Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av säter »

Det var då dyrt så att räckte till mer äv väl.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Glenn »

Men halva literpriset mot apoteket.

Själv har jag isopropanol för husbehov för all förutsebar framtid :) , på förra jobbet förbrukades hundratals liter om året så jag brukade ta med mej dunkar med slattar som blev över när folk hade hämtat en ny och kastade den gamla trots att det var några deciliter kvar.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av swesysmgr »

Proshop isopropanol.PNG
Kjell & co hade ovanstående tidigare till mer rimligt pris, inte så billigt som 86:- men runt 150:-/L.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av rvl »

rogerk8 skrev:Dock är egentligen apoteket ett självklart ställe om man tänker historiskt.
Ja, var det inte så, att man fick gå till apoteket för att köpa bensin till bilen för ordentligt länge sen?
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av DennisCA »

Jag hittade isopropanol 1L på motonet. Det är typ som Jula eller Biltema. 10€ flaskan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:
rogerk8 skrev:Dock är egentligen apoteket ett självklart ställe om man tänker historiskt.
Ja, var det inte så, att man fick gå till apoteket för att köpa bensin till bilen för ordentligt länge sen?
Precis, man kunde ju köpa allt möjligt på apoteket förr, det var ju dit man gick när man behövde nåt grundämne eller kemikalie av nåt slag, lekte förresten med magnesium (brann fint :D ) på gymnasiet och det skulle inte förvåna mig om det faktiskt skulle gå att få tag i rullar med magnesium på apoteket idag.

Jo lite förvånad skulle jag bli för medikamenterna tar så stor plats idag men jag tyckte det var kul att få ännu en liten 100ml-flaska med kemikalie via apoteket av alla ställen, den näst senaste stavas medicinsk bensin som jag har till alla irriterande etiketter som lämnar en massa klet efter sig :)

Fast ärligt, när det gäller kemikalier så är inte apoteket det första man tänker på idag, eller hur? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu köpt ett XLR-kablage för 185 spänn till min mätmikrofon från Thomann (ECM999).

Kändes bra.

Men när jag skulle installera "kabeln" fick jag problem för kabelns skärm är naturligtvis också dragen till kontaktens "skärm" vilket gör att 0-volten i min mikrofonförstärkare (KMA_D) dras ihop med chassi och jag har gjort en miss med min KMA_D som innebär att för korta plastdistanser gör så att ett för långt avklippt komponentben tar i chassi nånstans vilket visar sig som att om man drar ihop 0V med burken så dör matningen (på ett benignt sätt, tacksamt nog).

Så när jag kör in den oanslutna kabeln från D'Addario i min KLM så slocknar matningen ty kabelns skärm är kopplad til kontakten.

KMA_D är så djupt begraven i KLM att jag inte ids lyfta ur kortet för att införa högre distanser utan kommer göra som så att jag bygger en XLR-adapter på nån dm där jag skippar att koppla screen till chassi.

Jag kommer alltså fuska lite men jag tror inte det spelar så stor roll, vad tror Ni? :)

God Jul!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

rogerk8 skrev:Nu har jag hottat upp två av mina tre oreglerade lödkolvar.

Jag har bytt spetsar på dom ty dom äts ju upp efter ett tag.

Den tredje kolven gick det dock inte att få loss spetsen på, korroderat fast på nåt sätt men den kommer att ingå i mitt "survival kit" dvs det spelar ingen direkt roll hur spetsen ser ut bara det faktiskt går att nödlöda med den, vilket det gör.

Jag fick byta skruvar på kolvarna för jag fick bara tag i 3,5mm:s spetsar och original var 4mm, olustig tolerans.

Har faktiskt forskat en hel del i att försöka få tag i 4mm-spetsar (själva fästet, alltså) för dels har jag frågat på Tema dels har jag beställt om på ELFA men då hade dom utgått, till slut bara sket jag i saken :)

Trist att behöva byta skruv på kolvarna samtidigt som 6mm lång skruv gör att skruven har en millimeter kvar, 5mm lång skruv är dock ingen standard.

Jag är dock nöjd med att ha hittat skruv som funkar, fick verkligen rota i mina gamla skruvsamlingar som går tillnbaka mer än 40 år i tiden.

Jag har iofs en hyfsat seriös skruvsamling från M3-M8 (och även lite M1,6-M2,5) men riktigt korta skruvar samlade jag aldrig på mig, tänkte mest ta till sågen i så fall :)

MVH/Roger
PS
Det fina lödkolvsstället byggde jag i slöjden när jag var typ 10 år :D
Ett halvår senare ser kolvspetsen precis likadan ut :( Hur undvika detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har precis köpt lite grejer.

