Budget mikroskop som funkar till smd?

tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av tokfan »

Hej!
Har ni tips på bästa billigaste mikroskop som
Funkar att löda smd under?

Har sett att det finns billiga usb mikroskop men
Känns för bra för att vara sant om dessa skulle fungera.
Det är ju viktigt att man får plats med lödkolven under så avståndet till kretskortet får ju inte vara för litet.

Tror min budget ligger under 1500kr.

Kom med tips om ni hittat något som funkar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av Glenn »

Tyvärr får du väl samma problem med billiga optiska mikroskop också.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av GeekJoan »

Dom här digitala är inte speciellt bra, man får inget djupseende.
Ett sånt här på en arm https://www.sagitta.se/artikel/mikrosko ... stereolupp är så mycket bättre.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av TomasL »

En sån här har jag använt i alla år
Kjell&Company: 40686
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av tokfan »

GeekJoan skrev: 9 oktober 2021, 20:21:55 Dom här digitala är inte speciellt bra, man får inget djupseende.
Ett sånt här på en arm https://www.sagitta.se/artikel/mikrosko ... stereolupp är så mycket bättre.
Har du testat exakt den modellen?
Priset känns guld om det funkar!
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av tokfan »

TomasL skrev: 9 oktober 2021, 20:32:52 En sån här har jag använt i alla år
Kjell&Company: 40686
Det där måste jag kolla upp.
Har aldrig sett sådan tidigare.
Billigt var det ju med!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av TomasL »

Funkar perfekt., dock får man blunda med ena ögat.

Oavsett så är de jättebra till många olika saker.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av Swech »

https://www.tme.eu/se/en/details/nb-xt3 ... /newbrand/

Har en sådan jag byggt om. Nytt stativ eftersom korten oftast är större än tillgängligt utrymme
Allt som inte är stero funkar inte med SMD. djupseendet är oerhört viktigt
Swech
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av tokfan »

Såg intressant ut!
Nej det är frustrerande att krångla med korten och de tar i den där ramen hela tiden.
Vi har ett bra med långa skenor på jobbet som underlättar enormt.

Hur byggde du om det?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av mrfrenzy »

Som sagts av andra, det är inget roligt att löda utan stereosyn.
Prova att äta med pinnar när du har ena ögat förtäckt, du kommer få mat överallt.

Om budgeten är begränsad kan man använda en pannlupp för lödningen och ett billigt usb-mikroskop för att inspektera efteråt.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av tokfan »

Yes.
Prova att tappa en näthinna och kör bil någon vecka senare.
Eller tappa alla skills i bollsporter. :)

När jag tänker efter så ser jag riktigt kasst med ena ögat men det känns ändå skönt med mikroskop för båda ögonen. Lite färger och ljus gör ändå att helhen känns bättre än bara ett öga.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av GeekJoan »

tokfan skrev: 9 oktober 2021, 21:34:38
GeekJoan skrev: 9 oktober 2021, 20:21:55 Dom här digitala är inte speciellt bra, man får inget djupseende.
Ett sånt här på en arm https://www.sagitta.se/artikel/mikrosko ... stereolupp är så mycket bättre.
Har du testat exakt den modellen?
Priset känns guld om det funkar!
Nja, exakt den modellen har jag inte, men ett liknande.
Hade en monitorarm över som jag skruvade fast ett alurör i som jag satte mikroskopet på.
mikroskop.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av Micke_s »

Detta kör jag hemma för sms lödning
https://a.aliexpress.com/_vEniKk

Du kan komma undan lite billigare genom ta stereo istället för ett för 3 ögon.

Ljusringen kan du bygga själv, även hållaren. Men är mer praktiskt att köpa färdigt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av TomasL »

Nu har jag iofs två Leicor, men det är lite överkurs
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Budget mikroskop som funkar till smd?

Inlägg av E Kafeman »

