Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt inlägg, mycket intressant faktiskt!

Du ska veta att jag hattade med flera olika beställningar på ELFA för att försöka få fatt i rätt diameter, provade nog tre olika artikelnummer innan jag fick fatt i ett som funkade (nyttjar ju kataloger helst, som du vet) och då var jag så trött på alltihop att jag bytte skruv istället.

Längden på skruvarna är som sagt inte optimala och som du säger lär inte värmeöverföringen vara det heller.

MVH/Roger
PS
Vill du att jag skickar dig en Wellersvamp som är ungefär 50X70mm?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Glenn »

Jag vet att jag letade både hos elfa och clas ohlson och nån järnhandel (vad hette dom, "fixa" ?) och alla hade bara för smala. Tror det var på clas ohlson dom inte ens trodde på mej att lödspetsen var så tjock innan jag tog med den.

Vid närmare eftertanke använde jag nog 0.25mm (eller var det 0.20mm ?) aluminiumplåt som jag fortfarande har mängder av.

Du får hemskt gärna skicka en svamp om du har över, vill du möjligen ha ett ark av den tunna aluplåten tillbaka ? ..kanske inte lika bra som koppar men det funkade för mej iaf.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick för mig att köpa ett till Velleman kopplingsdäck.

Känner att man aldrig riktigt kan få nog av dom :)

Jag nyttjade mitt andra däck som mall men jag tycker nog faktiskt att denna nya blev bättre.

Framförallt så gjorde jag märlor som blev platta mot däcket istället för böjda isolerande trådar jag nyttjade förut när jag skarvade ihop skenorna.

Detta nya blev helt klart bättre.

Inspirerad av framgången kopierade jag även avkopplingen/glättningen dvs brutala 3m3 parallellt med direkt töntiga 100nF :D

100nF i den positionen gör naturligtvis ingensomhelst nytta ty tilledarna till kretsarna är alldeles för långa.

Men det kändes bra att löda dit dom :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Glenn »

Jag köpte ett tiotal breadboards av nån här på EF som sålde ett större parti svensktillverkade förut, dessa öppnade jag och moddade undertill genom att löda ihop kablar som dels smarvade ihop "halvlängderna" som du gjort, samt över och undre också.. mycket smidigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Det hade varit lite smidigare med lödöron.

På ovansidan går det inte att fixa för Velleman har varit överduktiga dvs polskruven går inte att skruva av :)

Fast en gaffel funkar förstås, men har knappt hört talas om gaffel med lödöra :humm:

Undersidan kan man dock införa ett lödöra men för att komma åt skenorna måste man skruva isär grejerna, som du tydligen har gjort.

Jag gillar inte riktigt mitt arrangemang, byglingarna undatagna, för det är knöligt att knö in tre ledare i en polskruvs hål och få alla att "ta", det är lätt att nån ledare inte sitter fast med andra ord.

Så jag skulle velat haft lödöron, kan tycka att lödöron på ovansidan faktiskt räcker.

MVH/Roger
PS
Fast det går ju att klippa sönder ett lödöra med lämplig diameter och därmed tillverka en gaffel med lödöra :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänkte skriva lite om hur bra superlim är.

Jag har haft superlim i ett par år men aldrig använt det, mycket av rädsla för att limma ihop fingrarna men jag har heller inte begripit vad det limma bra.

Nyligen hjälpte SeniorLemuren mig med ett I-landsproblem bestående av att plupparna till mina In-Ear lurar (av märket Scull Candy) hade en förmåga att lossna i tid och otid och jag var orolig för att tappa bort dom (man har ju inte hur många reserver som helst).

Scull Candy Full Metal Jacket är av aluminium och plupparna är av silikongummi.

På tips från coachen superlimmade jag alltså plupparna på lurarna.

Och det blev perfekt!

Tack SeniorLemuren!

Efter den lärdomen provade jag limma fast en kort bit silikonslang i en tingest kallad "Quick Disk" som alltså är en liten behållare, kanske 2dL, som har en plastskål och ett lock med ett litet hål i, i detta hål sitter en liten bit rör-nit av aluminium som silikonslangen sitter över.

Denna lilla bit silikonslang hade en förmåga att lossna typ varannan vecka varvid jag blev tvungen att sticka ner handen i diskmedlet (vanligtvis utspätt, obs) för att få fatt i den och sätta dit den över niten.

Till slut blev jag så trött på detta att jag provade superlim.

Blev återigen kalasbra :)

Slutligen har jag precis limmat fast handtagen på ena av mina svindyra Sandvik elektroniktänger (snodda från Ericsson), plasthöljena/handtagen lossnade nämligen plötsligt och tången blev jobbig att arbeta med.

Några klickar runt om efter rengöring gjorde susen!

Fast först gick det inte så bra, jag la nämligen bara en liten klick under handtaget och väntade bara i en kvart innan jag kände efter och då släppte fogen.

Nu limmade jag runt om och väntade ett dygn innan påfrestning.

