio så är en funktionsgenerator i regel obrukbar, då den genererar för mycket distorsion
Hur ofta mäter man flera kanaler? Är det Ok med 2 eller behöver man ofta 4 kanaler?
Det beror ju på vad man gör, i Audio till exempel kanske du vill jämföra inkommande signal med utgående
Då kan det vara bra att se bägge, samt även i vissa lägen lägga ihop dem, där den ena är inverterad, då ser man direkt skillnaden.
Hur viktigt är frekvensomfånget? Är det frekvenserna man kan mäta eller är det upplösningen i bilden man mäter?
Frekvensomfånget är mycket viktigt, köp ett skop med minst den dubbla bandbredden du behöver, och när det gäller digitala skop, så kan det bli riktigt lurigt om bandbredden inte är tillräckligt hög, speciellt om det är icke-repetitiva signaler.
Hur många bitars upplösning på signalen?
Brukar vara 8 bitar, vilket för det mesta är fullt tillräckligt
Finns det möjlighet att logga mätresultaten och dumpa det i csv fil som man kan öppna och analysera i excel?
De flesta digitala skop kan göra det.
Många frågor.. sorry, men jag vill bara inte köpa fel pryl så att jag (som vanligt) måste sälja och köpa nytt flera gånger innan jag är nöjd.

Kanske är det så att alla oscilloskop, även de enklaste, duger för mig? Dessa finns ju på aliexpress för ett par tusingar helt nya.
Upp
Jag skulle köpa ett begagnat TEK eller liknande, annars följ råden i tråden här
Skriv svar