Bygga labbaggregat

Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Bygga labbaggregat

Inlägg av Bjaellerud »

Jag byggde två labbaggregat för ett pr år sedan.
Jag är mkt nöjd med den om delar med mig lite här.
Jag använde den kit som finns på de flesta Kina sajter och E-bay.
0-30V 2 mA-3A är ett lämpligt sökord.
Kortet finns både i delar och färdigbestyckat.
Priset varierar väldigt mycket, från 80 SEK till flera hundra.
Man får en kit med kort och delar av bra kvalitet.
Jag kompletterade det ena bygget med en extra sluttransistor och en rejäl kylare, med avsikt att fördela värmen. Tar man 3 V och 3 A blir ju förlusterna stora med mkt värme.

Jag ville ha ett analog aggregat, för att vara helt säker på att det inte skall generera radiostörningar, vilket switchade strömförsörjningdon kan ge och de kan vara närmast omöjliga att avstöra. Samt ha minimalt ripple.

Vidare använde jag 10 varv pottar, och siffervisande volt och Amp meter.

Det är lätt att dimensionera om för exvis lägra maxström, önskat spänningsområde etc.

Nättrafo tar man vad man har, 20 - 30 V AC och den störm man vill ha som max. endast en spänning behövs från transformatorn.

rekiomenderas för den som vill ha halvfabrikat som går att bygga och utveckla.
Scheman går att googl fram.

Bilden kommer från Wish.




Roysan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 781
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av alexanderson »

723 är den klassiska IC för ett sådant projekt ! Men många nya liknande IC har väl tillkommit ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra tips, Roysan. Jag har två liknande aggregat ... nej exakt samma: https://www.aliexpress.com/item/32780330525.html

Jag kände att jag behövde ett +/- aggregat och jag hade en passande trafo dessutom.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av Bjaellerud »

Agget jag tipsar om är inte uppbyggt med 723:a.
Utan några helt vanliga OP.
Referensen är en vanlig Zenerdiod.
Ev kan då temperaturnoggrannheten vara lägre än en speciell stabkrets, som 723.
Men det duger väl.
Det viktiga är som jag ser det, lågt brus, skapligt stegsvar och skaplig reglernoggrannahet.
Och absolut viktigast RF säkert både för fält utifrån, som ju 723:an är känd för att vara dålig på, dvs den gör vad som helst om en sändare är igång i grannskapet.
Dessutom skall agget inte orsaka störningar på någon radiofrekvens.

Och ja, det förekommer nätaggregat med 723 som de lyckats störa av.

Med två byggd agg kan man skapa +0- utspänningar.

Ja kitet, finns på alla Kina sajter samt även på E-bay.Schemat förekommer på andra bygg själv sajter.

Men en vacker dag finns dom inte mer.......


Roysan
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och det är himla bekvämt (med kit eller färdigbyggt) om man nu inte gillar att sitta och konstruera själv, designa mönsterkort och beställa grejer här-och-därifrån.

Jag som har så helsickes svårt att få tummen ur har byggt mig två aggregat men har kört fast på lådan. Ska jag anpassa något jag har eller köpa en låda ... Men det är en annan sak.


Ett alternativ man ofta ser på Instructables, annars, är användandet av switchade aggregat där man sätter en potentiometer för att reglera utspänningen. Å andra sidan är väl switchat behändigt på alla sätt och vis men till känsliga kretsar kanske inte förstavalet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av 4kTRB »

En del bygger med 723 men utnyttjar endast spänningsreferensen som är 723:ans starka kort.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av rikkitikkitavi »

HUGGBÄVERN skrev: 2 juni 2021, 16:02:01 Bra tips, Roysan. Jag har två liknande aggregat ... nej exakt samma: https://www.aliexpress.com/item/32780330525.html

Jag kände att jag behövde ett +/- aggregat och jag hade en passande trafo dessutom.
Men det finns inget sätt att göra de två aggregaten följande? Utan det är dubbla rattar att snurra på? Om man inte har en bra, linjär dubbelpot :)

Jag kan hålla med om att det är bökigt att konstruera själv. Enkla labbagg är en sak. Men jag försökte bygga Elektors 400W aggeragt, well, det är inte egen konstruktion. Men den triacfassstyrningen som skulle reglera trafons medelutspänning var hopplös.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blir två rattar, men det blir enklare så.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av Bjaellerud »

Behöver man två fasta spänningar över och under nollan, så är det nog enklare att använda några fasta stabbar, 7812 och 7912 i en egen lådda.
Vill man av någon anledning ha högre temperturstatbilitet på utspänningn är det förstås enkelt att byta Zenerdioden mot någon annan referens.
Men några tiotals mV hit och dit är inte viktigt.
Man ser de gamla stabade abbagregaten, exvis från OLTRONIX, där var det enormt viktigt att speca en massa värden som är ointressanta.
Men det var nog lite nyheten behag, det var mest för att det gick att göra 0,1 % temperaturstabiliutet och någon mV reglernoggrannhet.
Den höga förstärkningen kunde istället förstöra stegsvaret, och gör aggen HF-känsliga.
Idag omger vi ju oss med rätt starka kommunikationsradiosändare, dvs mobiltelefoner som på avstånd av några dm kan störa ut eleketronik.

Att ladda LiIon celler kräver rätt hög spänningsnoggrannhet.
Exvis 4,2 V +- 0,1 V vilket en zenerdiod klara utmärkt.

Jag köpte även 5 siffriga Volt och amp mätare från Kina, till mina två labbaggregt.
dessa funkar utmärkt.

Men när jag köpte 10 varviga pottar från Kina, märkta BOURNS, blev det skit.
De var helt värdelösa.... glappa.

Sen en liten fråga till forument när de gäller sådana här aggregat.
Att man bygger skyddsjordat är idag självklart.
Att sätta ett nätfilter på 230 V ingång är självklart.
Men att ansluta utgående minus till höljet verkar inte helt utrett?
Skall man koppla ihop två agg för att få + och - ut så får det ju inte vara så.
Jag brukar alltid se till att sekundärspänningen är skijd från skyddsjord och apparathölje.

För övrigt har jag köpt hem en sats av rubricerat labbaggregat som liggande i reserv.

Roysan
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag har några högar med begagnade 10 varvspotar, en livstidsförbrukning med nuvarande åtgång. Trådlindade såklart. Med skalor. Say your value. Du får betala portot.

Med ett gummiband och två skårade remskivor kan man "ganga" dem.

Annars får man göra något mikroproffessorbaserat på två st galvaniskt skiljda D/A omvandlare, men då är vi där igen, ett projekt som aldrig blir klart :)

JAg är väldigt nöjd med mina 10A 30V Goodwill aggregat jag köpte på Ericsson Telekoms utförsäljning i Lund för en spottstyver.

Har ett 30V 3A X 2 som ena kanalen smällt på också, den behöver jag reparera men orkar inte...

Jag hade byggt aggregatets minus galvaniskt skiljd från chassit, som däremot är skyddsjordat. Men med en möjlighet att koppla över. Med en BYGEL, inte en switch.
Det är väldigt tråkigt när man får sådana jordfel, även om jag antar det finns en adekvat strömbegränsning...
Skriv svar