Portabelt oscilloskop för bänk

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Portabelt oscilloskop för bänk

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle behöva ett nytt oscilloskop till jobbet, men har lite svårt att hitta det optimala.
Primärt kommer det att stå på bänken på kontoret. Men det är inte helt ovanligt att jag behöver ta det med mig till någon annan ände av byggnaden för en snabbmätning, eller att ta det med ut i skogen för att mäta på någon maskin.

Finns ju Fluke ScopeMeter och dylika, men jag gillar inte riktigt användarinterfacet på dessa där allting är tryckknappar, vill gärna ha rattar för vissa saker. Dessa är även "onödigt" ruggade för vad jag behöver.

Men så hittade jag detta:
https://www.batronix.com/shop/oscillosc ... 1104E.html

Formfaktor etc. är helt perfekt efter vad jag tänker mig.
Hittade också att Mikeselectricstuff gjort en recension, och han verkar överlag nöjd med sitt.


Någon här på forumet som har ett sådant oscilloskop?

Och inte minst, är det någon som har tips på några andra oscilloskop i liknande format?
Hade gärna sett ett av någon mer känd tillverkare. Högre bandbredd vore inte fel heller. Finns en 300MHz modell också, men den har bara två kanaler. Vill gärna ha fyra.


Ett alternativ vore ett traditionellt bänk-oscilloskop med inbyggt batteri. Det verkar dock ganska exotiskt. Någon som känner till något vettigt sådant?
H.O
Inlägg: 5702
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Portabelt oscilloskop för bänk

Inlägg av H.O »

Ja du, handhållet med 4 kanaler är ju inte SÅ vanligt. ROHDE & SCHWARZ RTH1004 är kanske ett alternativ men det kostar, (och har bara en ratt) i andra änden av skalan OWON TAO3104. Jag tror att man får rätt mycket för pengarna med Micsig-skopet.

Mer traditionellt skop med batteri, TEK TPS2024 (svindyrt för vad det är (som alla Tektronix-skop)) eller Keysight 6000-serie med batteri-optionen men det kanske är mer skop än du letar efter och jag vet inte om det fortfarande går att köpa :-)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Portabelt oscilloskop för bänk

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle kunna släppa på antalet kanaler om det är tilltalande i övrigt. :)

TPS2024 var ju väl tilltaget i pris, vad tusan är det som gör det så dyrt? Känns som att man kan få betydligt vassare TEK-skop för samma pengar.
Och Keysight 6000 är nog lite väl högt pris på tyvärr. Om inte annat så skulle jag aldrig våga springa omkring med 150-200kkr oscilloskop så då kan batteridriften lika gärna vara. :D

Kikade på de R&S skopen, de ser ju rätt fina ut. Frågan är hur de är att använda. Förvisso kan ju lite begränsat med knappar/rattar ändå vara bättre om det bara är genomtänkt och inte segt, jämfört med om Interfacet är ogenomtänkt eller segt som det ofta kan vara på billigare skop.
H.O
Inlägg: 5702
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Portabelt oscilloskop för bänk

Inlägg av H.O »

Jag vet inte varför Tek-skopet är så dyrt. Kanske innehåller det antik teknik som är svår att få tag i nu för tiden :-)

Googlade lite men kan inte hitta något mer som "sticker ut" så att säga.
Skriv svar