Bifogar bilder.

MVH/Roger
PS
Jag har även köpt lite XLR-kontakter till mitt mikrofonprojekt (KLM) men dom känns inte så upphetsande att visa, de är av "termoplast" (enligt ELFA) så nån lyxkontakt modell Neutrik är de inte :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har köpt en pannlampa på Clas för hyfsade 90 spänn.

Jag har ganska taskig belysning i alla mina stationer dvs labbet/sängkammarn, verkstaden/hallen, köksbordet och tom vardagsrumsbordet även om den belysningen är bäst men jag sysslar inte med så mycket finmekaniskt där.

En pannlampa blir då således perfekt.

Visst jag kan dra om ljuset i alla fall i hallen men, och detta är lite svårförklarat, jag är högerhänt och tvingar dit mitt skruvstäd längst ut till höger på arbetsbänken/"hyvelbänken" när jag sågar saker, eftersom ljuset från min bläckfisk-böjbara IKEA-lampa kommer från vänster och sitter i mitten av min arbetsbänk så får jag inget ljus på andra sidan objektet och om man vill göra mer detaljerade saker som att limma till exempel så är problemet samma dvs inget ljus från höger.

Så jag har skaffat mig en pannlampa, för mer ljuskräsna saker tror jag faktiskt detta funkar perfekt, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag fått hem 15 cirkulära skär för att bland annat skära i glas.

Dimensionerna sträcker sig från 3mm till 42mm, med ojämna steg.

Blev egentligen lite onödigt köpta för jag har nog inte så stor användning för dom.

Fast vill jag göra ett hål i en glasflaska så fixar jag det idag :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått hem den där fantastiska konstruktionen som medger test av logikkrets.

Det kom ingen bruksanvisning what-so-ever, det enda man ser är att det står stämplat 7-12VDC och man får lista ut polen själv (lätt), sen finns det små smd-knappar att trycka på och här står det lite text så det skall nog gå att navigera i menyerna utan bruksanvisning.

Konstruktionen är även i övrigt intressant för den är down-to-PCB dvs det går inte utan vidare att fixa ihop en låda för korten ty alla knappar är ju SMD...

Blir faktiskt lite att lura på om jag vill flytta in korten i låda.

Kul dock för dessa två PCB kostade en spottstyver och jag kommer ha god nytta av dom när jag testar logikkretsar som dels jag själv använt och inte vet status på dels logikkretsar jag fått av prototypen som suttit i fält och som är omöjligt att veta status på.

På mitt näst senaste jobb fanns ett direktiv att inga kretsar som tagits ut ur lager får läggas tillbaks i lager.

Detta är ett bra direktiv.

Personligen försöker jag följa det också.

Dvs att om jag vill lägga tillbaks en krets i lager så SKA jag veta att den är okej.

Jag har redan byggt en simpel OP-testare (KOE) som alltså bara indikerar om utgången kan svinga relativt mycket.

Test av logikkretsar kräver dock lite mer.

MVH/Roger
PS
Processorn var skrubbad men det är klart att det är en processor och av bilder på ebay, från den här killen som är mycket aktiv med många olika roliga mer eller mindre obsoleta grejer (Redbrain), så verkar det som om konstruktionen fantastiskt nog har automatisk kretsigenkänning. Låter komplicerat och lite osannolikt men återstår att se :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Min arbetsbänk har inte gillat att stå ute hela vintern.

Den har dock haft en vaxduk som presenning över sig men masonitbitarna har svulnat.

Tycker det suger att leverera en arbetsbänk med masonit för det materialet tål ju ingen fukt alls.

Fast jag gillar min arbetsbänk och kommer eventuellt fixa ren och skär plast som bordsbitar istället, kostar nog inte mycket och allt man behöver göra är att borra några väl valda hål i dom.

MVH/Roger
PS
Det gick att fixera och slipa mina nya högtalare så den är inte helt kass, dock ser den kass ut :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har byggt mig en 100MOhm-prob.

Den avses användas för LF (DC-1kHz ungefär) och är inte kompenserad för högre frekvenser (skulle innebära konding på storleksordningen fF).

Användningen är främst mätning av Vgk hos rör och FET, jag nyttjar ofta 10M som Rg så vanlig multimeter om 10M (eller 10X-prob) över det...

Proben delar 1:11 när den kopplas i serie med en 10X-prob.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar