Multimeter i "övre medelklassen"

cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Multimeter i "övre medelklassen"

Inlägg av cyr »

Funderar på att köpa en lite mer avancerad multimeter, skulle uppskatta tips på modeller och på återförsäljare.

Önskade egenskaper (inte absoluta krav):
  • 4 siffror.
    Lite bättre noggrannhet än "standard".
    Bargraph-display.
    RS-232.
    True RMS.
    Auto-ranging.
    Temperaturmätning.
Pris: c:a 1000kr. Det finns gott om multimetrar hos elfa som uppfyller alla mina krav, men priset drar iväg lite väl långt tycker jag.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

En snabb sökning pekade på en rätt billig Welleman DMM, verkar ej vara true-RMS men har rs-232.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

fråga:

Behöver du true rms till om du inte har hög bandbredd på AC, d v s ialla fall AC-området? De flesta hamnar isåfall runt 2500+ SEK, ex moms.
För de pengarna du listat är den antagligen bara 40-400 Hz på AC området, och kalibrerad på 50/60 Hz.

Har inga tips annars, själv har jag en APPA305 som jag köpte på tradera för 1800 spänn i nyskick som är mycket bra, förutom att den äter 9volts batterier som jag käkar godis. tur att den har auto-off... Appa gör bra grejor är min uppfattning. Fluke är precis som Harley Davidsson en märkesgrej, även om kvaliteten är bra.

Kolla också att den klarar 250 V in när den står på resistansmätning... finns en viss IEC standard som är bra (kolla lite på elfa)

/rickard
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

True-RMS för mig är egentligen bara en bra-att-ha grej, viktigare om jag behöver välja är noggrannhet på DC och resistans. Såg några fluke som var specade till 0.05% på DCV :shock:

Funderar på att jaga lite på ebay. Undrar har pass bra de håller sig om de legat på en hylla några år. Måste man kalibrera om varje år för att ha den sortens precision?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Tillquist skall ha ngn som klarar endel. Igentligen så är just den jag tänker på anpassad för fordonsbruk. Stor belyst display, frekvensmätning, rs232 mm.

Jag har däremot ingen koll på priser.

www.tillquist.se
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Den här på Elfa verkar rätt nice, men märket är ganska "noname".

http://www.elfa.se/elfa-bin/showpage.pl?next=248723.htm

Någon som har några kommentarer om den ?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Från min tid i militäret har jag fått Fluke i blodet. De är bra men jag har stora krav också.

Att ha en noggranhet på 0,05% är egentligen likgiltigt, det är ett DVM (Digital VoltMeter) och om man läser står det ±x,xx% + 1 siffer. Detta betyder att det kan vara skitnoga men det kan bara visa tal, kanske 4 siffror. Sista siffern i sig kan alltså betyda som bäst ±0,1%.

Ofta är det så att man undrar: é de' 12V, 230V eller 0V? typ hål igenom, akta eller "jag hade kopplat ifrån"

Det är inte alls ofta man behöver någon extrem noggranhet, jag skulle klara mig ganska bra i fältet med en noggranhet på ±5%.

Om man sitter och laborerar med presisionsgrejor är det ju en annan femma men då kostar komponenterna också, man har lab-miljö och därmed bra mätutrustning.

Ofta är det extrafunktioner som kunne vara det utslagsgivande: frekvensmätning (väldig bra när man vill veta om det rör på sig eller inte), RCL-test (väldig praktisk) osv.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Den "Welleman DMM" har jag en på jobbet & en hemma, & den är bra.
Den enda nackdelen med den är att den är lite slö i mätningarna & mjukvara känns som nått dåligt hemmabygge, men för övrigt är den prisvärd!.
På tal om mjukvaran så antar jag att ni kan knåpa ihopa nån bättre, för att det följer med en lista på koderna som den spottar ur sig & den uppsättningen är väldigt simpel.

Sen har vi en Fluke 11 som är riktigt snabb till samma pris, men den har ju inga som hälst special funktioner.
Skriv svar