PC-baserade Oscilloskop och Spektrumanalysatorer

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10672
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

PC-baserade Oscilloskop och Spektrumanalysatorer

Inlägg av GeekJoan »

Jag har varit på g att skaffa nått sånt här. Skulle vara kul att få veta om någon jobbat med något av dessa eller liknande. Jag har själv bara använt klassiska "stand alone" maskiner. Men såna har jag itne råd med.

http://www.lanzo.se/oscilloscope.html

Tycker att det är väldigt prisvänligt om man gämför med var en stationär maskin skulle kosta.

Dessa har jag pillat med:
Bild
Bild
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

Inlägg av HenkeW »

Sitter med en liknande HP på jobbet, funkar fint....dock är de grymt dyra för att bara ha hemma för att det är kul....
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Vore kul att prova bygga ett PC-oscilloscop, men jag tror inte att jag ialla fall skulle köpa ett färdigt sådannt. Dom kostar ju ändå en slannt och dom är ju inte så grymmt praktiska eftersom man måste ha en PC i närheten, dom klarar ju heller inte av särskilt höga frekvenser, fast 50Khz kanske räcker till det mesta.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10672
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

50Khz, det som jag funderade på klara repetitiva signaler upp till 5GHz.

Läs mer här: http://www.picotech.com/pc_oscilloscopes_software.html
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Om minnet inte sviker mig finns det programvara som använder mic-ingången på soundblaster-kort som oscilloskop. Förmodligen inte speciellt bra men billigt att testa.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Jo, det finns ju faktiskt... Tex detta http://polly.phys.msu.su/~zeld/oscill.html
Men skulle ha haft någon hårdvara innan ljudkortet som kan skydda det mot för höga spänningar, känns onödigt om man skulle paja det.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10672
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Hehe.. Funkar faktiskt ganska bra. Men jag skulle inte heller våga tokmäta med det där utan nått annat imellan. Vet inte hur mycket mickingången klara. Jag provade bara med en mick nu.
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

Inlägg av jonas18z »

jag skulle inte våga koppla den och mäta på ett väg utan med 230v det skulle nog smälla till i hela datorn
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

En Op-Amp kopplad som spänningsföljare (eller med spänningsdelare) och ett par zener-dioder kopplade i serie med olika polaritet mellan insignalen och jord räcker nog för att skydda ingången mot det mesta. 230V rekommenderar jag dock inte...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10672
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Ritning... ritning... ritning... :humf:
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Kanske en förenklad version av den här:

Bild

Det är en del av ingångsförstärkaren till mitt oscilloskop (som jag ska bygga nån gång framöver). Den här är tänkt att klara frekvenser upp till c:a 350MHz, men ska den bara kopplas till ljudkortet så kan man byta ut komponenterna mot vilka som helst i princip - i stället för de noga utvalda ytmonterade delarna som står i schemat.

Tyvärr har jag inte de exakta komponentvärdena i huvudet nu...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10672
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Du cyr...
Jag hittar inte OP'n och de ända zenerdioder med beteckningen BZX84C... är bara på 0.3W. Räcker det verkligen om den ska skydda för höga insignaler.
Nu kan det vara så att jag läser schemat helt fel, och jag vet heller inte värdena på komponenterna innan...

Tyckte bara det låter lite.
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Du borde kunna använda vilken operationsförstärkare som helst.

Värdet på R8 och R9 måste väljas så att strömmen genom zenerdioderna begränsas. Om man har en 5V zenerdiod av 0.3W modellen blir maxströmmen 60mA. Sedan är det bara att räkna ut värdet på R8 och R9 beroende på vilken spänning man vill skydda kretsen mot.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jupp, den OPn jag använt är från Texas Instruments och är utvald för att det är typ den enda tillräckligt snabba med FET-ingång jag kunde hitta.

För enklare bruk så kan du ta i princip vilken OP som helst, men gärna någon med FET ingång.

Och med de komponenter som står och de värden jag räknade ut (som jag tyvärr inte kommer ihåg) så skyddar kretsen utan problem mot 230V, 50Hz.

Om du bara ska använda den till låga frekvenser (såna man kan se med ljudkortet) så kan du skippa R8 och C11, och välja R9 så att det inte går för mycket ström genom zenerdioderna. Spänningen på zenerdioderna väljer man så att signalen inte kan bli större än vad man kan ta hand om, och det går förstås att använda lite kraftigare hålmonterade delar. Mitt måste vara ytmonterat p.g.a den höga hastigheten.

BAV199 kan du byta mot ett par helt vanliga dioder om du vill.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10672
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag är lite för okunnig för att gissa mej till värdena på resten av komponenterna. Men jag håller på och pluggar gärnet här hemma om allt möjligt så att jag ska hänga med bättre. Kommer nog fler frågor innan jag är klar.
Skriv svar