Varmluftsstation?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av JimmyAndersson »

Gimbal skrev: 3 juni 2021, 20:42:20 Nu ungefär en vecka senare så har den anlänt och det får väl anses som klart godkänt.

Det var som väntat fel typ av vägguttag på nätsladden (som var bra kort) men en reseadapter följde med så det borde fungera.

Tänkte först göra en liten koll under huven, så jag börjar med att skruva ur säkringen som sitter på baksidan av stationen intill nätsladden, eller försöker skruva ur den men hela säkringshållaren snurrar runt på insidan. :humm:

Skruvar loss baksidan och kikar in, allt annat verkar sitta fast därinne och jordkabeln är skruvad i frontplåten, som i sin tur är skruvad i ytterhöljet och på så vis leds jorden runt hela lådan. Ohmmätning mot skruvskallar i lådan visar kontakt mot jordstiftet på nätsladden.

Sätter på reseadaptern och mäter jorden igen, nope ingen kontakt. :humm:
Reseadaptern är utrustad med jordstift på båda sidor, de är bara inte ihopkopplade. :roll:

Får väl köpa en ny adapter eller byta kabeln/kontakten.

Annars verkar den fungera, tempen är inte precis stabil men varmt blir det. Sätter man handdelen i hållaren så blåser den kylluft tills tempen kommer ner till hundra grader innan den slår av helt.

Bortsett från reseadaptern så är det godkänt än så länge.

Kul med återkoppling. :tumupp:

Ja de reseadaptrarna kan i bästa fall användas för att byta plats på fas och skyddsjord..
Om inte kabeln/kontakten är supertrevlig så hade jag nog bytt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Glenn »

Brukar aldrig använd amedföljande adapters då dom brukar hålla en enbarmligt dålig kvalitet, brukar alltid byta till en riktig kontakt.
agehall
Inlägg: 417
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av agehall »

Ellen byt sladden?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Glenn »

Ja, om det går så är det nog ännu bättre.
agehall
Inlägg: 417
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av agehall »

Vad jag kommer ihåg var det ganska snyggt och prydligt inuti och det borde vara trivialt att byta sladd tycker jag.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Varmluftsstation?

Inlägg av Gimbal »

Största skälet till att byta hela sladden istället för enbart kontakten är att den befintliga sladden är ganska kort. Samtidigt så är det mer jobb, även om det inte är någon jätteoperation det heller.
Skriv svar