Multimeter

Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Multimeter

Inlägg av Johan »

Hej
Jag behöver en multimeter. Jag har väldigt litet behov av det egentligen men just nu behöver jag en och sen så kan det väl vara användbart i framtiden lite också. Jag har kollat på 32-3179 (lyckas inte direktlänka till den) för 149kr på Clas Ohlson och på 76-010-16 158kr på elfa. Vilken av dom skulle ni köpa?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Bra fråga. Jag skulle nog satsa på elfas eftersom har upp till 250 mA i likströmsmätning, Claes-mätaren går bara upp ttill 100 mA. Men båda är lite lågt hur som helst. Emellanåt vill man kunna mäta lite mer än så, fast 250 mA skulle nog kunna räcka till allt som oftast iallafall.

Men frågan är om jag inte skulle leta lite efter en digital variant som har lite mer utökade mätområden. Dessutom får man ett par tre gångars högre noggranhet på köpet också. Fast det blir ju nån hunding dyrare om man tar den från Elfa/Claes.

En variant är ju att köpa en från tillexempel Tradera. Den här för 75 i bud just nu. http://www.tradera.com/auction/aid_3581109
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26403
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En analog har sina fördelar också.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Bra svar, men det vore ännu bättre om du motiverade dig.

Som jag ser det så är det ju möjligen lättare på en analog mätare att snabbt få en ungefärlig överblick på i vilket härad som mätvärdet är på. Och man kan enklare se en stigande eller fallande trend.

Dessutom så beöver man inte oroa sig över om mätningen är någotsånä exakt eller inte - det är det aldrig med en billig analog mätare. ;-) (Än mindre när nålen börjar hamna i det olinjära området och en millimeter på skalan kan skilja mellan 100k och 200 k)

Men du kanske tänkte på något annat? Upplys oss.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26403
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var det jag tänkte. Även korta pulser vid glapp är lättre att de med en analog. en digital hinner man inte se vad som blinkar till. Men det beror ju på vad man ska ha den till.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det är sant. Glappaspekten har jag inte tänkt på.

Det vore inte helt fel med en digital mätare som hade en beeper i sig. Min "elCrappo" CHY 17 Multimeter har piper förvisso på 200 ohms-området när det är "tillräckligt" mycket kontakt.

Men det vore bättre om man kunde slå på det på alla områden och att frekvensen på beepet ändrades efter mätvärdet. Typ 0 (eller i förekommande fall negativa skalutslag) gav 200 Hz och sedan upp till max skalutslag kanske 10 KHz. Då skulle man direkt kunna höra hur mätvärdet ändras vid ett glapp eller så.

Tusan hakar! Det kanske är en patenterbar ide :-)
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Jag ska ha den för att mäta lite i lite olika småkretsar bara. Inga stora projekt egentligen och mätningarna är inte så noggranna. Det är mest för att se ungefär. Var det går ström osv.. Så det får nog duga med en av dom. (Har inte riktigt lust att krångla med tradera osv.) Men jag kollar nog på elfas mest eftersom den verkar ha högre gränser för likström och resistans. Tack för hjälpen!
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Jag var på Clas Ohlson idag och såg att dom hade en digital multimeter 32-3180. Den verkar ha ungefär samma spec som elfas multimeter bara det att den är digital. Och den kostar också bara 149kr. Tror ni att den kan duga för lite småprojekt?
egh01
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 september 2003, 11:25:33

Inlägg av egh01 »

Det är ju inte så att jag vill skryta med den avancerade utrustningen jag ligger inne på men den här pärlan från Biltema för 79kr är jag stolt ägare av, http://www.biltema.se/products/product. ... emId=42932.

Den kanske skulle kunna vara något? Duger bra för mig i alla fall. Annars har Biltema ett par till med lite mer finesser på.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

För 79 kr kan man köpa två och ha en i reserv när man lyckas slarva bort den första mätaren....

Om den inte ramlar i bitar första gången man använder den så är den definitivt ett fynd för hemmapularens första par tre års användning.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Den kan jag ju ta mig en titt på.. Det gör ju faktiskt inte så mycket om den skulle gå sönder efter ett halvår heller om man tänker på priset.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

hmm.. Ganska otroligt att man kan tillverka och sälja en sådan pryl genom återförsäljare osv till ett sådant pris.. Undra om det är någon som lyckas tjäna pengar på det också?

/Daniel Forsgren
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

i vilket fall så är det en ganska bra grej.. det har räckt för mina behov iaf... och hållt i ett halvår utan några som helst tecken på att ge upp.. väl spenderade pengar..
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Det tror jag säkert.. Men det gör ju saken bara ännu mer otrolig, att den inte bara fungerar utan fungerar bra också.. :)
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Annars kan jag rekomendera denna på elfa 76-053-22 http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/3714.htm

FLUKE 112
Bild


Har haft denna ett år nu och har fungerat bra.

Den har en skala längst ner på displayen som snabbt visar förändringar på mätvärdet. (Lika snabbt som en analog)
Skriv svar