Varmluftsstation?

Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Varmluftsstation?

Inlägg av Gimbal »

Lovade i ett svagt ögonblick hjälpa en kamrat med att byta en liten ytmonterad krets i en robotdammsugare. Nemas problemas tänkte jag utan att inse att den hade en underliggande thermal pad som försvårade det hela.
Nåja, det ger mig en anledning att köpa en enklare varmluftsstation för hobby bruk.

Har surfat runt lite och Atten 858D, ibland med ett extra + efter (vad nu det betyder) har man rekommenderat i snart 10år, (även i någon tråd här på forumet). Och det verkar ju bra så långt.
Men det verkar finnas hur många varianter på 858D som helst, ska man bara köpa den billigaste man hittar eller är det något särskilt märke man INTE ska köpa? Eller som man ska köpa.

Just Atten 858D+ går på dryga tusenlappen från atten.eu med frakt och moms, medan diverse andra kopior kan fås för hälften. Man blir ju lite vilsen... :humm:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Henry »

Finns en för 845:- på ebay inkl moms från England just nu. Kopia eller ej så är dom nog uppbyggda på i princip samma sätt.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2324
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av nifelheim »

kopia för 409:- inkl frakt
https://www.amazon.se/BK-858D-borstl%C3 ... 16&sr=8-17

Vet inget om kvaliten :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av JimmyAndersson »

Det har hänt att fläkten har stannat på en del modeller.
Jag har själv varit med om det och även om man stänger av värmen direkt så hinner det bli total härdsmälta.

(Jag satt ute förra sommaren och lagade en slang. Plötsligt hörde jag hur fläkten tvärstannade. Stängde av direkt. Det luktade rejält bränt och plasten i handenheten blev spröd. Så jag drog ur sladden och hällde på vatten tills det lugnade sig.)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Henry »

nifelheim: ha tänkte inte ens på dom, jo aningen bättre pris. Same shit different name som jag ser det.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Gimbal »

Tänkte först slå till på den Nifelheim hittade men backade då levtiden kunde bli lång (upp till 24 Juni). Hittade istället
https://www.banggood.com/858D-220V-Hot- ... rehouse=CZ
Tydligen totalt noname, kommer förmodligen med fel 220-kabel enligt reviewer men ska å andra sidan komma ganska snabbt. Jag testar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Glenn »

Det finns (eller fanns) nån video där nån dissikerade nån attenstation som såg ut ungefär sådär (minns inte om det var exakt samma) som var extremt tveksam elsäkerhetsmässigt.

Tror den fanns länkad i nån tråd här.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Gimbal »

Ja det verkar gälla de flesta av den modellen. Man får väl ta en kik under huven innan start.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Henry »

Köp från Frankrike så bör det gå snabbt.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Gimbal »

Jag har redan beställt och varan är skickad, men det tar väl ändå en vecka eller så innan den dyker upp.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul! Du får berätta hur den verkar. :tumupp:

Jag lånar tråden lite under tiden:
Om man har haft en av alla dessa kopior och vill köpa något mer påkostat, vad ska man välja då?
(Helst direkt från en svensk återförsäljare. Inte eBay eller Asien iallafall.)
agehall
Inlägg: 424
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av agehall »

Quick 861 eller vad den något nyare klonen heter.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Henry »

Jo och tror Louis Rossman använder en Quick 861 än idag, men är inte helt säker. En recension han gjorde mellan den och en Hakko för några år sedan:

När jag såg det för ett år sedan och var också ute efter att uppdatera min gamla Atten 858D+ så köpte jag en Quick 861DW som är helt digital och man kan spara temp och luftflöde enkelt och är väldigt smidigt samt har mängder av olika nozzles. Invändig är det lite enkelt uppbyggt men inte me rän vad som behövs och bättre kvalitét än en Atten och det bara fungerar liksom samt har lite högre effekt och att pumpen (i detta fall en fläkt mao lättservad om det skulle behövas) sitter inne i enheten och inte handtaget, den kostar sedan förstås dock en del mer än en Atten.

Finns annars sedan en uppsjö av varmluft så det är bara att gå igenom allt och se recensioner och dylikt för att hitta sin.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av JimmyAndersson »

Dem ska jag kolla upp! :tumupp:

(Igår fick jag löda med den vanliga stora varmluftspistolen.
En 1500W AEG.
Gick mycket bättre än jag trodde.
Visserligen inget finlir utan 3mm koppar på runt 10x5cm men ändå. Trodde inte de klarade komma upp i den värmen som behövdes..)
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Gimbal »

Nu ungefär en vecka senare så har den anlänt och det får väl anses som klart godkänt.

Det var som väntat fel typ av vägguttag på nätsladden (som var bra kort) men en reseadapter följde med så det borde fungera.

Tänkte först göra en liten koll under huven, så jag börjar med att skruva ur säkringen som sitter på baksidan av stationen intill nätsladden, eller försöker skruva ur den men hela säkringshållaren snurrar runt på insidan. :humm:

Skruvar loss baksidan och kikar in, allt annat verkar sitta fast därinne och jordkabeln är skruvad i frontplåten, som i sin tur är skruvad i ytterhöljet och på så vis leds jorden runt hela lådan. Ohmmätning mot skruvskallar i lådan visar kontakt mot jordstiftet på nätsladden.

Sätter på reseadaptern och mäter jorden igen, nope ingen kontakt. :humm:
Reseadaptern är utrustad med jordstift på båda sidor, de är bara inte ihopkopplade. :roll:

Får väl köpa en ny adapter eller byta kabeln/kontakten.

Annars verkar den fungera, tempen är inte precis stabil men varmt blir det. Sätter man handdelen i hållaren så blåser den kylluft tills tempen kommer ner till hundra grader innan den slår av helt.

Bortsett från reseadaptern så är det godkänt än så länge.
Skriv svar