Ja mikroskåp-belysningen, typ ljusring är en stor del av att mikroskåpet fungerar bra. Likaså att man använder gummiringar som begränsar sidoljus och ger stabilt avstånd när man vilar huvudet lätt mot mikroskåpet.
Det är så obetydlig kostnad att ha bra gummiringar. Belysningen kan man fixa själv om man är händig. Man vill ha skuggfritt sidoljus då ljus för nära uppifrån gör att ljusekällan speglas i färska lödningar vilket gör det svårare att se om lödningen är ok.
Se till att zoomen går neråt 4-5 ggr då annars synfältet blir lite smalt även med vidvinkelokular.
Ser man mindre än 30 mm brett så är det svårt att få bra överblick och det tar längre tid, blir osäkrare, vart lödspetsen är och petar när man inte ser den i mikroskåpet förräns den är alldeles inpå lödstället och man måste flytta kretskort eller mikroskåp oftare när man vill se andra delar av kretskortet.
Smalt synfält görochkå att det är svårt att veta var lödspetsen är, när den är utanför synfältet (tills man kör spetsen i egna fingrar eller skapar nya etsningar i arbetsbänken).
Vanlig mikroskåp ger trots låg förstoring alldeles för liten arbetshöjd och är mikroskåpet för nära arbetsbänken får man dålig arbetställning för nacken om man sitter längre pass.
Det påverkas av hur högt arbetsbänken är och där vill jag ha en höjd så att hela underarmen kan vila mot bänken för att få mest skakfria lödhanden. Om underarm och handsidan vilar bra så blir lödningen så mycket bekvämare. Använd lödpenna med kort överhäng mellan handtag och spets så förstärks inte darrningar så mycket.
Annan viktig faktor i mitt tycke, är stativet som ska vara oändligt stadigt i höjden ovan arbetsbänken för att hela tiden få rätt fokus. Tål inte stativet att man lutar huvudet mot gummiringarna så blir det allt för ofta instabil skärpa. För att få detta bra krävs att arbetsbänken i sej är stadig att fästa en mikroskåp bom på.Det mesta som säljs som lågpris-mikroskåp har inte armar som är något värda.
Alternativet är en liten arbetsyta där denna ytan är direkt fäst i en kort hals upp till mikroskopet men då kommer man inte åt om avståndet till lödpunkten är större än vad som ryms innan halsen tar emot.
Jag har något liknade bilden nedan fast bordet såväl som stativet är betydligt kraftigare.
bom.jpg
Stativet är fäst till höger om mej, en armbågsbredd. Då är den inte i vägen när jag löder och bommen är relativt kort så det inte sviktar när man lutar huvudet mot mikroskåpet.
Att ha infästningen på det viset, vid sidan om, gör att jag inte behöver flytta kretskortet när jag arbetar med det men att mikroskåpet kanske tillfälligt inte längre behövs och istället är i vägen. Jag svänger undan hela mikroskåpet utanför arbetsbänken så kostar den ingen plats när det inte används.
Eftersom mycket av det jag löder även dokumenteras så är det värdefullt med ett trinocular, mikroskåp med tre samtidigt fungerande vägar. På billigare skåp måste man stänga av ena bildvägen om man ska ha bild till uttaget för videokamera och man blir då enögd. Det går inte så bra att bli av med stereosynen och samtidigt göra bra jobb. Löder mest 0201 och 0402 samt diverse IC och jag har det lite udda nöjet att alltid löda av lika mycket som jag löder dit komponenter.
Då jag jobbar med sådant yrkesmässigt så är jag kanske mer petig med att det ska vara stabilt, bekvämt och lättjobbat. Mycket kan man göra själv om man är händig och det blir ofta bättre när man kan skräddarsy det egna behovet jämfört med vad som finns att köpa.
Ett bra stativ och stadig infästning är mest grovsmide. En stabil arbetsbänk likaså.
Mikroskåp-belysning har jag gjort ett par själv för att ge bättre bilder. Ljusring är lätt att tillverka. En ren 1liters målarburk, ta upp lagom hål i botten för mikroskåphuvudet, kapa höjden till lagom längd på ljusskärmen/sidoreflektorn och stoppa dit 15 3W lysdioder i botten på burken. Alla LED-effekt behövs inte men man vill ha många ljuskällor för att slippa skuggor och det är bra att kunna ställa ljusstyrkan inom brett område. Jag kompletterar med frostat glas för än jämnare ljus. Dubbelvik målarburkskanten eller löd på en ring så kanten inte är vass. Blir bättre än något som kan köpas.

Är du händig och har tillverkningsresurserna, köpa enbart mikroskåphuvud.
Ska du bara löda något som engångshändelse så kan man säkert offra det mest jag skriver om bekvämlighet. Är det engångshändelse så kan man acceptera kanske att det tar längre tid att få bra resultat. Löd på känn och inspektera efteråt med USB-mikroskåp.
Vill du däremot ha något som du kan ha bestående nytta av i många år, satsa på bra verktyg. Bra lödpenna, bra arbetsbänk och ett bra mikroskåphuvud. Resten kan köpas löst eller kan du tillverka själv. Blir sådant för billigt kan man uppgradera senare.
Ett förslag på mikroskåphuvud som håller hygglig optisk kvalitet: https://www.aliexpress.com/item/1005002701815433.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar