Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Klas-Kenny »

En sån kant finns i princip allid på borrskruvstycken.

Det är för att enkelt kunna spänna fast tex en bit lite tjockare plåt längst upp i skruvstycket, utan att behöva sätta den nere i botten eller behöva parallellbitar för att få upp den.

Sen blir den väl rätt värdelös när det är tjockt med färg och allmänt ostabilt är en annan sak. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av TomasL »

Där vet jag inte alls hur Biltema tänkte!
De tänkte, lågt pris.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Orkar du förtydliga ditt svar :)

Jag tycker annars mest att kanten inte går att använda för den är "avrundad" av lack.

MVH/Roger
PS
Svaret riktat till Klas-Kenny och inte blockade TomasL
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av TomasL »

Ocxh då svara jag, billig skit, så tänker de.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Klas-Kenny »

rogerk8 skrev: 4 september 2020, 22:26:16 Orkar du förtydliga ditt svar :)

Jag tycker annars mest att kanten inte går att använda för den är "avrundad" av lack.
Ja, i och med att där är fyllt av lack blir det ju mindre användbart. Du kanske kan skrapa eller fila bort det värsta?

Annars är tanken att kunna spänna fast saker såhär:
(En vinkelhake var det mest lämpliga som låg inom en armlängds avstånd för att demonstrera...)
20200905_082916.jpg
Med den uppspänningen sitter det ju rakt, kan inte glida ner vid borrning, och kan borra utan att borra ner i skruvstycket.

Mitt skruvstycke är för övrigt ifrån Jula. Helt OK kvalité för de små pengarna.
Länk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av SM0VDT »

Funkar att sätta fast kretskort i dessa också...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Klas-Kenny skrev: 5 september 2020, 08:39:32
rogerk8 skrev: 4 september 2020, 22:26:16 Orkar du förtydliga ditt svar :)

Jag tycker annars mest att kanten inte går att använda för den är "avrundad" av lack.
Ja, i och med att där är fyllt av lack blir det ju mindre användbart. Du kanske kan skrapa eller fila bort det värsta?

Annars är tanken att kunna spänna fast saker såhär:
(En vinkelhake var det mest lämpliga som låg inom en armlängds avstånd för att demonstrera...)
20200905_082916.jpg

Med den uppspänningen sitter det ju rakt, kan inte glida ner vid borrning, och kan borra utan att borra ner i skruvstycket.

Mitt skruvstycke är för övrigt ifrån Jula. Helt OK kvalité för de små pengarna.
Länk
Fasen vad snällt med att anstränga sig så med en sån här förklaring med bild och allt, tack!

Nu förstår tom jag :)

Undrar varför man förstår så dåligt (i text)?

MVH/Roger
PS
Jag är lite besviken över att det ligger så mycket lack i "hacket" så jag anser att det inte ens går att använda på "ditt" trevliga sätt MEN jag har börjat se det som så att jag behöver två maskinskruvstycken där det ena skall "permanent" monteras i min fina Biltema borrstativ (glappar löjligt mycket i sidled :) ) och det andra skall bara hålla i prylar när jag dremlar (kan också tvingas till labbänk) vilket gör att jag inte har några krav på Dremel-maskinstycket. Eftersom borrstativet suger en aning så känns det inte lönt att satsa på nåt bättre där men jag känner ändå för det, tycker ditt Jula-maskinskruvstycke ser bra ut och jag vill nog ha ett sådant till mitt borrstativ. Ett skruvstycke för Dremel (Biltema) och ett skruvstycke för borrstativet (Jula), alltså. Fördelen med ett maskinskruvstycke när man dremlar är att höjden är låg samtidigt som den enkelt kan tvingas i bänk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev: 4 september 2020, 08:30:01 Dom där maskinskruvstyckena är kriminellt värdelösa, detsamma gäller julas.

Det är svårt att få tag i nåt som är "okej" kvalitet, de som säljs är antingen skräp eller verkstadskvalitet (med motsvarande pris..)

Förut hade verktygsboden ett som var okej och höll "lagom" kvalitet för 5-600 spänn, men det verkar ha försvunnit ur sortimentet.


Angående dremelfilarna så har ju dremel också roterande metallfilar, jag har några jag köpt på en clas ohlson-rea för många år sen som är riktigt bra, använder dom i min proxxonmaskin :D
Hej Glenn!

Jag håller med om att Biltemas maskinskruvstycke inte är speciellt bra och skriver om det ovan, fast jag tycker det duger som Dremel-maskinskruvstycke om du förstår vad jag menar läs att man vill komma lågt med objektet så att man kan stödja handen på typ bänkkanten, detta går inte med ett vanligt skruvstäd.

När det gäller riktiga filar (av METALL) så har jag faktiskt inte sett att Dremel ens har det men CoCraft hade det och, som du säkert läst, lyckades jag få fatt i en sats av bl.a det.

Jag fattar att keramiska filar är lätta att tillverka men dom suger apa när det gäller en sån enkel uppgift som att dremla upp hål i plåt för dom svarvas ner till oigenkännbarhet.

FRUKTANSVÄRT dåligt verktyg för roterande mini-maskiner.

Kasta skiten i sjön för fan :D

Fast såg-klingorna tycks funka bra, för att inte säga bäst, om dom är av keramik.

MVH/Roger
PS
Tycker nästan det är sjukt hur långt företag är beredda att gå för att suga ur så mycket pengar som möjligt ur konsumenter. Titta bara på faktumet att Dremel själva inte ens kan bestämma sig för EN axeldiameter utan har minst TRE (för säkerhets skull) vilket gör att man får köpa extra chuck-insats för dom axeldimensionerna SAMTIDIGT som dom även säljer chuck (vilket jag lite motvilligt har investerat i). Hade man kört en och samma typ 3,2mm på ALLA verktyg (observera att INGA verktyg behöver nån annan diameter) så fanns inte problemet. MEN nu kan dom ju sälja chuckar också :tumner:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Har installerat min verktygshållare från Biltema för säg 45 spänn, blev bra.

