Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Gould 1421 oscilloskop (blev Hameg 404-2)

Inlägg av DennisCA »

Skulle ni köpa detta för 50 euro? Såvitt jag kan se är det ett 20mhz oscilloskop från 1985, men det är digitalt och inte analogt iallafall, vilket jag förstår betyder att man kan pausa och spara och inte bara visar realtidsdata. Har förmodligen väldigt liten nytta av ett oscilloskop men råkade se detta till salu.
9719374544[1].jpg
9748028610[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DennisCA 14 oktober 2021, 17:45:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av arvidb »

Personligen: nej.

Bättre att lägga ~€300 på ett modernt digitalt 100 MHz-oscilloskop när du verkligen behöver ett. Då får du även avkodning av seriella protokoll, möjlighet till screenshots via USB, och inte minst ett instrument som får plats på bänken.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

300 finns inte på kartan så det blir isåfall att vara utan, behovet (ren nyfikenhet) motiverar inte 300 som för mig är en rejäl slant.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av arvidb »

Det är i alla fall min input efter att ha använt både gamla helanaloga 20 MHz-skop och enklaste möjliga moderna 'skop (Rigol DS1102E).

Men om utrymmet finns, om du inte behöver funktionerna hos det moderna 'skopet, och nyfikenheten är värd €50 så är det väl bara att slå till!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av AndLi »

Jag delar arvidb uppfattning....

Men det är väldigt beroende på vad du tänker mäta på, digitala signaler har en förmåga att snabbt bli komplexa och man vill alltid ha mer minne och kunna trigga på något tidigt och se vad som händer senare..
(Men det kan också vara så att jag vant mig vid att ha tillgång till scope med bra minnesdjup och blir frustrerad av allt annat)

Något man också kan fundera på är ju USB varianter, jag personligen gillar fysiska enheter och knappar att trycka/vrida på, men har haft kollegor som förespråkat "virtuella" varianter... J

Men ser du att det kommer utveckla dina elektronikkunskaper/intresse så är det väl bara att slå till! Ser du inget akut behov skulle jag nog försöka skrapa ihop mer pengar och vänta till behovet verkligen uppstår och pengarna finns...
(Men det är ju lätt för mig att säga som har två redan och även har pengar...)
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Jag tänker det kunde vara nåt att lära sig på, har bara vaga hum om vad man kan göra med ett oscilloskop, en sak jag tänker är att mäta och justera kassettspelare genom att spela en ton typ 3khz och så har man oscilloskopet som mäter det och kan göra justeringar, just nu inne i retro hifi grejs.

Rum är väl nån av de saker jag har bättre tillgång än många då jag bor på landet och har hus.

Jag kunde vara öppen för något modernare och lite dyrare men det känns fel att lägga 300€ på en hobby man utövar ganska sporadiskt, har ju barn och familj som också behöver prioriteras, så jag kan bara lägga så mycket på mig själv känner jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av Glenn »

Är det digitalt eller hybrid, alltså att du kan spara en frame och mäta på ?

Men 20Mhz digitalt låter inte som nån hit, borde väl gå att hitta mycket vettigare saker för liknande pris ?
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Ja om det är så ska jag hålla utkik efter nåt bättre istället.

Från vad jag kunde googla är det digitalt
https://www.radiomuseum.org/r/gould_adv ... _1421.html
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev: 28 september 2021, 12:37:47 Är det digitalt eller hybrid, alltså att du kan spara en frame och mäta på ?

Men 20Mhz digitalt låter inte som nån hit, borde väl gå att hitta mycket vettigare saker för liknande pris ?
http://ttl.arcadetech.org/Test_Equipmen ... Manual.pdf

Samplingshastighet 2MHz, måste kräva periodisk signal och något slags förskjuten sampling för att visa 20MHz?

Säkert en intressant konstruktion för sin tid.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av arvidb »

Ah, så i realiteten runt 400 kHz max användbar frekvens då på icke-periodiska signaler. Som jämförelse så samplar Rigoloscilloskopet jag nämnde ovan i 1 GHz.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Slösurfade lite på tori.fi (finska blocket), vet inte om nån av dessa är några bra kandidater.

HAMEG 404 100€
https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/H ... ?ca=18&w=3

Teklab DOSC-20 80€
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Oskillosk ... ?ca=18&w=3

Telequipment D75 120€
https://www.tori.fi/pohjois-karjala/Osk ... ?ca=18&w=3

Jag gissar dom är alla lite väl gamla och analoga.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Jag tror den nytta jag mest kommer ha av ett oscilloskop är audio-relaterat. Reparation av äldre audioutrustning och liknande saker. Jag tittade på en youtuber som använde ett 40mhz tektronix analogt 'skop.

Jag har väl också en liten förkärlek för gammal teknik så det är svårt att slita sig från de här gamla... Men goulden lät lite väl dålig, jag förstår ett rent analogt skulle funka bättre då, fast man tappar möjligheten att pausa och lagra.

p.s.
Jag läser ofta att folk rekommenderar denna typ av oskilloskop också, dålig bandbredd, men ändå användbara menar dom.
https://eleshop.eu/velleman-hps140mk2-h ... scope.html
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Eller kanske detta?
https://www.sainsmart.com/products/dso2 ... cilloscope

Vad menas med detta? Står det är 8mhz men säger också:
Two 72Mhz analog channels and two digital channels
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av arvidb »

Det är nåt fel med länken till manualen på sidan, jag får bara upp en trasig XML-fil från amazonaws, så jag vet inte vad de skriver om 8 MHz. (Eller du kanske verkligen menar 8 mHz, vilket skulle kunna vara något slags undre gräns för frekvensmätning?)

I vart fall, skilj på analog bandbredd (72 MHz) och samplingshastighet (36-72 MHz - gissningsvis 36 MHz när två kanaler används). Enligt nykvistkriteriet så behövs minst två samples per period för att återskapa en ren sinusvåg, så med 72 MSa/s så kan oscilloskopet mäta och visa en ren sinusvåg på max 36 MHz. Över det får man "vikning", det vill säga en falsk lägre frekvens när signalen återskapas. Om maximal samplingsfrekvens är 72 MSa/s borde alltså ingångarna ha en analog bandbreddsbegränsing som dämpar signaler över 36 MHz ordentligt för att inte ge falska signaler.

Nu är det sällan man mäter helt rena sinusvågor - hela vitsen med ett oscilloskop är ju att man vill veta hur signalen ser ut, och jag har sett rekommenderat att man vill ha åtminstone 5 och helst 10 samples per period för någorlunda korrekt återgivning. 20 MHz bandbredd verkar vara något slags (de facto?)-standard hos oscilloskop och det skulle väl vara en mer vettig analog bandbredd givet detta oscilloskops samplingshastighet. Men det skulle väl inte sälja lika bra...

Edit: Jämför med Rigoloscilloskopet ovan: 100 MHz analog bandbredd och 1 GSa/s med en kanal eller 500 MSa/s om båda kanalerna används. Prickar precis in 5-10 Sa/period alltså.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Gould 1421 oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

OK så rent praktiskt kan man säga det är ett 20 MHz oscilloskop. Frågan då är vad kan man inte göra med ett 20 MHz oscilloskop? Kan man jobba på elektronik från 90 talet och äldre? Svetsar kanske, vintage audio, dylikt?
Skriv svar