Val av labbaggregat...

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av Glenn »

thomas_gbg skrev: 27 september 2021, 16:23:50 Jag har ett liknande stående här. Tycker inte om det. Man måste kortsluta för att ställa in begränsning av A. Sen saknar det en knapp för att sätta på och av strömmen till utgångarna.
Så är det väl förvisso på nästan alla labbaggregat ? samtliga jag äger iaf. (nåt tiotal)


Eller ja, ställa in kan man ju göra, men för att veta vad man ställer så får man kortsluta.

Spänningskubarna i plugget behövdes det ju inte på dock.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag köpte en RD 6006, och köpte samma låda som du länkar till. Tyvärr är det fel låda, du ska ha en med fläkt och ett kontrollkort för temperaturen.
Jag hade ett 24 volts switchat aggregat liggande. Jag är helnöjd med mitt aggregat.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av perik »

Mickecarlsson skrev: 28 september 2021, 08:40:07 Tyvärr är det fel låda, du ska ha en med fläkt och ett kontrollkort för temperaturen.
Okej. Är det fel låda?
https://m.banggood.com/RIDEN-RD6012-RD6 ... Country=SE

Det står ju rd6018? Vilken är det annars?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av Mickecarlsson »

Ja, den saknar fläkt och tempgivare.
Du ska ha något liknande denna https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 0526%22%7D
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av perik »

Är du säker på det? Det står ju RD6006 på den
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av perik »

Fick svar från RD:
yes, they are RD6018+case+PSU, and the case has necessory internal cables, you also need to prepare a AC power cable to get power from the outlet on the wall, and if you need the time display, you also need to prepare a CR1220 battery
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av Mickecarlsson »

Med risk för att vara tjatig. Den låda RD hänvisar till saknar fläkt och styrning för tempgivare. Vilket du vill ha om enheten blir varm.
Om du kollar på RD6006 och RD6018 tror jag du hittar att dom har samma storlek.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av perik »

Nädå du är inte tjatig. Det är nog snarare jag som är tjatig :-) vill ju inte bara beställa fel. Blir lite fundersam just eftersom RD hänvisar till något annat och att inte den lådan du länkade är specad RD6018. Men om det funkar med båda två och den andra är bättre är det kanske bättre köra på den som tillhör RD6006 som du refererar till ...
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av perik »

Okej jag frågade igen. Tror jag kör S800 trots allt :-) verkar funka bäst till rd6018
S800 case is enougn, the fan of the switching power supply is enough for heat dissipation, no need to buy S06A, because even you buy S06A, there is no space for the fan after install the switching power supply
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av thomas_gbg »

Glenn skrev: 28 september 2021, 08:18:35
thomas_gbg skrev: 27 september 2021, 16:23:50 Jag har ett liknande stående här. Tycker inte om det. Man måste kortsluta för att ställa in begränsning av A. Sen saknar det en knapp för att sätta på och av strömmen till utgångarna.
Så är det väl förvisso på nästan alla labbaggregat ? samtliga jag äger iaf. (nåt tiotal)


Eller ja, ställa in kan man ju göra, men för att veta vad man ställer så får man kortsluta.

Spänningskubarna i plugget behövdes det ju inte på dock.
Jag har sju olika nätagregat och det är bara på ett som jag behöver kortsluta för att ställa in strömbegränsningen. Till och med det minsta jag har kan jag ställa in både ström och spänning utan att kortsluta. Men det är olika vad man tycker.
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av thomas_gbg »

mrfrenzy skrev: 27 september 2021, 22:07:01 Visst måste alla börja någonstans, men de flesta börjar då med en liten shop. Den här säljaren har nästan 3000 artiklar.
Säg $10 för varje och 3st i lager av varje så har han ett utgångslager på $90 000 och en hyfsad lokal. säg 4 anställda.
Varför har han inte börjat sälja tidigare innan lagret blev så stort?
Varför säljer han allt med förlust? Han kommer ju sälja slut hela lagret på en vecka.

Om något är för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant. Mest troligt kommer ingen få några varor, och om en månad börjar reklamationerna trilla in och Aliexpress stänger ner sidan.

Visst kan man vara försökskanin och vara den första som handlar av en ny säljare, då får man bara vara beredd och reklamera i god tid för Aliexpress dömer oftast till säljarens fördel.


..
rikkitikkitavi: visst ser det lite lustigt ut, men när man tänker efter är det ingen dum konstruktion alls, det blir kompakt, tyst och fläktlöst och ekonomiskt att bygga på det sättet. RF-tätt också. Själv har jag en RD för jag vill ha alla möjligheter man får med det grafiska menysystemet.
Det sista att aliexpress dömer till säljarens fördel håller jag fullständigt med om. Det var inte så innan men nu har dom börjat hårt med det. Därför försöker jag alltid att betala med Paypal då är det lättare att få rätt. Har väl en 200 ordar varje år från Ali.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har RD6012 med PSU S-800-65 och lådan S800.
Precis som fabriken skriver fungerar det utmärkt utan extra fläkt.

Allt är konstruerat så fläkten inbyggd i PSU kyler hela lådan och blåser ut varma luften längst bak. Den är temperaturstyrd och startar bara när det behövs. Vid låg last räcker självcirkulationen.
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av thomas_gbg »

mrfrenzy skrev: 27 september 2021, 22:07:01 Visst måste alla börja någonstans, men de flesta börjar då med en liten shop. Den här säljaren har nästan 3000 artiklar.
Säg $10 för varje och 3st i lager av varje så har han ett utgångslager på $90 000 och en hyfsad lokal. säg 4 anställda.
Varför har han inte börjat sälja tidigare innan lagret blev så stort?
Varför säljer han allt med förlust? Han kommer ju sälja slut hela lagret på en vecka.

Om något är för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant. Mest troligt kommer ingen få några varor, och om en månad börjar reklamationerna trilla in och Aliexpress stänger ner sidan.

Visst kan man vara försökskanin och vara den första som handlar av en ny säljare, då får man bara vara beredd och reklamera i god tid för Aliexpress dömer oftast till säljarens fördel.


..
rikkitikkitavi: visst ser det lite lustigt ut, men när man tänker efter är det ingen dum konstruktion alls, det blir kompakt, tyst och fläktlöst och ekonomiskt att bygga på det sättet. RF-tätt också. Själv har jag en RD för jag vill ha alla möjligheter man får med det grafiska menysystemet.
Bra uträknat. :tumupp:
chrome_NqUQUzVbTN.png
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Val av labbaggregat...

Inlägg av okhan »

Vill tipsa om dessa aggregat som jag har två st av i verkstan. Går att programmera in sina favoritinställningar också och lätt ta fram om man så önskar.

https://eleshop.eu/spd3303c-0-30v-0-3amp.html
Skriv svar