Speciellt mina 800-kronors Lindström-tänger hänger snyggt :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

rogerk8 skrev: 3 september 2020, 22:49:28 Jag har varit på Biltema och Bauhaus :)

På Bauhaus köpte jag mest lim (Epoxy plus Sugru), på Biltema köpte jag både lim och annat roligt.

Jag hade sparat en hundring varje månad i åtta månader och tog ut allt för detta :)

Köpte alltså Bostik Extra Strong epoxy (för ett ganska schysst pris på runt 80:-/st bara, Järnia tog dubbla priset när dom fanns), vit Sugru (svindyrt lim om man tittar på att man inte kan spara en del av ett paket och bara får tre paket med sig, med andra ord 33 spänn per limning!).

På Biltema köpte jag sedan ett maskinskruvstycke (att ha under borrstativet men jag kommer köpa ett till för att ha på labbänken när man typ dremlar) för 100 spänn bara, sen köpte jag en verktygshållare för typ tänger av plast för säg 50 spänn, sen köpte jag en "silikon-patron" och en liten tub silikon (för jag har upplevt att Casco suger), sen köpte jag en sprayflaska med klarlack och en sprayflaska med hammarlack, tanken här är att hammar-lacka lite mdf-lådor genom att först klarlacka så att ändträ försvinner, sedan hammarlacka, sedan gnugga på gnuggisar för reglage och spraylacka klarlack igen för cementering.

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
Citerar mig själv :D

Tänker på Sugru.

Sugru är ett asdyrt lim (dock unikt formbart), det är det mycket för att ett paket med lim innehåller tre stycken småpåsar med lim modell "Juicy-fruit", dessa småpåsar måste man använda när man väl öppnat förpackningen för försöker man öppna, riva av en bit och snabbt försluta så hjälper inte det, resten torkar.

Med andra ord kostar varje limning 33 spänn!

OM man inte kanske kan använda en plastpåse modell att man stoppar i en småpåse med lim i påsen, i påsen stoppar man också i en sax, man tar sedan påsen och tejpar den runt säg sin högra hand så att det blir lufttätt, därefter klipper man upp småpåsen i påsen och tar ur den mängd man behöver samt viker ihop resten av paketet (eventuellt stoppar man i ett gem i påsen också) och klipper sönder påsen.

Kan det funka?

För skumt nog finns det videos på tuben som visar att Sugru kan tillverkas av silikon plus majsstärkelse, men om basen är silikon, som inte alls stelnar när man tar loss hatten och sätter på pipen, så förstår jag inte varför Sugru stelnar i det här fallet.

Så varför stelnar Sugru så fort det blottas för luft medans silikon, som det sägs bestå av, INTE stelnar på samma sätt?

MVH/Roger
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av jihe »

Därför att det behöver fukt. Mjölet har med sig fukten in i smeten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Sorry men jag fattar inte riktigt vad du säger.

Vadå behöver fukt?

Vadå att mjölet tar med sig fukten in i smeten?

Ärligt talat fattar jag absolut ingenting av vad du säger :D

Men jag är ändå tacksam!

MVH/Roger
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av _R_ »

Nu skall alla halvdåliga laddningsbara batterier sorteras ut. Fick denna i brevlådan idag :
batt_tester.jpg
250 kr plus billig frakt :https://www.ebay.com/itm/3A-0-1V-20V-Co ... 0290.m3507
Man ställer in önskad urladdningsström (max 3000 mA) och önskad slutspänning, sedan kör den igång urladdningen. Man kan under tiden se aktuell spänning och antal mAh som tickar på.
Otroligt snyggt bygge också, en prydnad för arbestbänken/köksbordet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Ser trevlig ut!

Ett tag undrade jag varför det sitter en USB-kabel där, elektroniken för att göra det du vill är ju inte speciellt märkvärdig, eller?

Men monitoreringen av mAh kan bli lite svår annars samtidigt som det är ganska elementärt, bara klocka maxström ock klocka minström samt multiplicera med tiden däremellan (eventuellt delar man med två för arean blir en slags triangel).

Att det här behöver vara processorstyrt och kopplas in till en dator tycker jag är att ta i.

Kan inte folk göra saker utan processor längre?

Fast ärligt talat är jag rätt dålig på elektronik :)

MVH/Roger
PS
Men välkommen till forumet, gillar att du lägger ditt femte inlägg i en av mina trådar!
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av _R_ »

Tackar, jag undrar varför jag inte hittat hit till EF tidigare. Här finns ju otroligt mycket kunskap, dessutom på svenska. Och kul att se alla innovationer som försiggår där ute.

USB-kabeln, den är bara till för att driva apparaten (inklusive den temp-styrda fläkten) med ström, så att batteriet endast dräneras med den ström som man ställt in och inget mer. Den strömmen håller sig konstant under hela förloppet, medan batterispänningen sakta sjunker ned till det förinställda tröskelvärdet som man ställt in.
Jag började med 4,2V på ett 18650 "UltraFire 3,7V Li-Ion 3000mAh" (köpt på Ebay för flera år sedan), och lät det gå ned till 3,2V belastat med 0,5A. Testen stoppade vid 3,2V och 1756 mAh. Jag hade kunnat köra ända ned till där batteriets skyddskrets stänger ned, och fått ut lite till men har läst att 3,2V är bra att ha som minimivärde för Li-Ion.
Skriv svar