Bänkmultimeter

okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Bänkmultimeter

Inlägg av okhan »

Skulle behöva tips på prisvärda bänkmultimeter. Behöver köpa tre stycken till mina arbetsbänkar så det får inte vara alldeles för dyrt.
Kör idag handhållna fluke.

Kör Hantek DSO2D10 oscilloskop som är mycket prisvärda (under 2k per enhet) där man får mycket oscilloskop för pengarna samt inbyggd funktionsgenerator.

Söker alltså liknande fast multimeter.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av E Kafeman »

Jag behövde en multimeter att använda som slabb-mätare som man inte behövde vara så rädd om och med så stor och tydlig display att man kunde avläsa den på lite avstånd i ögonvrån samtidigt som man höll ögonen på var man stoppade ner probarna med nätdrift får att aldrig köra batteritorsk under pågående dagslånga mätningar.
Krav var att den kunde anslutas till PC för långtidsloggning, tydlig summer när man kollar förbindelse och ingen autoavstängning när man använder den för långtidsmätningar .
Hittade en bänkmultimeter som det var tydlig och hyffsat stor display på, inte bara i reklambladen där alla dsplayer ser ut som neon-skyltar. Det blev en Owon XDM1041: https://eleshop.eu/owon-xdm1041-multimeter.html
Den uppfyller mina behov och det är så mycket lågpris att det inte är något man kostar på kalibrering.
Den har serieport och inte USB för avläsning och fjärrmanöver. Lite överraskad upptäcker jag att man slutat med serieportar på datorer. Tänkte snickra ihop en ESP8236 som kabel-alternativ men till vidare blev det en adapter till USB.
Mätfunktionerna är ok om man inte kräver fyrports-mätning men en sak är närmast ej fungerande och det är autorangingen som är krypande långsam.
Det går köra med fasta mätområden och då fungerar det det tillräckligt snabbt. Invändigt finns utrymme och troligen tänkt funktion att köra på laddbart batteripack.
Importerade mätaren för 800kr och man får givetvis vad man betalar för, men jag är nöjd med det i tanke.
Kikade lite på Keysight EDU34450A, som gör allt som Owon klarar fast bättre, men den känns inte rätt att medvetet vanvårda en sådan multimeter.
För att det skulle uppfylla mina villkor att ha stor lättläst display är det ont om lågpris-alternativ.

Det är en i mitt tycke skev prisbild, vad man får för pengarna om man vill ha en kinesisk bänk-multimeter typ Siglent/Rigol. Det är lätt att hitta lågpris bänkmultimetrar som kostar mer än ett oscilloskop från samma tillverkare. Ett skåp har normalt en stor och tydlig display och borde vara mer tekniskt komplicerad internt med alla mät och analys-funktioner som inte en multimeter har.

I stort vad marknaden erbjuder av lågpris multimetrar som är värde att reflektera över: https://eleshop.eu/test-measure/meters/ ... p-dmm.html

Ett möjligt alternativ är att Hantek har väl någon multimeter utan display, som bara körs från PC. Det är ett ok alternativ många gånger för mej då jag ändå har det så för många av de instrument jag har på labbänken men fungerar inte så bra i just detta fallet att använda som "slabb-mätare".

Det sparar annars utrymme med instrument utan display och man öppnar enbart programvaran för de instrument man för tillfället behöver, väl samlade på samma större bildskärm. Här kan jag styra det mesta, allt från summer, oscilloskåp, signalgenerator spektrumanalysator och VNA, mikroskåp-kamera och önskade färgen och styrkan på labbänksbelysningen samt att det är perfekt plats att hänga upp en nedladdad PDF på något datablad. Att ha en 43" 4K TV-skärm upphängd ovan labbänken ser lite spacigt ut men alla lådor som fjärrkontrolleras finns nedanför bänken och ger stort fritt utrymma att labba på utan att se en massa avstängda mätinstrument. Instumentens mätkablar hänger på bänkkanten så det är bara att dra upp det som behövs för tillfället.
Det är kanske inte så stort problem för alla men är man samlare på gamla rackmonterbara HP-instrument (där fjärrstyrningen går över GPIB-bus) så är det skönt att slippa ha dom för nära då de väsnas med sina gamla fläktar och blåser varmluft i ansiktet.
Lite kul att genom att skriva egen mjukvara för dessa gamla instrument kan man modernisera dom och anpassa efter eget behov med typ långtids-svep, färgglada kurvpresentationer, FFT analys och autosparande av data direkt in mätrapporten.
Vissa jobb som förr tog veckor är nu färdigt på timmar och med automatiskt genererad BOM och alla mätkurvor samlat direkt in i rapporten med delvis autogenererad text, inte bara dagens datum utan kommenterar och förklaring av kurvor.
Det enda är att man får se upp vad man skickar till kunden så det inte går för snabbt. Jag tar alltid betalt i heldagar så man kan inte skicka rapporten till kunden efter halva dagen :D
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av H.O »

