Tips på bra tennsug önskas.

Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av Gimbal »

Planerar att ev. byta switchar i ett tangentbord vilket ger ett par hundra lödpunkter (genomgående) som skall rensas, och samtliga måste vara rena innan brytarna kan lyftas bort.

En vanlig tennsug och fläta borde gå fint och någonstans har jag nog en liten tennsug liggande men jag vill minnas att den var snudd på värdelös. Det var en liten rackare som sparkade mer än den sög. Jag skulle vilja ha tag i en lite större modell och gärna med en inte allt för våldsam rekyl.

Någon som har något tips? De vanligaste butikerna verkar bara ha små rackare, men de kanske är bättre nu för tiden... :humm:
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av Castor »

Försök låna/hyra en riktig avlödningsstation istället, du sparar tid och har mindre risk att skada kortet.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av Gimbal »

Ja professionella prylar är förmodligen bättre men jag föredrar att inte ha någon tidspress som det automatiskt blir om jag ska hyra/låna prylar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av TomasL »

Var finns du?
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av Castor »

200 lödpunkter, säg 4 per minut, ger mindre än en timmes arbete.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av Gimbal »

Finns i Lidköping.

15sek per lödpunkt, ja kanske om hålen/pinnarna är lagom stora. Det återstår dock att se, jag har precis beställt tangentbordet som jag tänker löda om. Men först kommer jag testköra ett tag med befintliga switchar (och beställa nya) så det är ingen omedelbar brådska.

Det som försvårar är som sagt att samtliga switchar sitter ihop (genom en plåt) så i princip måste alla ben vara lösa samtidigt, hade man kunnat plocka switcharna en och en hade det varit oerhört mycket lättare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av grym »

dom gamla oranga funkade bra tycker jag

men, ska man så kan tryckluft funka bra med, splattar lite, men ska du ändå byta allt som man splattar ner så
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av Humulus »

Dom gamla oranga var bäst - men tyvärr säljs dom väl inte längre?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av lond »

xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av xxargs »

vet inte hur många år sedan jag använde en klassisk pump-lödsug sist. När man körde mycket hålmonterad var det wellers avlösningsstation med ihåliga värmda spetsar och vakumpump.

Har egentligen aldrig gillat de handhållna pump-lödsugarna efter som de slår i rekyl även för sk. rekylfria modeller och kan ställa till med saker.

jag skulle nog säga att under de sista 15-20 åren så har det nästan alltid varit lödflätor och tillsats-fluss på spruta när det behövs, mycket beroende på att väldigt mycket är/var ytmonterat.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av Klickmans »

Gimbal skrev:Finns i Lidköping.

15sek per lödpunkt, ja kanske om hålen/pinnarna är lagom stora. Det återstår dock att se, jag har precis beställt tangentbordet som jag tänker löda om. Men först kommer jag testköra ett tag med befintliga switchar (och beställa nya) så det är ingen omedelbar brådska.

Det som försvårar är som sagt att samtliga switchar sitter ihop (genom en plåt) så i princip måste alla ben vara lösa samtidigt, hade man kunnat plocka switcharna en och en hade det varit oerhört mycket lättare.

Får man fråga vilka som sitter i vid leverans, och varför du vill till andra?

MX antar jag, så det är något med känslan.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av ecenier »

Jag har den lond länkar till. Mycket rekyl men å andra sidan kraftfull och kompakt. Fördel med silikonslang i toppen som sluter bra runt lödstället.
Kanske lite för bra ibland.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av Glenn »

Jag har bytt alla fem simmsocklarna på Amiga 4000 med hjälp av tennsug en gång, det är 72x5=360 lödpunkter, inget jag vilkle göra om så på efterföljande moderkort så tog jag med dom till jobbet och körde med vår pace avlödningsstation, underlättade brutalt.

Så, det GÅR med tennsug, men det är jobbigt..

Nu har jag dock köpt en egen avlödningsstation här på EF så :)


Jag gillar f.ö också dom orange introvac SP'arna bäst, trots ganska kraftig rekyl..
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av Swech »

Ett tips brukar vara att klippa av benen.
Invändningar kommer säkert att man kan skada paddarna om kraften från tången inte
har någonstans att ta vägen.
Man kan då kombinera med att värma lödningen samtidigt som man klipper så
när benet klipps loss kan det röra sig ned i lödningen.

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på bra tennsug önskas.

Inlägg av Glenn »

Det kan underlätta på DIL exemlpevis, men går inte i mitt fall (simmsocklar) och troligen inte med switchar som TS vill göra.
Skriv svar