Mooshimeter (trådlös multimeter)

Användarvisningsbild
kiwi
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 maj 2010, 01:01:24
Ort: Stockholm

Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av kiwi »

https://www.dragoninnovation.com/projec ... ooshimeter
Jag gillar idén men tycker nog att den kan göras bättre i skalet.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av Klas-Kenny »

Såg ju riktigt användbar ut.
Mycket av det kan jag förvisso göra med mina multimetrar med blåtandsadapter, men samplingshastighet och annat var ju inte dumt.

Såg ju heller inte precis ut som något precisionsinstrument, men i många fall är ju inte de absoluta siffrorna som är det mest intressanta.

Något jag dock tänkte på - vilket ofta är vad som gör riktiga multimetrar stora - Ingångsskydd?
Användarvisningsbild
calmar
Inlägg: 540
Blev medlem: 23 november 2005, 13:14:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av calmar »

Ingångsskydd, feta HRC-säkringar, chassie som tål rejäl misshandel både utifrån (när multimetern ligger löst och skramlar i gnistens verktygslåda) och inifrån (när sagda ingångsskydd ger upp och exploderar).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av TomasL »

Vill minnas att Fluke har haft en sådan i sitt program de senast 5 åren eller så.
Någon nyhet är det väl egentligen inte.
de har faktiskt två modeller i sitt program.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av Electricguy »

Går de att ansluta till Android och iOS enheter medelst Bluetooth också?
Och prisklassen är ju en helt annan..
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av adent »

Verkar ju supertrevlig. Men Kräver Android 4.3 antagligen är det low power blutooth :((
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av Sverige »

Nån här som provat den?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av adent »

Jag blev också nyfiken, jag har bytt telefon så nu kan jag skaffa en :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Detta med ett operativ, en skärm och ett fiktivt tangentbord. Det finns ju numera i varje liten platta. Tänk bort telefon med simkort. Kör med enkel platta!
Lidning
Inlägg: 111
Blev medlem: 23 april 2005, 18:52:44
Ort: Falkenberg

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av Lidning »

Tack vare denna tråden blev det ett köp:)
Har bara precis packat upp den, så har inte testat alla funktioner.
Men den verkar hyffsat seriös, följer med en liten väska med 3 labbsladdar, samt krokodilklämmor.
Köpte den från Elektor, landa på ca 1500kr med frakt.
Har inget bra att testa den emot, så kan inte säga hur tillförlitlig den är ännu.
Vägguttaget verkar hålla 230v iaf;)

Hade inget ledigt minneskort, skall skaffa det snarast för att testa loggfunktionen.

Är nöjd hittils iaf, ska testa lite mera så för vi se om det håller i sig:)

Mvh
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av pbgp »

:tumupp:
Behöver en ny multimeter.
flodis
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 februari 2018, 18:04:50

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av flodis »

Har nyligen anskaffat en Mooshimeter. Rent instrumentellt är den ju rätt robust och har otroliga 24-bit A/D med visning med 5 decimaler för DC ström.

Utvecklingsmässigt verkar mjukvaran lite sisådär. Den har "over the air" uppdatering av firmware, men de lyckas bara komma upp i 300 b/s så det tar en stund för bootloadern att tanka in mjukvaran på144kb.

Samplingsfrekvensen som ställs in i huvudfönstret styr hur tätt det blir mellan mätpunkterna i sidan med grafer. Om man har högsamplingsfrekvens så kan man detaljstudera en mätning, Det går att stänga av uppdateringen av grafen tillfälligt om man vill panorera i diagrammet, men det är meckigt och görs i en popup-meny. Pekskärm erbjuder tvåfinger zoom i vertikala skalan, men tidskalan som kan bli rätt utsträckt lyckas jag inte komprimera. Det finns en option hur många mätpunkter man vill visa tidskalan. Har du hög samplingsfrekvens blir max 800 punkterna på tidskalan ett rätt litet fragment och du orkar inte panorera till början av mätningen och kan inte se en överblick. Inte bra.

Det blir ingen riktigt bekväm studie av mätdata. Det finns massor av plats på skärmen där man skulle kunna placera några knappar som gör studien av mätdata mycket enklare. Tex "paus", "play", "record", "save", "find". Det går liksom inte att spara diagramdata vad jag kan se. Man får förlita sig på data på SD-kortet.

Det ät kul dock med den höga upplösningen att man kan zooma in i live grafen och se små mA eller mV ändringar.

Sampling till enhetens microSD kort om sådant anskaffas verkar funka, men man häpnar över att appen bara kan ladda ner loggar till mobilen och inte själv visa data!

Att appen själv plötsligt inte kan visa sina egna mätfiler gör en ju bedrövad. Det går heller inte att i appen ta bort filer som skapats på microSD! Det är ju instrumentet som skapat dem så nog tycker man att utvecklaren borde visat lite mer intresse för loggningen. Hur kan man lämna detta åt sitt öde och barra dra vidare?

Varje gång man går in och kollar vilka logfiler man har tycks den starta en ny. Man får ingen känsla för "recording".

Nånstans här börjar man undra vem utvecklaren är? Instrumenteg är liksom både fantastiskt och kass i en salig blandning.

Då intrumentet ju funnits ett tag nu borde det öven gå att mäta Ah och Wh.

Sammanfattningsvis väldigt bra hårdvara med en app som inte gör sitt bästa. Tex när man visar data i grafisk form kan man inte växla till mätinstrumentet för när du återvänder finns inga mätdata kvar. Det är ju en smartphone med oändligt stort minne! Man fimpar inte ett diagram med mätdata utan att meddela användaren. Rätt så ogenomtänkt och inte så user friendly.

Så dags för Mooshi att göra en ny app som håller måttet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar som att dom har lagt ner? Sidan är död iaf.
I en forumtråd så nämndes det att det skall finnas ett python API. Isåfall kan man ju utveckla egen mjukvara.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av pbgp »

Jag har också en mooshi och är inte så impad av appen. Nu är jag ju android-utvecklare så jag har funderat både en och två gånger att ta mig an appen.

Mitt intryck är att han som gjort det är duktig på hårdvara men inte har så mycket koll på android.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Mooshimeter (trådlös multimeter)

Inlägg av psynoise »

Nu några år senare, har appen blivit uppdaterat och bättre eller är den fortfarande kass?

Funderar själv på en Mooshimeter för att visa ineffekt från elnätet till diverse AC/DC-kraftomvandlare. Tänkte det kunde vara bra för att hålla koll på verkningsgraden när man labbar då det borde vara något smidigare än att köra huvudräkning från två vanliga multimetrar.
Skriv svar