Keysight refurbished oscilloscopes?

Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av Korken »

Godagens!

Jag har ett litet mikroföretag med som plan att kunna skramla ihop lite pengar till att köpa in instrument och nu har det kommit till ett första inköpet, ett oscilloskop.
Jag har de senaste åren använt Keysights MSOX 3000 serie så tänkte satsa på ett sådant.

Nu till själva frågan, jag har sätt att på tex farnell att Keysight säljer renoverade skop med tre års garanti samt ny kalibrering till ca halva priset.
Är detta något man ska akta dig för eller är det bara å köpa?
Keysight har massa videos som visar hur de renoverar osv och de påstår att det är som nytt, men jag blir lite skeptisk.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av hcb »

Jag hade inte tvekat att köpa ett fabriksrenoverat 'skop från Keysight för halva nypriset. Det är ju inte Bosses pizza & elektronikrenovering som gjort översynen om man säger så :)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av Korken »

Sant sant! :)
Jag vet inte varför jag blir nojjig när jag ser refurbished, men 45kkr vs 90kkr går inte riktigt att strunta i :P
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av PeterH »

Oj! 45kkr för ett skåp (beggat) :shock: Vad har det som inte andra har? Förstår ju att prestanda och minnesdjup bör vara lite extra, men vad har dessa skåp som du behöver och använder som dom något enklare inte har? (nyfiken) :wink:

Edit: surfade lite och jag tycker det ser ut som att Keysight MSOX3000 är samma skåp som Agilents skåp? Länk till demo
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av X-IL »

Keysight är ju Agilents instrumentavdelnings nya namn så det bör stämma alldeles jättebra.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av Klas-Kenny »

PeterH: Precis som du säger, prestanda. :D

Med tanke på den sagda prislappen, så förmodar jag att det handlar om MSOX3054A, vilken alltså har fyra analoga kanaler á 500MHz med en sampligshastighet på 4GSa/s, plus inbyggd logikanalysator.

Den bandbredden och samplingshastigheten är ju inget man hittar hos billiga scope, det kostar. Sen har den ju väldigt snabb uppdateringshastighet och inte minst väldigt gott om funktioner. Inte minst till på det, så får man god kvalité, välgenomtänkt och välarbetad mjuk- och hårdvara, och inte minst god mätnoggrannhet.

Drägla lite över tekniska databladet vettja. :drool:
http://www.farnell.com/datasheets/1847045.pdf

Främst är det ju bandbredd och samplingshastighet (med så många kanaler) som kostar, jämför med Rigols MSO4054 vilket har liknande specifikationer, det ligger på cirkus 70kkr, så "lågprismärkena" är ju inte helt gratis de heller i den prestandaklassen. :)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av Korken »

Precis, det är MSOX3054A jag tänkte på. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av Glenn »

Är det tillverkaren som gjort det skulle jag inte tveka, men jag brukar akta mej för saker som säljs som "reurbished" om man inte vet vem det är som gjort det och hur dom gjorde det, det kan mycket väl betyda "vi kollade att lysdioden tändes när strömmen var på, sen torkade vi av det med en trasa"


Jag ringde en gång på en bilannons på en bil där motorn var "helrenoverad", det visade sej betyda att han hade penselmålat blocket, bytt olja, filter och stift..

När vi helrenoverade kopiatorer på förra jobbet så hade vi en lista att gå efter, ALLA slitdelar skulle bytas, ALLLA uppgraderingar/fixar skulle monteras, all mjukvara skulle uppgraderas, exakt alla funktioner skulle testas och alla kåpor skulle vara hela och fina, annars bytte man, i praktiken var maskinerna som nya, och såldes också med samma garanti.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av Korken »

Precis, vad jag kan läsa mig till så har de gått igenom samma inspektion samt tester som ett nybyggt skop.
Den om någon del har varit smutsig eller defekt så har den delen byts ut så jag tror detta är ordentligt gjort. :)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av Korken »

PeterH skrev:Oj! 45kkr för ett skåp (beggat) :shock: Vad har det som inte andra har? Förstår ju att prestanda och minnesdjup bör vara lite extra, men vad har dessa skåp som du behöver och använder som dom något enklare inte har? (nyfiken) :wink:

Edit: surfade lite och jag tycker det ser ut som att Keysight MSOX3000 är samma skåp som Agilents skåp? Länk till demo
Jag har några projekt, som kommer, med väldigt snabba signaler då jag hade behövt ett 300 MHz skåp, men då detta renoverade ligger bara 10 kkr högre då tänkte jag framtidssäkra!
Sen har mina föräldrar lite inverkan då båda jobbar i mätinstrumentskalibreringsbranschen så har kollat på kostnader för kalibrering samt vilka skåp som va stabila över tid, och där kom Tektronix och Keysight ut i topp. :)

Sen har jag testat och arbeta i mixed domain samt med segmenterat minne, så nu kan jag inte vara utan det (jag kan ha blivit bortskämd). :oops:
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av slurry »

Jag har köpt några olika refurbished instrument av Agilent till jobbet och har varit mycket nöjd med det jag fått,
jag skulle inte tveka om det var en bra deal,
även R&S har refurbished eller demo över ibland så det kan vara värt att kolla med dom.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av gkar »

Kolla hur länge de tillhandahåller reservdelar och service på skåpet.
Keysight brukar hålla med dessa i 10 år från att modellen introduceras.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Keysight refurbished oscilloscopes?

Inlägg av Korken »

Tackar för allas input! Nu är ett MSOX3054 på väg :)
Skriv svar