Prisvärt är ju en relativ term, du skriver inget om önskad upplösning, funktioner, behov av interface osv.
Vici VC8145 är en modell som nämns när det frågas om billiga bänk-multimetrar. Hurvida den är prisvärd får du avgöra baserat på vilka funktioner etc du eftersöker. Keithley DMM6500 är en 6 1/2-siffrors modell som är prisvärd (men inte billig (jämfört med VC8145)).
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av okhan »

För mig så är det viktigaste att autorange funkar snabbt och bra samt att mV mätning helst har en noggrannhet på +-1 mV.

Jag kommer använda dessa till reparation av hifi, PA rörförstärkare, analoga syntar mm. Därför har jag inte så höga krav på den mer än att den ska vara snabb.

Diod- samt kontinuitetstest används flitigt.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av SM4UKE »

Med det användningsområdet ifrågasätter jag varför du ska ha en bänkmultimeter. Främsta syftet med en bänkmultimeter är väl precisionsmätningar och där de ingår i lite större datorstyrda mätsystem (via GPIB eller vad det nu är som gäller nu). Jag har en gammal HP bänkmultimeter som jag knappt använder då de handhållna räcker och blir över och man slipper vara bunden vid en nätsladd. Hellre någon extra multimeter för att hålla koll på något medan man grejar. Här kan det ofta vara praktiskt med en gammal klassisk analog med visarinstrument när något ska trimmas, ofta är man bara ute efter att hitta ett max. Samma sak om man vill övervaka något, då är det praktiskt att se om en visare flaxar iväg. Kan vara lätt att missa med digitala siffror. En gammal AVO8, Simpson 260, Unigor eller liknande har sin plats på labbänken än i dag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av Glenn »

en bänkmultimeter är avsedd att placeras på bänk, det har egentligen ingenting att göra med upplösning, precision eller uppkopplingsbarhet.

Sitter man vid bänk är det ju betydligt enklare att ha en bänkmultimeter än en handhållen av ergonomiska skäl. Dessutom skönt att slippa byta batterier osv.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av ASEA »

Vill man ha nåt i traditionell bänkmultimeterformfaktor(puh..) som står still, så känns denna väldigt prisvärd från Owon https://eleshop.eu/owon-xdm2041-multimeter.html
Samma låda och gränssnitt som de dyrare versionerna. Jag har en Peaktech version av storebrodern Owon(XDM3041), tror peaktechen kostar 7000kr just nu elfa (vilket är ett saftigt överpris). Tror jag gav 2000-3000kr för min på utförsäljning, vilket jag tycker den var värd. XDM2041 har lite sämre spec, men ändå 4-wire mätning för halva den pengen(1500-1600kr), serieport istället för USB, men samma rejäla låda i metall, samma gränssnitt. Svårt att hitta nån vettig review på tuben, men tror den säljs under många olika märken. För priset tror jag inte du blir besviken.

Det mesta under 2000kr brukar annars kännas väldigt plastigt och överprissatt tycker jag när det gäller bänkmultimeterar. Speciellt UNI-T enheterna, verkar som man betalar mest för luften i lådan! Det har väl inte varit så mycket konkurrens eller utveckling när det gäller bänkmultimetrar som på vanliga multimetrar hittills!

Nöjer man sej med lite mindre formfaktor så verkar Owon XDM1041 som nämns ovan i tråden intressant och prisvärd, bra spec och tydlig display, saknar dock 4-wire mätning som iallafall jag uppskattar på en bänkmultimeter. Verkar finnas en hel del positiva tester på tuben och nätet. Nyaste versionen verkar har USB istället för RS232. ca 1000-1500kr
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av thomas_gbg »

Efter tips här på forumet så köpte jag en Vici VC8145 på Banggood. Visst den är plastig men när den väl står på bänken så glömmer man det. Tycker det gör sitt jobb bra och kan rekommendera den till 100%. Finns nu på Banggodd med gratis frakt från Polen för $149,99
https://www.banggood.com/DM8145-4-7-or- ... &rmmds=buy
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av okhan »

Köpte in två st Owon XDM1041 enligt rekommendation av E Kafeman och jag är helt enig med att den var värdelös i auto range samt slow-läge. Jag undrar om du har lyckats ställa in så den alltid är inställd i fast och manual? Vore skönt att slippa knappa in det varje dag man startar mätaren.
I övrigt är jag nöjd med dom. De har tydlig display och jag ska som sagt inte mäta noga. Då är hastighet prio.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av E Kafeman »

Hoppas du inte tycker att jag lovprisade den för mycket.
Man skulle väl kunna skärpa det till att autoranging är att betrakta som ej alls fungerande inom acceptabla tidsrymder.
Men det kvarstår att displayen är tydlig och har en utmärkt läsbarhet även i sneda vinklar. Jag gillar displayen så bra att jag överser med övriga funktioner :)
Har betydligt dyrare instrument med LCD-displayer som är mer två nyanser av grått som i vinklar underifrån, som det ofta blir vid labbänken, bara visar en enda nyans av grått.
Prisvärd display även om funktioner haltar. Mäter helt ok i övrigt för mina behov.
Jag upplever inget störande lagg vid förbindelsetest och mätmoderna är ok.
Många bänkmultimetrar har inte ens autoranging implementerat men här var den onödigt implementerad.
Att slippa ställa om instrumentet varje dag kan man slippa om man inte stänger av den :)
Det brukar med tiden dyka upp någon som reverserat firmwaren så man t.ex. kan ändra defaulta uppstart-inställningar och man borde kunna lägga till grafiska kurvor, som är bra att lite kunna översiktligt se vad som hänt vid glitchar och liknande, liksom att frekvens alltid borde visas på egen rad vid mätninga på växelspänningar. Nu måste man trycka fram det manuellt. Bagateller men borde vara möjligt att uppgradera i mjukvaran.

Då jag kör min Owon mestadels ansluten till datorn, som för mina flesta instrument, rör jag sällan rör knapparna på frontpanelen.
All manöver skickas via serieporten för att ställa den i någon ej autoranging mode.
Hade tänkt fixa lite mer med den men tills vidare så har jag lagt till 5-6 hårdprogrammaerade SCPI snabbval för de av mej ofta använda mätmoder, DCV, Ohm och summer via en simpelt program i Labview.
Vet inte om det nu finns bättre original-dokumentation om SCPI-kommandona ännu, om man vill skriva egna mätmoder och mätloggning, men bifogar PDF från någon som lyssnat på trafiken från Owons medföljande programvaran och undersökt implementerade kommandon.
Sammanställningen är mer fyllig än det jag fick original med instrumentet och bifogas nedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
trasan
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 april 2015, 21:48:16

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av trasan »

thomas_gbg skrev: 4 september 2021, 12:48:50 Efter tips här på forumet så köpte jag en Vici VC8145 på Banggood. Visst den är plastig men när den väl står på bänken så glömmer man det. Tycker det gör sitt jobb bra och kan rekommendera den till 100%. Finns nu på Banggodd med gratis frakt från Polen för $149,99
https://www.banggood.com/DM8145-4-7-or- ... &rmmds=buy
Funkade auto rangen bra?
Är i samma köptankar.
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av thomas_gbg »

Ursäkta jag svarar dig sent men såg din fråga förts nu. Jag tycker att autorange fungerar bra. Är mycket nöjd med den. Har inget direkt att klaga på.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av okhan »

Efter att ha använt Owon XDM1041 i några veckor har jag vant mig vid manuell läge men det har dykt upp saker som jag stör mig på som man egentligen skulle vilja modifiera.

Summer: låter på tok för starkt. Lite underligt att man inte gjort detta ställbart. Planerar på att öppna upp och sätta motstånd i serie med element för att minska volymstyrka några dB.

Diodtest: Summer piper konstant vid mätningar istället för ett litet pip följt av tystnad (vilket verkar vara standard på alla mina övriga multimeter). Detta gör att man stänger av summern vid diodtest då man inte står ut med tjutandet...

Problemet med detta är dock att när man växlar till kontinuitetmätning så är summern avstängd. Störigt om man växlar ofta mellan diod- och kontinuitettest.

I övrigt rätt nöjd för vad man får för priset man betalar. Stor och lättläst skärm. Proberna som följde med är mjuka och följsamma.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av Wirewrap »

Jag brukar sätta en bit eltejp på piezosummern. Då blir ljudet mer lagom. (om det nu är en sån summer)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bänkmultimeter

Inlägg av MadModder »

Japp. Är det en summer med ett litet hål mitt uppepå så sänks ljudet rejält när man tejpar över det. Har utnyttjats på allehanda prylar.
Exempelvis den digitala körjournalen i firmabilen som man registrerar sig i med ID06. Den piper annars så man håller på att bli tokig varje gång man startar bilen.
Skriv svar