Funkade kalas detta också :)

MVH/Roger
PS
Ovan kan kanske vara vägledning i vad som går att limma med superlim.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Har köpt en ny elektronik-tång.

Min kompis på TEMA pratade så varmt om den att jag köpte den.

Den kostade bara lite drygt 100 spänn men fyller en trevlig funktion för den ger vinkelräta snitt.

Det är inte alltid man behöver det men jag har behov av det ibland.

Ett löjligt exempel är om man bygger sig en hörlur och behöver hålla ihop kablarna med buntband, då är det rätt trist med fasade tänger när man klipper av buntbanden för allt blir liksom "vasst" (speciellt om oanvända lurar skall vila på nacken...)

Fasade tänger har dock fördelen att dom tål mera stryk.

Nackdelen med ofasade tänger är att man lätt klipper av benen FÖR nära kortet.

MVH/Roger
PS
Tången är av märket Piergincom (tror jag det står) och modellen heter TR-25-P. Jag tror faktiskt ELFA har nåt liknande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Häromdan fick jag hem ett litet käckt skjutmått som går ner i jackfickan.

Skjutmåttet är köpt på ELFA för bara runt 100 spänn, om Ni är intresserade av artikelnumret kan Ni höra av Er.

MVH/Roger
PS
Nu har jag fyra skjutmått :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av swesysmgr »

Plastskjutmått.PNG
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000018459

Exaktheten vågar jag inte uttala mig om men de rostar inte och har hållit i flera år. Används för att mäta skruv- och håldimensioner utomhus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Min är av mässing ;)

Här är artikelnumret:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har haft Julafton hemma.

Grejer jag successivt beställt via min vän har äntligen kommit.

Tyvärr är resultatet att jag numera är tämligen pank (för jag skattade fel, tillkommer en del avgifter i samband med import, tydligen).

Bifogar bilder på vad jag köpt, köpte mer men bilder på t.ex IC och trissor (Ge, dock) lär inte vara så upphetsande.

Bifogar alltså dom mest upphetsande bilderna:
1) Böjlig axel för min Dremel, kändes lite klumpig faktiskt men bra mycket bättre precision än med Dremeln i sig
2) Köpte obsoleta 7909 och 7924 från Kina, min samling av regs är nu komplett (plus/minus 5, 6, 9, 12, 15, 24V, LM317/337, 78L05/79L05 samt lite olika switchregulatorkretsar inklusive ett par Traco).
3) 20P vir-etiketter, var faktiskt lättare att hitta än jag först trodde, bara söka på Mouser (varför kan man förresten inte googla "in i" Mouser, en brist hos google tycker jag).
4) Dockningsstation till iPod, denna skall jag ha när jag ställer ut min HiFi på Designtorget :D
5) Extremt plastig och rolig liten ABS-låda för EPROM-radering köpt från Kina för en spottstyver, det står inga som helst specifikationer på lådan, den är alltså helt informationslös samtidigt som den levererades med Kina-kontakt så jag måste köpa reseladdare (om nu spänningen stämmer :D )
6) ZIF-socklar från Mouser till mitt oscilloskopprojekt, ganska billigt också även om det suger med att dom valt DIL28S som gränssnitt under DVS man måste ha DIL28-socklar som är extra smala (vilket jag inte har när det gäller virning och som dessutom är mycket ovanliga). :bravo:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Glenn »

Just den där epromraderaren är väl ändå nästan definitionen på "kinesskräp" ?

Kabeln är under all kritik, timern låter som ett tröskverk, strömbrytaren känns som den ska gå sönder varje gång den används och precisionen i lådan är usel.

Jag har haft en likadan själv, den fungerar iofs men är hemsk, jag skaffade en bättre modell.

(Sen ville nån här på EF köpa den gamla trots mina varningar.. så jag har den inte kvar.. :) )
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är absolut så :D

Detta är definitionen på kinesskräp :D

Utan tvivel :D

Fast jag tar dom i försvar för de kontakter jag haft med kineser på senare tid är topnotch.

Det är inga problem alls med kinesiska grejer idag, detta dock ett roligt litet undantag.

MVH/Roger
PS
Istället för en reseadapter för typ 90 spänn på Clas så köpte jag en hutlöst dyr (Jula tar 19 spänn, Clas tar 30 spänn) helt vanlig nätkontakt på Clas och har nu satt dit den, tjänade 60 spänn i alla fall...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Den lyser :D

MVH/Roger
PS
Stegen är mycket osäkra men vrider man till 2 och låter det gå klart så har jag idag tajmat 20min.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått köpt lite isopropylalkohol (aka isopropanol, 2-propanol, IPA) på apoteket av alla ställen.

Dock är egentligen apoteket ett självklart ställe om man tänker historiskt.

I vilket fall fick jag fatt i en 100ml-flaska för bara 53 spänn.

Och anledningen till att jag köpte detta var mycket tacksamma rekommendationer från EF som sa att man bäst tvättar med IPA när det gäller limning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar