Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja det finns mycket kunskap, det kan jag skriva under på.

Sa det precis i en tråd att jag många gånger inte ens är i närheten av att komma på vad det skickliga folket här inne kommer på!

Jag är ganska dålig på elektronik och "skryter" ofta om det MEN jag tycker det är mycket roligt, speciellt för att jag är så dålig på det :D

Du har kanske hört uttrycket "Ju mer du lär dig, desto mer inser du hur lite du vet".

Och genast, av en EF-nybörjare, får jag lära mig att Li-Jon bör inte belastas under 3,2V, väldigt intressant att veta, tack!

Kanske något misstolkat?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Min gode vän som handlar över nätet för mig råkade tydligen hitta min CMOS-bok.

Sen råkade han dock köpa en uppsättning till av min logikkretstestare så säg till om Ni vill ha en :)

MVH/Roger
PS
Tycker det är kul att ha en bok för HC-MOS och en bok för CD-MOS (4000) för jag gillar båda familjerna även om HC är mer användbart, få människor idag uppskattar mysigheten med att slå i kataloger istället för den evinnerliga datorn som dock har sin charm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått hem lite kretsar.

Bifogar bilder.

Sen har jag fått hem lite Phoenix-kontakter för högspänning, Schroff-panel och rotationsenkodrar men jag anser att dom blir så tråkiga på bild att jag inte ens försöker fota dom, rotationsenkodrarna är dock av det fantastiska Japanska märket ALPS där dom jag köpte flest av, och som var billigast, dock var lite stora så jag har bestämt mig för att köpa dyrare och då ~60:-/st (behöver 3 stycken).

Har nu i alla fall 40st LM13700 OTA som man kan göra mycket skojigt analogt med såsom till exempel RMS-mätare, fyrkbadrant-multiplikator och sinusgenerator.

Köpte även 5st OP27 från Analog Devices som är en erkänt bra och lågbrusig bipolär OP, kostnad runt 50:-/st dock.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Blev att nyttja skåran i mitt fantastiska maskinskruvstycke från Biltema.

Jag gillar det men man upptäcker fler och fler B-finesser som i bild.

MVH/Roger
PS
Hacken på ovansidan, där Ni lärt mig att man till exempel ska kunna fixera en plåt så att den inte åker ner när man borrar, är överbryggda av lack så att plåt glider ur hacken :bravo:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

På Julafton kom min bästis hem till mig.

Jag fick en Julklapp.

Jag fick söt svensk lakrits och ett gäng vad jag kallar "gasspisrattar" som vi hade på mitt förra jobb.

Tycker dom är skitcoola, gjorda av bakelit och allt.

En liten feature är att dom slukar 6,3mm axel vilket kan vara drygt när det gäller rattar ty kommer pottarna från US/UK så är dom snart i tum...

Gillar mina spisrattar :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar