Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

Inlägg av JanErik »

Finns det nån som har erfarenhet av nåndera eller båda? Tycker Biltemas är oroväckande billig men det följer visserligen inte med speciellt mycket (onödiga) verktyg.

Eller ska man YOLO och köpa en Dremel?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

Inlägg av ElectricMan »

Finns ingen vits att köpa en Dremel när kopiorna är såpass billiga!

Köp den med mest saker för pengarna, maskinerna är säkert samma skit ändå. ;)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

Inlägg av xxargs »

Titta istället efter om det finns en varvhållade funktion för inställd varavtal ( dvs varianten som har display och man höja och sänka varavtalet med knappar) - dvs. inte varvar ned mycket vid minsta lilla belastning - den delen är mycket viktigare än vilka bokstäverna som är ingjutna i plastkåpan...

I det fallet ser cotech-dremmelkopian 40-8408 ut som det bättre valet med digital varvtalsjustering i jämförelse med biltemas och 299:- är inte mycket i sammanhanget..

Då jag kört dremmelorginalet med digital varavtalskontroll så kan jag säga att varvtalskontrollen gör verktyget väldigt mycket mer användbar att de enklare pådragsmodellerna med tyristoreostat knappt är ett alternativ längre.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

Inlägg av Gimbal »

"Titta istället efter om det finns en varvhållade funktion för inställd varavtal ( dvs varianten som har display och man höja och sänka varavtalet med knappar) - dvs. inte varvar ned mycket vid minsta lilla belastning "

Jo fast det är inte säkert den har den funktionen även om den har en digital visning av inställt varvtal. Jag har julas version av ovan nämnda (tror jag iallafall att det är, det är åtminstone samma tillbehör) och den har ingen aktiv reglering. Ställer jag in ett lågt varvtal kan jag lätt hålla fast chucken mellan tummen och pekfingret utan att den ökar på effekten.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

Inlägg av Retroperra »

Jag håller helt med, elektronik varvtallshållning, inte visning, är värt varenda hundring.

Det som Classe har som är väldigt bra - visade det sig - är deras garanti på fem år på vissa verktyg.
Jag köpte en vinkelslip där knappen för att låsa axeln gav upp, överhuvudtaget inga frågor när kom in i butiken utan kvitton, men med köpe-månad konstigt nog ihågkommet. Så nu sitter jag på en sprillans slip - :D och går förstås gärna tillbaks till CO.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

Inlägg av johano »

Och talar dessutom om för andra att du blev nöjd så den vinkelslipen var nog ändå rätt lönsam för dem :-)

/johan (som oxå gillar classe)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

Inlägg av Glenn »

Clas ohlson har ju nån slags policy att inte ifrågasätta reklamationer, efterssom det ger nöjdare kunder.. finsn andra företag med samma tänk, ikea tex.

Fast jag hade en cotech dremelkopia förut, var inte så nöjd med den, men jag köpte en proxxon istället, betydligt bättre på flera sätt, men förstås dyrare.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

Inlägg av JanErik »

Utöver dessa har Velleman sin modell som verkar robust, kostar runt 40e:
http://www.velleman.eu/products/view/?c ... &id=370454
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

Inlägg av xxargs »

Ser inget om att den har någon elektronisk varvtalshållare...

Det jag kört med är dremmel 400 och skall man hitta likadan med feedback control så är det tydligen 4000-serien som gäller idag även om denna inte har någon display längre...

Om cotech faktiskt har en varvtalskontroll/feedback (låtvara om de tillåter att det sjunker/ökar 1000 rpm innan kontrollern griper in och korrigerar) så är det bara att greppa då dremmel 400 är utgången sedan länge och dremmel 4000 är inte direkt billig.

Jag säger åter igen att feedbackcontrollen gör verktyget 4 ggr mer värt då man inte behöver ha den toktjuta på 33krpm för att den skal orka lite på lite lägre varvtal typ 5000 RPM. - för ibland (vid tex polering) vill man inte att den skall snurra som en idiot (och bränna objektet) och ändå orka lite i moment - till detta var dremmel 400 suverän.

Har inte kollat batteridrivna alternativen men baseras de på ev PWM styrning på spänningen till motorn (som ger varavtalet även om det kan sänkas lite av belastning pga motorns inre resistans och man får något som kan likna lite feedback) och inte baserat på ström (som enbart styr momentet, vilket gör att det kan varva mycket obelastat men varvtalet sjunker fort och väldigt mycket vid belastning - precis det man inte vill ha...) - är det förstnämnda att de baserar på spänning över motorn (och baseras på permanentmagneter i motorn) och är stabil hållen spänning även vid belastning så kan det vara ett alternativ till varvtalskontroll ala 400/4000 - dock batteridrivet innebär att körtiden är ganska kort och är det mycket som skall göras intensivt så kan det vara en nackdel.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

Inlägg av JanErik »

Får väl också nämnas att jag hittills klarat mig med en liknande till denna: http://www.velleman.eu/products/view/?c ... &id=370448 men lagren börjar bli ganska glappa. Används främst till kretskortsborrning, ibland för slipstift.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Clas Ohlsons vs Biltemas miniatyrborrmaskin

Inlägg av Glenn »

Jag kanske borde skrivit VAD jag tyckte var dåligt med min cotech då..

- Knappen som låser verktyget vid byte var RIKTIGT dålig..
- "chucken" var ganska dålig
- lagren slets ganska snabbt

..Dessutom var de medföljande verktygen under all kritik, men dom kan man ju köpa nya, oftast av märke dremel då dom är hyfsat i kvalitet och lätthittade.
Skriv svar