Tipsa mig om en bra, liten, sidavbitare!

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tipsa mig om en bra, liten, sidavbitare!

Inlägg av Glenn »

Dom där ergonomiska har jag aldrig gillat, och den där gula är ju en 8160, jag föredrar dom mindre men dom där är helt mkay också.

Betyder färgen på handtagen nåt f.ö ? jag tror jag sett likadana lindströmtänger med svarta,vita och gula handtag.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Tipsa mig om en bra, liten, sidavbitare!

Inlägg av Spazze »

Jag hittade en intressant tråd om avbitartänger: https://www.eevblog.com/forum/reviews/g ... tters/?all

Sammanfattningsvis så tror jag att man får en fin avbitare i "premiumsegmentet" om man väljer en som kostar över 300kr från t ex en av dessa tillverkare: Lindström, Erem, Knipex, Wiha, Facom, Bernstein.

Trots att jag jobbar med hårdvara och gillar bra verktyg så trivs jag rätt bra med $1.5 avbitare från Aliexpress och ~100 kronors Piergiacomi-avbitare. Tills någon förstör avbitaren genom att klippa olämpliga saker.

Det är också intressant att avbitare i premiumsegmentet har eggar med HRC runt 60 medan Piergiacomi, billigare Pro's kit mm har HRC runt 50.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Tipsa mig om en bra, liten, sidavbitare!

Inlägg av JimmyAndersson »

Min favorit-sidavbitare har jag haft i >30 år och den har bitit det mesta. Ändå känns den som en ny tång. Kan utan problem klippa ett hårstrå.

Märket är Kamasa Tools.

Edit:
Min tång har röda handtag. Såg att märket nu förknippas med en Makita-liknande turkos färg.
Så det är i såfall en äldre tång man ska leta efter.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Tipsa mig om en bra, liten, sidavbitare!

Inlägg av Spazze »

Wiha-tången är en Piergiacomi :neutral:

Tror att det är samma tång som kostar 12 euro på amazon.de
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Tipsa mig om en bra, liten, sidavbitare!

Inlägg av Sparky »

Gav knappa 20 spänn för en sån här från Kina för drygt ett år sen. Sen dess har den klippt både koppartråd, komponentben och styrenplast (byggsatser) och fungerar perfa. Kan inte se nån nötning av äggen än. Nog är det en kopia av ett original men den håller ändå måttet för mitt behov. :tumupp:

Ser att Farnell har dom (originalet?) för ungefär 50 spänn och då kommer dom från USA...

Bild

- Sparky
Skriv svar